Ohlédnutí za IAC 2015

Digichef

Duben patří již tradičně jedné z největších oborových akcí u nás, Internet Advertising Conference. A jaký byl letošní, celkově již osmý ročník?

Přivítal nás místopředseda vlády, Pavel Bělobrádek, který nám vzkázal, že si vláda uvědomuje, jak je internet důležitý a začne digitální ekonomiku vnímat jako regulérní průmyslové odvětví. „Tím, čím byly pro hospodářský růst v minulých staletích dobré cesty, je dnes informační superdálnice,“ doplnil.

image

Jirka je plný očekávání.

Celou konferencí potom rezonovala především tři hlavní témata. Většina přednášejících se shodla, že lidi si prohlížejí internet i na mobilu, mladé lidi lze těžko zasáhnout jen televizí a v RTB je budoucnost. Skoro by to chtělo pochvalu, za to, že tu někdo objevil nový světadíl (tuším Ameriku). Ale tak triviální to zase není.

Každý má smartfoun

S chytrými telefony a mobilním připojením se za poslední roky dost změnily lidské návyky. Žijeme ve trochu zvláštní době, kdy musí vznikat podobné vynálezy, jako např. pepřenka, která vypne mobil, abyste se mohli v klidu najíst. Mobily nám zkrátka přirostly k rukám. Tento trend už se nyní naplno projevuje i u nás. Jen za poslední půlrok eviduje SPIR až 60% nárůst internetových návštěv z mobilních zařízení.

image

Možná je to i vaše zastávka...

Přes tento dramatický nárůst mobilních návštěv však existuje velký nepoměr mezi časem, který lidé na mobilech stráví a objemem reklamních investic, které sem proudí. Klasické online formáty na mobilech nefungují a je podle Matse Persona z Adformu třeba hledat nové cesty, a to především ve využití geolokace, správných reklamních formátů a programatického nákupu.

Dělejme to crossmediálně

Ruku v ruce s nárůstem přístupů k internetu z mobilních zařízení a multiscreeningem, tedy současným sledováním více zařízení (TV, tablet, mobil) najednou roste potřeba přizpůsobit se tomuto chování i v rámci jeho měření. NetMonitor tak podle Jána Simkaniče ze SPIR, ztrácí relevantní schopnost popsat celé prostředí a všechny uživatele. Bude se proto muset těmto trendům přizpůsobit a začít měřit crossmediálně. Tedy nedívat se jen na počítač, ale na celého člověka, permanentně ho sledovat a zjišťovat, jak probíhá jeho mediální konzumace.

To, jak probíhá takové crossmediální plánování kampaně předvedli Petr Miláček a Petr Jelínek z Media clubu (Prima) na svých případových studiích. Zajímavé zjištění pro mnohé zadavatele může být, že online opravdu funguje. Dokonce existuje i skupina lidí, kterou zasáhnete pouze pomocí online marketingu. O něco zajímavější však podle mě byla souhrnná data z plánování kampaní v televizi i onlinu zároveň. Především při větších kampaních od 250 GRPs výše se online výrazně vyplatí. Jeho dodatečný reach je až 5,5 %.

image

Online video násobí účinnost kampaně.

RTB vládne všem

Tedy zatím ještě ne. Ale bude to brzy. Programatický nákup prostě hraje prim. O tom není nejmenších pochyb. V podstatě by se dalo říci, že se řečníci předháněli v tom, kdo slovo RTB nebo programatic řekne víckrát. Vincent Potier z Captify tomu dává rok, maximálně dva. Tedy za ty dva roky by mělo jít do RTB globálně víc peněz než do searche. A programatická by neměla být jen online reklama. Programatické bude všechno. Od nákupu televizní reklamy přes nákup outdooru. A nejedná se o kdovíjak vzdálenou budoucnost.

image

RTB roste jak ďas.

Jak nastínil šéf Adformu, už nyní je možné pomocí technologie TVTY synchronizovat televizi s internetem. Pokud vám tedy právě běží televizní reklama, v ten samý čas můžete oslovit lidi i na mobilu či tabletu. Stejně tak může být za pár let běžná situace, kdy např. na Heathrow přistane letadlo z Osla a na interaktivních plochách v odbavovací hale se budou programaticky promítat norské reklamy.

Závěrem

Celkově vzato pro nás letošní IAC mnoho nových informací nepřichystal. Možnosti programatického nákupu a cílení na různá publika využíváme dnes a denně. Na druhou stranu jsme potěšeni, že jdeme správnou cestou. Nutno ale podotknout, že mírné zklamání z nenaplněných očekávání v rámci obsahu, bohatě vykompenzovalo skvělé jídlo na afterparty.

image

Pozdrav z fronty.

Tak zase za rok! :)

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

5. května 2015