Skupinová analýza - trhák letošního jara?

Digichef

Začátkem února nám přibyla v Google Analytics nová funkce s názvem Skupinová analýza, kterou najdeme v sekci Cílové publikum. Jedná se o tvorbu zpětných vazeb, skupinové sezení nebo je to jiná metrika? Pojďme se jí podívat na zoubek a zhodnotit její přínosy.

image

Obrázek č. 1 - Skupinová analýza

Skupinová analýza nám přináší segmentaci zákazníků podle daného období a typu úkonu, který zákazníci provedli. Můžeme například zjistit procento vracejících se zákazníků za posledních 12 týdnů, rozčleněné na jednotlivé týdny. V tomhle případě by nám to mohlo pomoci odhalit nákupní cyklus produktu nebo na jak dlouho se nám vyplatí cílit remarketingové kampaně, atd.

Jak je vidno na obrázku č. 1, tak máme možnosti pracovat s velikostí vymezené skupiny, kde si můžeme nastavit dny, týdny, měsíce a v sekci období nastavujeme konkrétní hodnotu. V tuto dobu jsme limitovaní zobrazením historických dat až do výše 3 měsíců, 12 týdnů nebo 30 dnů.

Také můžeme pracovat s libovolnou metrikou přes dobu trvání návštěvy, transakce až po udržení uživatele. Mě osobně zajímají zmíněné transakce.

Pokud bychom se chtěli v datech šťourat ještě podrobněji, můžeme si přidat další segmenty a zkoumat tak chování jednotlivých uživatelů v rámci konkrétních reklamních kanálů.

Dosti teorie, pojďme do praxe! Velikost vymezené skupiny nastavuji na týdny, konkrétně na zobrazené maximum, tedy 12 týdnů. Jako metriku volím transakce, protože mě zajímají uskutečněné objednávky a segment nechávám nastavený na „všechny návštěvy“.

image

Obrázek č. 2 - Praktická ukázka

Týden 0 nám na výše uvedeném obrázku značí období, během kterého došlo k hlavní vlně transakcí. Políčko Všechny návštěvy může být trošičku matoucí, protože sčítá transakce za celé období pro jednotlivé týdny. Týden 1 je 7 dní od měřeného období, týden 2 je 14 dní od měřeného období atd...

Jak je dobře vidno na obrázku č. 2, tak se během listopadu vyplatilo dělat remarketing na delší období, tedy na 0. - 3. týden a v současné době je pro daného klienta výhodné využívat remarketing na období 0. - 1. týdne, což činí celkově 14 dní. U daného klienta jsem dále neshledal pattern pro pravidelně se opakující nákupní cyklus v rámci konkrétního týdne, což naopak může být pravidlem pro internetové obchody zaměřené na spotřební zboží.

Aby byla data vypovídající, je potřeba sbírat dané přehledy pravidelně, abychom měli konkrétní obrázek po celý rok. Závěrem musím říci, že jsem s danou funkcionalitou velice spokojen a přeji šťastný lov nákupních cyklů!

Jsem lovec nákupních cyklů!

  • Celkový průměr hodnocení: 3.67 z 5
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67

17. února 2015