Duben patří již tradičně jedné z největších oborových akcí u nás, Internet Advertising Conference. A jaký byl letošní, celkově již osmý ročník?
Přivítal nás místopředseda vlády, Pavel Bělobrádek, který nám vzkázal, že si vláda uvědomuje, jak je internet důležitý a začne digitální ekonomiku vnímat jako regulérní průmyslové odvětví. „Tím, čím byly pro hospodářský růst v minulých staletích dobré cesty, je dnes informační superdálnice,“ doplnil.
Celou konferencí potom rezonovala především tři hlavní témata. Většina přednášejících se shodla, že lidi si prohlížejí internet i na mobilu, mladé lidi lze těžko zasáhnout jen televizí a v RTB je budoucnost. Skoro by to chtělo pochvalu, za to, že tu někdo objevil nový světadíl (tuším Ameriku). Ale tak triviální to zase není.
S chytrými telefony a mobilním připojením se za poslední roky dost změnily lidské návyky. Žijeme ve trochu zvláštní době, kdy musí vznikat podobné vynálezy, jako např. pepřenka, která vypne mobil, abyste se mohli v klidu najíst. Mobily nám zkrátka přirostly k rukám. Tento trend už se nyní naplno projevuje i u nás. Jen za poslední půlrok eviduje SPIR až 60% nárůst internetových návštěv z mobilních zařízení.
Přes tento dramatický nárůst mobilních návštěv však existuje velký nepoměr mezi časem, který lidé na mobilech stráví a objemem reklamních investic, které sem proudí. Klasické online formáty na mobilech nefungují a je podle Matse Persona z Adformu třeba hledat nové cesty, a to především ve využití geolokace, správných reklamních formátů a programatického nákupu.
Ruku v ruce s nárůstem přístupů k internetu z mobilních zařízení a multiscreeningem, tedy současným sledováním více zařízení (TV, tablet, mobil) najednou roste potřeba přizpůsobit se tomuto chování i v rámci jeho měření. NetMonitor tak podle Jána Simkaniče ze SPIR, ztrácí relevantní schopnost popsat celé prostředí a všechny uživatele. Bude se proto muset těmto trendům přizpůsobit a začít měřit crossmediálně. Tedy nedívat se jen na počítač, ale na celého člověka, permanentně ho sledovat a zjišťovat, jak probíhá jeho mediální konzumace.
To, jak probíhá takové crossmediální plánování kampaně předvedli Petr Miláček a Petr Jelínek z Media clubu (Prima) na svých případových studiích. Zajímavé zjištění pro mnohé zadavatele může být, že online opravdu funguje. Dokonce existuje i skupina lidí, kterou zasáhnete pouze pomocí online marketingu. O něco zajímavější však podle mě byla souhrnná data z plánování kampaní v televizi i onlinu zároveň. Především při větších kampaních od 250 GRPs výše se online výrazně vyplatí. Jeho dodatečný reach je až 5,5 %.
Tedy zatím ještě ne. Ale bude to brzy. Programatický nákup prostě hraje prim. O tom není nejmenších pochyb. V podstatě by se dalo říci, že se řečníci předháněli v tom, kdo slovo RTB nebo programatic řekne víckrát. Vincent Potier z Captify tomu dává rok, maximálně dva. Tedy za ty dva roky by mělo jít do RTB globálně víc peněz než do searche. A programatická by neměla být jen online reklama. Programatické bude všechno. Od nákupu televizní reklamy přes nákup outdooru. A nejedná se o kdovíjak vzdálenou budoucnost.
Jak nastínil šéf Adformu, už nyní je možné pomocí technologie TVTY synchronizovat televizi s internetem. Pokud vám tedy právě běží televizní reklama, v ten samý čas můžete oslovit lidi i na mobilu či tabletu. Stejně tak může být za pár let běžná situace, kdy např. na Heathrow přistane letadlo z Osla a na interaktivních plochách v odbavovací hale se budou programaticky promítat norské reklamy.
Celkově vzato pro nás letošní IAC mnoho nových informací nepřichystal. Možnosti programatického nákupu a cílení na různá publika využíváme dnes a denně. Na druhou stranu jsme potěšeni, že jdeme správnou cestou. Nutno ale podotknout, že mírné zklamání z nenaplněných očekávání v rámci obsahu, bohatě vykompenzovalo skvělé jídlo na afterparty.