Shopexpo: konference, kterou si složíš podle sebe

Digichef

Už před konferencí jsme měli plné ruce práce s rozdělením jednotlivých přednášek a workshopů, abychom stihli v rámci našeho čtyřčlenného týmu vidět a slyšet nejlépe všechno. Kapacita workshopů nám to sice úplně neumožnila, ale všichni si v programu našli to své, takže konference byla pro každého trochu jiná.

Iveta: Kreativita a inspirace

Protože mám Gong spojený hlavně s Colours of Ostrava, moc se mi líbila hned první úvodní řeč Zlaty Holušové, která se svým týmem tenhle skvělý festival pořádá.

image

Zlata motivuje!

Jan Řežáb ze Socialbakers nám ukázal důležitost práce s daty a kvalitním obsahem, který reaguje na aktuální trendy. Komunikaci na sociálních sítích bychom se měli učit od tradičních médií, která zde získávají největší počet interakcí. Prostě bavte, poskytujte zákaznickou podporu a všechno to změřte.

Jak zvýšit konverznost svého e-shopu jsem nezjistila, protože jsem se přes ostatní konverzechtivé návštěvníky do učebny nedostala. Do malého sálu ale byl přesunut workshop Guerilla jsi ty Renaty Ptáčníkové z coworkingového centra Viva Ostrava. Ta guerillu představila trochu jinak, než jsme zvyklí. Netrápila nás poučkami, ukázala nám guerillu v praxi a nechala nás vystoupit z naší komfortní zóny. Svléknout si jednu věc, kterou mám na těle, dát ji sousedovi po levici a pak mu povykládat nejhorší věc, co se mi v životě stala? Jo, to nás trochu překvapila.

Po zkušenosti z prvního workshopu jsem do sebe raději kopla jen jedno kafe a běžela na přednášku Jana Havlíčka z Dark Side. Výhra! Dostala jsem se dovnitř, což je úspěch, protože pak už se tam málem nedostala ani fotografka. Jeho přirovnání, že většina e-shopů, jejichž hlavní konkurenční výhodou je cena, vypadá jako sklady a ne jako místo, kam se chcete vracet, byla víc než trefná.

image

Do portugalského knihkupectví Livraria Lello & Irmão bych se ale vracela vždycky ráda.

Následoval rychlý přesun do hlavního sálu na přednášku The Audience of Research od mailchimpové UX výzkumnice Laurissy Wolfram-Hvass. Hlavní myšlenka byla jasná: mluvte se svými zákazníky! Ve velkém sálu po ní následoval skvělý Richard Woox, který vlastně „nedorazil“, protože má lepší věci na práci než přednášet na konferencích. E-shop woox.cz ukázal, jak místo nadužívání slov jako Vážení zákazníci, můžete komunikovat se zákazníkem jako s kámošem. A on vás za to bude milovat.

image

Laurissa Wolfram-Hvass.

Po dalším skvělém kafi nás Kristina Mausser přesvědčila o důležitosti tvorby skvělého contentu, což je vlastně věc, která provázela celou mou Shopexpo konferenci. Na ní plynule navázal Michal Pastier ze Zaraguzy, který nám ukázal, jak může pouhý čínský znak pro osmičku na láhvi vína zněkolikanásobit obrat. Dokážete si představit svůj nápad jako novinový titulek? Pokud ne, vyhoďte ho. Přednášky ve čtvrtek zakončil James A. Cusumano, který se přes kariéru rockové hvězdy dostal k farmaceutickému průmyslu, k filmu a teď působí jako hoteliér na zámku Mcely a spisovatel. Prostě frajer.

Víno, Buty, víno, Mňága, víno a páteční ráno už bylo trochu ospalejší než předchozí den. To tedy lépe popíše Ondra a jeho Ux Pax.

Ondra: UX a analytika

Jsem jen obyčejný specialista na placenou reklamu na internetu, o ostatních související oborech - jako je analytika (webová, datová, uživatelská či dokonce "zákaznická") nebo UX - toho vím bohužel méně, než bych si přál. Proto budu vyprávět o návštěvě Shopexpa nikoliv sebe, ale svého dobrého přítele: Ux Analyticus Pax se v daných oborech vyzná mnohem lépe než já, a proto se podívejme jeho optikou, jak celé konání konference vnímal on.

Pokud jde o problematiku UX, bylo podle něj - zvlášť druhý den - opravdu z čeho vybírat. Zlepšování UX za účelem lepší konverznosti de facto čehokoliv není o optimalizaci daného média, ale o optimalizaci rozhodování uživatele. To médium je jen nástroj, prostředek, na konec jde vždy o jednotlivé lidi. Alespoň takto to vidí Jan Kalianko a můj přítel Ux Pax s ním souhlasí.

