Jak se úspěšně poprat s certifikačním programem Google AdWords?

Už je to téměř rok, co byl spuštěný nový certifikační program Google AdWords Certified Partner (GACP). Tento certifikační program nahradil dosavadní Google AdWords Professionals (GAP). Co se změnilo, jaké jsou požadavky a jak náročné je úspěšně projít novými testy? Na všechny tyto otázky vám odpovím a doufám, že i pomohu radami, jak se na zkoušky dobře připravit.

Google AdWords Certified Partner je program, kterého se může zúčastnit kdokoliv. Jak jedinci, malé společnosti, tak i agentury. Možná jste si na první dojem mysleli, že certifikovaní partneři Google AdWords jsou právě zaměstnanci Googlu. Není tomu tak ;).

Přiznám se vám, že když jsem se dozvěděla o novém certifikačním programu Google AdWords, byla jsem z toho celkem rozladěná. Novinka totiž přišla v době, kdy jsem měla krátce aktualizovanou zkoušku Google AdWords Professionals (GAP). Když jsem se pak dozvědela, že testy budou čtyři a ne jeden, jak tomu bylo doposud, omylo mě. Co ale změnilo mé stanovisko a proč mě nakonec testy tak bavily? To je jednoduché, zkrátka jejich různorodost a možnost výběru testu dle zaměření. Pokud například pracujete jen s grafickou reklamou, můžete být certifikovaný specialista právě na ni!

 

Jaké jsou požadavky pro Google AdWords Certified Partners?

Abyste se jako společnost mohli stát certifikovaným partnerem Google AdWords, musíte splnit dvě podmínky- minimální útratu v klientském centru AdWords ve výši 10 000 $ za posledních 90 dní a mít alespoň jednoho specialistu, který je kvalifikovaný pokročilou zkouškou. Co je pokročilá zkouška, si projdeme níže. Pokud máte zájem pouze o individuální kvalifikaci, tak zde podmínka útraty není žádná, "jen" složíte testy.

image

Logo Google AdWords Certified Partner

Z čeho nás zkouší v nových testech?

Testy jsou celkem čtyři. Jeden základní a tři pokročilé. Základním musíme projít vždycky, pak už si můžeme vybrat jakýkoliv pokročilý. Kdo zná staré testy GAP, tak se mnou bude souhlasit, že jejich náhradou jsou testy Základy inzerce a Pokročilé vyhledávání. Pojďme si tedy říct, jak se na jednotlivé testy připravit a co od nich čekat.

Test Základy inzerce na Googlu

Celkem si udělejte 2 hodiny času na 120 otázek :-). Myslím však, že 2 hodiny jsou až až, možná je ani nevyčerpáte. Pokud s AdWords už nějakou chvilku pracujete, vyšvihnete super výsledek za mnohem kratší dobu. Pozor, u základního testu je minimální hranice pro splnění 85%. Proto raději přípravu nepodceňte a zopakujte si i dávno zažité základy o tvorbě kampaní, sestav, reklam, klíčových slov, negativ, cenách za klik, rozpočtu, cílení a reklamní síti. Možná si říkáte, že jsem vám moc nepomohla, ale opravdu mi věřte, že si stačí pročíst nápovědu AdWords.

Pokročilý test Inzerce ve vyhledávací síti

V tomto testu se opět setkáváme se 120 otázkami, ve 120 minutách :-). Hranice pro úspěšné složení zkoušky je 80%. Už to není taková brnkačka jako základní test. Hodně se našprtejte vše okolo MCC (Mé Klientské Centrum) a zakládání účtů obecně. Co se v účtech nastavuje na pevno, co se dá změnit. Rozhodně doporučuji detailněji projít možnosti cílení, hlavně jejich kombinace (jazykové a lokální) a nástroje AdWords. A jestli si myslíte, že když se jedná o test zaměřený na vyhledávání, nebude v něm nic o reklamách v reklamní síti, omyl! Tento test je opravdu rozšíření testu Základy inzerce v AdWords. Opět vás odkážu na nápovědu, kde najdete podrobně rozebraná témata, se kterými se v testu setkáte.

