DATA restart, konference bez obvyklých klišé

Digichef

DATA RESTART 2015 je konference zaměřená jako (proti)reakce na zkostnatělé chápání webové analytiky. Zkostnatělé chápání čehokoliv je určitě chvályhodné popírat v jakémkoliv oboru. Povedlo se to tady? Z mého pohledu zcela jednoznačně!

Lesk a bída konferencí

Na začátek krátký off-topic, za nějž se čtenářům omlouvám. Nikdy jsem moc nefandil všemožným tzv. „odborným“ konferencím. A to minimálně od dob mých mnoha „veleúspěšných“ vysokoškolských studií. Globálně by se dalo říci, že vhodnější metrikou pro má studia bylo spíše Bounces než Sessions. Konvertoval jsem jen jednou, navíc jsem Konverzní trychtýř předtím dvakrát těsně před cílem zdárně opustil. Kam tím mířím? Spousta konferencí se vyznačuje tím, že se na nich:

  • Nudně přednáší něco, co všichni znají jako své boty. Přednášející se as řídí dle hesla „Proč bych to nezopakoval znovu, když na (x – 1). ročníku jsem měl tááákový úspěch!“ (Ano, stejně rekurzivně uvažoval i minulý rok.)
  • Častokrát se lze setkat s přednášejícími – „šoumeny“, kteří kašlou na obsah, a jde jim jen o formu. Pokud jde o krátké vložky plánované jako součást programu – asi jako klauni v cirkusu – proč ne.
  • No a pak můj oblíbený typ přednášek – ty, které jsou zcela mimo avizované téma konference. Mám rád absurdní humor :-)

Zkrátka, nabyl jsem dojmu, že konference jsou tu od toho, aby libovolná množina osob, kterou něco spojuje, měla záminku sejít se a večer se solidně „zlejt“. Nikdy se mi na nich moc odbornosti nedostávalo (a to platí nejen o akademickém, ale i marketingovém světě).

Data restart 2015

Data restart 2015 však ničím takovým netrpěl!

Konferenci zahájil Tomáš Čupr. Ten nabádá každou společnost - a zvlášť ty, které rostou rychle, a tak se těžko řídí-, aby vycházela z dat, aby doslova byla datovou kulturou prorostlá (např. každý zaměstnanec musí mít své KPI). Taky se nám svěřil, že na rohlik.cz měří vše - i to, co aktuálně vůbec nepotřebuje. Hezká myšlenka, ale nejsem si jistý, zda pro začínající podnikatele reálná.

Po Tomáši Čuprovi nastoupili dva pánové Michal Krčmář a Jiří Mach ze společnosti Profinit, která se zaměřuje na analýzy tzv. "big data" svých telco a bankovních klientů. Oba pánové nám srozumitelně představili, o co jde, jak a s pomocí čeho u nich některé věci řeší a hlavně to, jak to jejich klientům pomáhá. Zajímavé je, že dosud nikdo vlastně přesně neví, co to big data jsou. Ale tak hlavně, že to funguje.

Přednáška, která mi vzala dech a na chvíli i pocit, že na internetu si už opravdu nemůžeme uhlídat ani kapku svého soukromí, byla od Petra Vojtěchovského na téma Měříme v Yandex Metrica. Proč, že si neuhlídáme to soukromí? Protože Rusové jsou ve své špionážní činnosti opravdu dobří. Čímž se ani netají a nechtějí za to dokonce ani zaplatit. Yandex Metrica je ruský analytický nástroj, ekvivalent ke Google Analytics, umožňuje ale některé vychytávky, které vám Google Analytics nedovolí. Např. špehovat, co přesně dělají vaši uživatelé na stránkách – na jaká tlačítka klikají, kam přesouvají myš a dokonce i co, kde na webu píšete (třeba i číslo kreditní karty!). Takto si můžete natočit až 1 000 video záznamů denně!

Velmi zábavnou a podle mě i pro e-shopy obrovsky přínosnou přednáškou byla Analýza 50 000 produktů konkurence Honzy Mayera, kde jsme se mimo jiné dozvěděli, že jsou dva druhy datařů: krtci a křečci. Kam patříte vy? Krtci? Nebo křečci? Odpověď naleznete v Honzově článku.

image

Jste křeček nebo krtek?

Matěj Novák ze CPExu nás nechal nahlédnout do útrob CPEx Audiences. Jeho přednáška byla také výborná, ani ve snu by mne nenapadlo, že CPEx tvoří tato publika právě tímto způsobem. V jednoduchosti je zkrátka častokrát síla.

Honza Tichý nám na závěr připomněl důležitost RFM analýzy, kterou zvládne udělat v Excelu téměř každý a která vám může vydělat hodně peněz nebo alespoň ušetřit neefektivně vynaložené prostředky. Pro ty, co by nevěděli: RFM analýza vychází ze tří slov: Recency, Frequency a Monetary a je založená na principu segmentování zákazníků právě dle jejich retence, frekvence nakupování a výše útraty. K této tématice jsme viděli několikrát rozloženou a složenou kostku, a tak si člověk v tu chvíli několikrát vzpomněl na své dětství a na Rubika.

image

RFM nrbo Rubik?

Zajímavým zpestřením programu byly Ignites přednášky (trvající přesně 5 min., tvořené přesně 20 slajdy, které se automaticky přepínají po 15 sek.), které po svém pojal Marek Prokop. Ten hned na začátku publiku sdělil, že měl odjakživa problémy s dodržováním pravidel, a tak podle toho vypadala i jeho přednáška. Vlastní obrázek si můžete udělat sami.

image

Markova prezentace

Za společnost na konferenci a za spolupráci na tomto článku děkuji kolegyni Verče Brindzové.

Data Restart 2015: konference sice malá, o to více nabitá úžasným know-how.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

6. května 2015