Laterální obsah: co to je a k čemu nám může pomoci?

Jako každý král není bez své koruny králem, podobné je to s obsahem, respektive laterálním obsahem. Asi nejdůležitější součástí práce každého správce webu je správa obsahu. Pokud máme například e-shop, hlavním obsahem zde budou popisy produktových kategorií a zejména popisky samotných produktů. Stejné to je u služeb. Stačí to ale pro to, aby se náš potenciální zákazník rozhodl pro nákup právě u nás?

image

Obsah je král, zdroj: webfuel.ca

Nedílnou součastí každé obsahové strategie by měl být laterální obsah. Laterální neboli okrajový obsah zpravidla nepřitahuje zákazníky, kteří se rozhodli pro nákup produktu či služby, ovšem spíše ty zákazníky, kteří jsou teprve ve fázi rozhodování. Nyní si rozebereme několik typických příkladů takového obsahu.

Slovník pojmů a zkratek

Prakticky v každém oboru se vyskytují některé pojmy či zkratky, které uživatelům nemusejí být zřejmé. Například pokud jste si někdy kupovali pneumatiky na své auto, dost možná jste si lámali hlavu s různými parametry a rozměry než jste si vybrali ty správné. V každém kamenném obchodě vám to vysvětlí prodavač. Co ale v e-shopu? Myslete na své uživatelé a vytvořte na svém webu slovník pojmů a zkratek.

Jednotlivé pojmy ve slovníku je vhodné prolinkovat s hlavní sekcí. Tedy pokud se pojem objeví v obsahu kdekoliv jinde na webu, můžeme jej vytvořit jako odkaz a ten nasměrovat na příslušnou vysvětlivku ve slovníku pojmů. Uživatel tak zjistí, o co se jedná rovnou u vás a nemusí tak opouštět web a hledat jinde (kde může narazit na konkurenci). Tento obsah ocení také fulltextové vyhledávače. Jednotlivé pojmy mohou být zdrojem klíčových slov, přes která mohou přijít noví uživatelé. Například právě ti uživatelé, kteří pojem nenaši na webu konkurence.

Často kladené otázky, sekce rady a tipy

Dalším zajímavým a poměrně rozšířeným typem obsahu jsou často kladené otázky nebo sekce rady a tipy. Pokud se budeme držet výše zmíněných pneumatik, vlastníci automobilů budou zřejmě řešit mnoho dotazů. Může to být například: jak se značí celoroční pneu, jak hustit pneumatiky, jak uskladnit pneumatiky. Zde je prostor těmto uživatelům odpovědět na jejich dotazy.

Blog

Pakliže je zde potenciál budovat obsah kontinuálně, tedy vytvořit alespoň jeden příspěvek za 14 dní, je vhodné založit blog. Výhodou je, že zde uživatelé často chodí opakovaně. Je zde také mnohem více prostoru například pro budování značky a povědomí o produktech či službách firmy.

Důležíté je správně vytvořený obsah využít. Tento obsah můžete pomocí RSS feedu nebo kterékoliv jiné dostupné technologie poskytnout uživatelům pro jejich RSS čtečky či agregátory. Jednou za měsíc či kvartál lze zaslat vašim zákazníkům newsletter s těmi nejlepšímy články. Příspěvky se stanou dalším obsahem pro váš Facebook či Google plus. A nezapomeňte povolit uživatelům komentáře, ty mohou být dalším zajímavým zdrojem obsahu. Co zde komunikovat? Napříkald testy či recenze výrobků, návody, novinky na trhu či v oboru, změny v legislativě, možností je mnoho.

image

Blogging cat, zdroj: theremarkablesgroup.com.au

Pokud se vám zde povede vybudovat opravdu kvalitní a užitečný obsah, pomůže vám to i v získání zpětných odkazů pro váš web. Uživatelé rádi odkazují na zdroje, které jim pomohli vyřešit nejeden problém nebo se zde dozvěděli zajímavé informace.

Poradna, návštěvní kniha, diskuzní fórum

Posledním typem obsahu, který si zde krátce rozebereme, jsou poradny či diskuzní fóra (ve své odlehčené verzi také návštěvní knihy). Tento typ obsahu je nejnáročnější, byť ho z velké většiny generují sami uživatelé, a to zejména kvůli jeho každodenní správě. Příspěvky uživatelů by neměly zůstat delší dobu nezodpovězeny. Diskuzní fórum je výbornou sociální platformou, kde lze komunikovat se svými zákazníky. Vyžaduje ale velké kapacity na správu.

Pozor! Mrtvé fórum může být spíše na škodu, proto když se do něj pustíte, počítejte s každodenní prací nad jeho správou. Jinak se do něj vůbec nepouštějte.

Základem pro budování jakéhokoliv obsahu je analýza klíčových slov. Správná analýza nám nejen odpoví, jak uživatelé hledají naše produkty a služby a jak bychom tedy měli nazvat hlavní sekce webu a produktové stránky. Analýza by měla také poskytnout mnoho otázek a problémů, které uživatelé řeší v souvislosti s těmito produkty a službami. Na základě těchto klíčových slov (laterálních klíčových slov), lze určit vhodná témata, která řešit na webu a vybrat tak pro ně správné místo. Velkou výhodou laterálních klíčovách slov je jejich nízka konkurence. Proto se lze ve vyhledávačích mnohdy velmi snadno dostat na tyto dotazy na přední pozice výsledků vyhledávání.

image

Pro hledání laterálních klíčových slov nám může pomoci nástroj Sklik.cz - návrhy klíčových slov.

Laterální obsah je vhodným doplňkem hlavního obsahu a nelze jeho potenciál příliš podceňovat. Byť konverzní poměr uživatelů přicházejících na tyto stránky v porovnání s ostatními bývá menší, v celkovém součtu může udělat poměrně zajímavý zdroj další návštěvností, potažmo konverzí. Je potřeba brát v úvahu také to, že díky tomuto obsahu nám lépe konvertují uživatelé, ktěří přijdou například do hlavních sekcí webu.

Jestli je obsah král, laterální obsah pak jeho koruna.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

20. dubna 2015