Icebreakers - prolomte ledy a dostaňte účastníky brainstormingu do kreativní nálady

Digichef

Aby se všichni účastníci brainstormingu odpoutali od praktického přemýšlení nad klienty a dosavadní práce, měla by samotnému brainstormingu předcházet jednoduchá hra. Ta má za úkol pobavit a "přeladit" je na kreativnější formu přemýšlení. Mrkněte, které nás baví nejvíc.

"Posláním icebreakerů před hledáním nových nápadů je zejména nastartovat energii týmu a vytvořit kreativní náladu. Některé z nich navíc podporují podstatnou vlastnost kreativního myšlení, a to 'fluenci'. Lidé se tak otevřou a nápady přichází rychleji," říká Adam Novák z kreativního magazínu Mámnápad.cz. "Mezi mé oblíbené patří řetězení příběhu. Účastníci brainstormingu společně vypráví příběh. Každý však pouze jednu větu. Ještě se mi nestalo, že by tato kreativní rozcvička neskončila dobrou náladou."

image

Netradiční dotazník

Jednoduchý způsob, jak kolegy přivést na jiné myšlenky, je položit jim otázky, na které se jich pravděpodobně už dlouho nikdo nezeptal. Je fajn spojit je s trávením volného času, dětstvím, tajnými sny a podobně:

  • Jaká je tvá nejoblíbenější pohádková postava?
  • Do jakého zvířete by ses nejraději převtělil?
  • Na jaký film by ses teď rád podíval?
  • V příběhu jaké knihy bys nejraději žil?
  • Jaké povolání by sis nejraději zvolil v období středověku?

Všechny odpovědi se nakonec vysbírají, přečtou a ostatní hádají, kdo na dané odpovědi odpovídal. Díky této jednoduché hře se dozvíte také spoustu zajímavých věcí o svých kolezích – kdo by chtěl být superhrdinou, kdo by zapadl do Středozemě a podobně.

Vyrobte za zády slona

Všichni účastníci jsou vyzváni, aby za zády do 30 sekund z papírové A4 vyrobili slona. Málokdy to sice jako slon vypadá, ale je zajímavé sledovat, jak na to v podstatě každý jde úplně jinak. Na tomto příkladu jde dobře vidět, že každý kolega přemýšlí nad problémem trochu jinak, což je pro brainstorming jedna z nejdůležitějších věcí.

Cross breeding

Tuto a spoustu dalších icebreakers představuje ve svých skvělých knihách Michael Michalko. Jde o to vytvořit 2 skupiny slov – my jsme si vybrali pracovní pozice a náhodné předměty, ze kterých si poté každý vylosuje z každé skupiny jedno. Vznikly tak zde kombinace jako:

  • copywriter a květina,
  • account manager a budík,
  • CEO a poník apod.

Úkolem poté je nakreslit obrázek, který v sobě tyto 2 slova bude skrývat. Papírky je dobré si představit jako 2 semínka, která byla zasazena do jednoho důlku. Obrázek pak znázorňuje, co by z těchto 2 semínek vyrostlo. Trošku styl strýčka Pompa.

image

CEO poník

Mimozemšťani jsou tady!

Představte si, že přistáli mimozemšťani, nerozumí vašemu jazyku, jenom obrázkům a symbolům. Vy jim potřebujete sdělit, kdo jste a čím se zabývá vaše společnost. Každý účastník musí v několika navazujících obrázcích vysvětlit podstatu a vymyslet ji bez použití slov. Na konci je vybrán nejlepší návrh, který se v případě potřeby využije při nutnosti komunikovat s mimozemskou civilizací.

Nezapomeňte nejlepší účastníky vždy něčím odměnit, i Kinder vajíčko může být skvělou motivací.

A co o Icebreakers říká lektor a "outofboxer" Petr Žák? "Termín ICEBREAKERs osobně moc nepoužívám, jednak je dosti zinflačnělý a jednak se spíše hodí do obchodního jednání nebo do prezentací. Ani sám velký Alex Osborn(tvůrce brainstormingu) termín icebreaker nepoužívá. Pracuje spíše s 'mentální rozcvičkou'.

Její hlavní smysl spočívá ve vyladění všech členů brainstormingové seance, v odtržení od 'běžného života' a k přešaltování mozku na 'kreativní' rychlost.

Pakliže věříme teorii o dominanci mozkových hemisfér, aktivují vhodně zvolená cvičení hemisféru kreativnější. Pokud jsme zastánci paralelní součinnosti obou mozkových polokoulí, pak právě cvičení nemající na první pohled nic společného s realitou či s konkrétně řešeným problémem aktivizují propojení a náš tvůrčí potenciál uvádějí do pohotovostního modu.

Je prokázáno, že právě cvičení zaměstnávající mozek zrychlují průchod informací mezi synapsemi (i když při tom běžném fofru se to ani nepozná) a hlavně dávají mozku "pokyn", aby během následující činnosti povytáhnul dávno zapomenuté zásuvky. Těžko říct, které cvičení je moje nejoblíbenější. Měním je jako ponožky v závislosti na složení týmu a na charakteru řešeného problému.

Inspiraci čerpám z časopisů Mensy, z knih Very Birkenhill, z logických her a hádanek povyštrachaných z hlubin internetu a samozřejmě ze své knihy 'Kreativita a její rozvoj'. Jo, a taky můžu vřele doporučit cvičení Edwarda de Bono a knihu od Raymonda Smullyana 'Jak se jmenuje tahle knížka'.".

Vyrob slona, vyber superhrdinu a představ se mimozemšťanům!

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

24. června 2015