Algoritmus Google začal zohledňovat mobilní verze internetových prezentací

Dlouho očekávaná změna v algoritmu vyhledávače Google byla před několika dny spuštěna. V čem tato změna spočívá? Jde o zohlednění uzpůsobení webu pro zobrazení na zařízeních jako jsou tablety a mobilní telefony. Vyhledávač Google stránky s tímto nastavením o něco lépe hodnotí ve výsledcích vyhledávání.

Počet uživatelů v České republice, kteří používají pro návštěvu stránek mobilní zařízení, ve srovnání s EU zatím zaostává, viz. statistika publikovaná na portále mediaguru.cz dle mezinárodního průzkumu Mediascope.

image

Statistika Česká republika (Zdroj: Mediascope)

image

Statistika celé EU (Zdroj: Eurostat)

Nehledě na tato data je trend vývoje v používání mobilních zařízení všude na vzestupné tendenci. Z tohoto důvodu je snaha společnosti Google o aktivní změny provozovatelů webů pochopitelná. Algoritmus přihlíží k tomuto atributu samozřejmě jen v případě vyhledávání stránek právě přes mobilní zařízení. Na kolik je tedy pro konkrétní firmu životně důležité řešit schopnost jejich webové prezentace se správně zobrazovat, napoví údaje z analytického nástroje Google Analytics:

image

Data o počtu uživatelů mobilního vyhledávání a procentuální vyjádření

Pokud ovšem firma není příliš vyhledávána uživateli telefonů a tabletů, neměla by toto vyhodnotit jako setrvalý stav a dále se o tyto změny nestarat. Vzestupný trend ve využívání těchto zařízení je statisticky doložen a změny jsou poměrně rychlé.

image

Zdroj: StatCounter Global Stats – Mobile vs. Desktop Market Share

Proto by každá firma měla minimálně do svého výhledového marketingového plánu zařadit realizaci změn v nastavení webu pro tablety (responzivní web) a mobilní telefony (mobile friendly web). Pro zjištění, zda je konkrétní web vhodný pro zobrazení na mobilních zařízeních, existuje mnoho nástrojů. Analyzovat web je možné v Google Webmaster Tools nebo v nástroji Feed the Bot.

Co vlastně tyto nástroje vyhodnocují a na základě čeho je web vhodný pro zobrazení na tabletech a mobilních telefonech?

Jde především o testování použitelnosti v mobilních zařízeních na základě:

  • velikost textu pro čtení na takových zařízeních,
  • vzdálenost odkazů od sebe,
  • nastavení viewportu pro mobily,
  • zda není obsah webu širší než obrazovka,
  • rychlost načítání stránky.

Další důležité nastavení webu spočívá v přístupu k JavaScriptu a kaskádovým stylům (CSS), aby Google dokázal vyhodnotit, zda je web vhodný také pro zobrazení v přenosných zařízeních. Z tohoto důvodu je potřeba neblokovat přístupy v robots.txt.

Důležitou informací je, že algoritmus nebude aktualizovat data až po refresh, ale poběží v reálném čase. A vyhodnocování webu bude probíhat hodnocením každé URL zvlášť, takže nehrozí penalizace celého webu pro vyhledávání v mobilních telefonech, při nevhodnosti jen několika URL.

V jaké síle se tato změna projeví v mobilním vyhledávání nelze nyní s jistotou říci, vzhledem k nedostatečnému množství dat. V každém případě budeme nyní v průběhu času data analyzovat a po určité době vyhodnocovat. Toto průběžné sledování změn bude námětem jednoho z dalších článků.

Mobilní vyhledávání – radikální nebo přeceňovaná změna?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

4. května 2015

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné