Nebojte se AdWords skriptů

Digichef

AdWords skripty umožňují automatickou správu dat v AdWords pomocí jazyka JavaScript. Ačkoliv jde o oblast, kde PPC správce koketuje s programováním, pokročilou znalost JavaScriptu nepotřebuje, protože použitelné skripty jsou k dispozici jednak přímo ve zdroji Google Developers a na mnoha a mnoha PPC-čkařům dalších známých místech.

image

I know kung fu Zdroj: The Matrix

Před pár dny vyšel na téma AdWords skripty velmi obsáhlý článek od Markéty Kabátové, který vyčerpávajícím způsobem popisuje možnosti i omezení skriptů s ukázkami i zdroji, kde je najít. Russell Savage, autor blogu FreeAdWordsScripts v porozumění skriptům vidí budoucnost: "Nebojte se naučit JavaScript. AdWords skripty jsou silný nástroj, díky kterému posunete PPC optimalizaci na vyšší úroveň. Myslím, že dnešní marketing se stává čím dál více technickým."

Proč vznikly skripty, když je zároveň možný vývoj aplikací přes AdWords API? „Automatizovat i velmi snadnou operaci v AdWords API není pro začátečníka snadné. Získání přístupu k API a vytvoření základních operací (jako například přihlášení se k účtu) je většinou úkol pro programátora, pro běžného laika je to příliš složité. AdWords Scripts mnoho věcí ulehčují a tak téměř každý může jen díky copy&paste hotového AdWords skriptu některé úlohy automatizovat. Robustní účty a složitější úlohy ale i nadále potřebují AdWords API, AdWords Scripts nemají za cíl AdWords API zcela nahradit.“ říká Honza Zdarsa z Google ČR.

Přimějte AdWords skripty ke spolupráci se štítky

Na Google Performance Branding Summit 2015 mě zaujala mimo jiné myšlenka kombinace skriptů se štítky. Štítky umožňují organizovat objekty v účtu do vlastních seskupení. Pomocí filtrů v účtu se pak dají snadno získat požadovaná data a pohledy na ně. Skripty podporují štítky na úrovních účtu, kampaně, reklamní sestavy, inzerátu a klíčového slova a umožňují tak práci s vlastními seskupeními automatizovat.

Využít štítky ve skriptech může být vhodné v situacích, kdy by skript rovnou dělal změny – například měnil cenové nabídky. Varianta skriptu, který nejdříve kandidáty na změny označí štítkem, dá čas na rozhodnutí, jak konkrétně nabídky změnit a zda vůbec. V případě skriptu, stejně jako u jiné automatizace platí, že může být dobrý sluha, ale špatný pán. Na následujícím skriptu ukážu, jak jednoduše pozměnit kód, aby místo provádění změn navržené změny pouze označil.

Původní skript – změny cenových nabídek

Někteří klienti mají jako hlavní cíl kampaně udržení prémiové pozice, cena za bid může být pak zbytečně vysoká. Tento skript ze zdroje Google Developers dokáže automatizovat optimalizaci cenových nabídek tak, že hledá v účtu klíčová slova, která jsou příliš nízko a zvýší u nich nabídky a zároveň sníží nabídky u těch s CTR vyšším než je zvolené a pozicí vyšší než zvolenou. Parametry žlutě označené v obrázku změníte podle sebe. Testovací náhled pod oknem skriptu sice vypíše změny před tím, než je provedete spuštěním naostro. Ale je zde hodně osekaný a vytržený z kontextu - bez pohledu na metriky jako jsou prokliky, zobrazení nebo konverze – na samotné slovo s názvem sestavy.

image

Screen AdWords script Bid to position

Úprava - štítky místo změn

Jak by asi vypadal první příklad, kdyby místo tvrdých změn skript jen štítkoval doporučení ke změně – snížit nebo zvýšit nabídku? Stačily dvě malé úpravy. Zaprvé bude vždy před spuštěním skriptu potřeba smazat štítky, které vznikly, když jste skript pouštěli při předchozí analýze. Vzory těchto funkcí najdeme v Google Developers. Do skriptu přidáme funkce, které mažou staré štítky – ZvysitCPC a SnizitCPC:

image

Odstranit štítky

Druhým doplňkem bude úprava podmínky, kdy se provádí samotná změna ceny. Skript obsahuje dvě funkce – jedna zvyšuje nabídky - raiseKeywordBids() a duhá snižuje nabídky lowerKeywordBids(). Do nich místo provedení příkazu na skutečné snížení/zvýšení nabídky přidáme příkaz (opět ze zdrojů Google) – napiš ke klíčovému slovu správný štítek. Tak vypadá pro štítek, označující zvýšení:

image

Přidat štítek

Často se setkáte se situací, kdy se může hodit obojí. Příklad jiného hotového skriptu, který kombinuje jak akci – pozastavení sestav se snižujícím se CTR - a zároveň tyto pozastavené sestavy označí štítkem, můžete stáhnout zde.

Jak nahrát a spustit AdWords skript?

Nahrát hotový skript do rozhraní je jednodušší než nastavit reklamní kampaň:

  1. V administraci AdWords přejděte do sekce Hromadné operace
  2. Vyberte Skripty
  3. V této sekci uvidíte všechny skripty nahrané v úču i protokoly při jejich spouštění
  4. Stiskněte červené tlačítko +Skript
  5. Skript pojmenujete a do okna editoru nakopírujete zdrojový kód
  6. Upravíte potřebné proměnné (běžně email, výstupní URL, hodnoty vstupních proměnných)
  7. Skript spusťte, autorizujete a případně nastavte časový plán spouštění.
  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

14. července 2015

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Adam | 9. května 2016

    Můžete poskytnout upravený skript, který pouze štítkuje?

    Děkuji

  2. Hanka | 11. května 2016

    Dobrý den,
    tady je: http://pastebin.com/vLX2VYHj

  3. David Rymeš | 13. května 2016

    Dobrý den,

    dal mi se skript upravit tak, aby přidával štítky pouze u konkrétních kampaní, ne na celém účtu?

    Předem děkuji.

    S pozdravem