V jednoduchosti častokrát bývá krása a užitek, navíc co je jednoduché, bývá i snadno proveditelné a pochopitelné, jako třeba tzv. 5sekundový test: ukažte svůj web, e-shop nebo třeba i reklamu člověku, který nic z toho předtím neviděl. Ukažte mu to jen na 5 sekund. Pokud vám není schopen říci, o čem dané médium bylo, selhali jste na celé čáře. Ux Paxův 5 sekundový test Shopexpa přinesl jednoznačné výsledky: i za těch 5 sekund jste viděli a věděli, že jste přesně tam, kde máte být - na marketingové konferenci. Všude hemžení lidí, hromada občerstvení, známé tváře z oboru, několik stánků na kávu s nekonečnými frontami, spousty letáků a roll-upů a mnoho dalších propriet, které k takové konferenci patří stejně jako kratke zobaky k Ostravě.

image

Sunní muži v modrém.

A/B testing asi nepřipadal v úvahu, nicméně bylo železným pravidlem, že po skončení workshopů, jež končívaly nejdříve o 30 minut později, se kolem školitele utvořila skupinka lidí lačnících po znalostech o e-commerce a debatovali dlouho po skončení oficiálního času workshopu. Považovat první za A, druhé za B, by však byl podle Uxe nesmysl, není to jako poměrně triviální (což se nerovná "nepodstatné") testování, zda je lepší mít tlačítko "Vložit do košíku" oranžové nebo zelené:-)

Nemluvě o tom, že na první pohled nepříjemný opruz nakonec paradoxně svědčil networkingu - lidé na úzkých chodbách, na které se nedostalo, se spolu s železnou nutností prostě a jednoduše začnou bavit. Na brněnském MKTFestivalu se svým komisním místem konání by se něco takového asi dělo jen stěží.

Pokud jde o workshopy, tak na ty se podle Uxe pomalu nedalo dostat. A když už jste se na nějaký dostali, tak vám stejně nezbylo místo na židli, takže jste nakonec pyšně brali turecký posed na zemi na koberci jako obrovskou výhru. Dokud jste kvůli hrozícímu úpalu a nedostatku kyslíku nemuseli z místnosti rychle utéct. Jinými slovy, uživatelská zkušenost s workshopy na Shopexpu spíše negativní...

image

Ale jo, jednou se nám to podařilo.

Ale vzal to čert a zpral to ďas. Nebo řečeno lépe a v souladu s naší místní terminologií: mám v piči! Genius loci vám dal okamžitě na tyto neduhy zapomenout. Pokud jste jako Ux Pax fandou industriálních prostorů a staveb, ať už těch starších nebo novějších, a to jak těch citlivě zrekonstruovaných a smysluplně využívaných, tak těch zchátralých a esteticky dokonalých, místo konání Shopexpa, dolní oblast Vítkovic, se vám muselo líbit spolu s konferencí chtě-nechtě. A jelikož konference probíhala v offline světě, můj přítel Ux Analyticus Pax lecco, co by v onlinu neprošlo, Shopexpu z hlediska UX odpustil.

Dále prosím omluvte krátkou edukační poznámku pro Pražáky: Vítkovické železárny stále vyrábějí a živí je především export kvalitní strojařské práce do světa, například nesvařovaných, planetárně soustružených 30metrových lodních šroubů. Není moc společností, co něco takového umí vyrobit. Dolní oblast Vítkovic nebyla už nějakou dobu vůbec používaná, nemuseli jste se tedy bát, že vám kus vystřelené špony vypíchne oko. Areál se po rekonstrukci stal unikátním a nádherným místem, v současnosti je hojně využíván například k pořádání hudebních festivalů. Škoda těch malých místností, kde se odehrávaly workshopy. Jinak by byl "Gong" pro konferenci tohoto typu naprosto perfektním místem.

image

Gong je boží!

Workshop či spíše přednáška, na kterou se Ux velmi těšil, se nazývala Za hranice Google Analytics. Honza Tichý v ní přesvědčivě ukázal, že Google Analytics není úplně tak tím, čím se zdá. Je to vlastně jen takový jednooký král mezi slepými. Ux Paxovi poté ukázal, že existuje svět dvouokých bytostí a celou analytiku lze posunout o pár úrovní výše. Jak na to? Stačí mít k dispozici tzv. ETL systém. (No dobře, je toho asi ještě trochu více: tak třeba mozek na správném místě, nějaké technické znalosti, větší než malé množství programování a nějakých pár drobných v portmonce.)

Ale co tato písmenka vlastně znamenají? E = extrahování dat ideálně z libovolného systému, z čehokoliv, kde lze něco kvantifikovat. T = (libovolné) transformování extrahovaných dat, tak jak se vám to hodí; třeba pro zisk marketingových insightů a souvislostí, o kterých vaše konkurence nemá páru. L = load, což vlastně znamená, že si svá transformovaná data můžete libovolně "nahrát" do čehokoliv, ať už je to obyčejná SQL databáze nebo pěkný graf v Tableau.

Ux byl z přednášky tak nadšen a unešen, že i když v těchto věcech byl koneckonců laik, musel se zeptat na cokoliv, co mu zrovna přišlo na mysl. A tak se ptal a ptal. A kdyby nemusel utíkat na další přednášky, ptá se ještě dodnes :-).

Článek jsme pro vás připravili spolu s Ondrou Salamonem a těšíme se na další ročník.

Výhra! Dostala jsem se dovnitř, což je úspěch, protože pak už se tam málem nedostala ani fotografka.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

11. června 2015