Pokročilý test Grafická inzerce

Tady už to začíná být zajímavější, respektive typy otázek, které jsou v tomto testu, jsou odlišné od staré zkoušky GAP. Otázek je sice o 10 méně, tedy 110, zato jsou už pro opravdu pokročilé inzerenty! Čas na splnění testu je stále 120 minut, požadované procento správných odpovědí pro splnění je nižší, minimálně 70%. Musím říct, že tento test mě bavil ze všech nejvíce! Když jsem se podívala do podkladů pro studium, řekla jsem si, že to bude pohoda. Jen 2 kapitoly ;)! V oněch 2 kapitolách však bylo informací k našprtání až až. I přesto bych tento test označila za svůj nejoblíbenější. Hodně se setkáte s inzercí na YouTube, s tvorbou a vyhodnocováním grafických reklam. Pokud jste nikdy nepracovali s nástrojem na tvorbu grafických reklam (Display Ad Builder), tak doporučuji vyzkoušet. Nedovedu si představit, jak se toto naučit a projít testem bez předchozí praktické zkušenosti. Po několikahodinovém studiu, nebo spíš doučování malých mezírek, jsem se dokonce i pobavila. Po přihlášení do testu mě uvítala hláška: Vítejte v Grafická reklama ve vyhledávací síti. Dobré, ne?

Pokročilý test Vytváření přehledů a provádění analýz

Pracujete s Google Optimalizátorem webových stránek? Ne? Tak pokud chcete tímto testem lehce projít, měli byste začít. Na test "jen" o 100 otázkách máme tradičních 120 minut, minimálně musíme správně zodpovědět 75% otázek. Při studiu se hodně zaměřte jak na vyhodnocování AdWords kampaní pomocí Google Analytics, tak na optimalizátor webových stránek, dále na sledování konverzí v AdWords a samozřejmě důkladně prostudujte typy reportů, kde a jak získávat data. Doporučuji přípravu nepodcenit. Z mého pohledu je tento test nejtěžší. Ale je to otázka názoru, možná je to tím, že A/B testing není právě můj denní chléb ;).

Jaké jsou přínosy programu GACP?

Jednoznačně je to skvělá zkušenost, která vám pomůže zkompletovat si puzzle jménem PPC. A nejen to! Když se rozhodnete projít všemi testy, což vřele doporučuji, získáte mnohem větší přehled a zkušenosti, které jdou až za hranice PPC. Možná se ptáte, jak prokážete, že jste zkoušky úspěšně složili?! Na stránkách, kde se přihlašujete na test, je zároveň i seznam individuálně kvalifikovaných specialistů.

image

Přihlášení do testovacího centra Google

image

Zde si můžete zobrazit kvalifikované specialisty pro jednotlivé zkoušky ze všech zemí.

Pro společnosti je zde největší přidanou hodnotou zařazení do vyhledávače certifikovaných partnerů. Když se klient rozhoduje mezi společnostmi, od kterých by rád outsourcoval online služby, může si tu snadno zjistit, co společnosti nabízí za služby, jaké mají požadavky na klienta a jak si stojí v počtu certifikovaných specialistů.

image

Vyhledávač certifikovaných partnerů Google AdWords

Tak co, pustíte se do toho stejně jako my? U nás mají všichni specialité jak všechny dostupné certifikáty Google AdWords, tak Google Analytics Individual Qualification. Už se těšíme na další zkoušky! Škoda, že ostatní reklamní systémy něco takového nemají. Mohly by na tom i vydělat! Máte představu, kolik stojí jedna zkouška Google AdWords nebo Analytics? Cena za jeden test je 50 $. Velká motivace se na zkoušku pečlivě připravit, nemyslíte?

Budu držet palce, a pokud byste potřebovali s něčím poradit, víte, kam se obrátit;).

  • Celkový průměr hodnocení: 4.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

15. února 2011

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Michal Chamilla | 22. února 2011

    Ako spomínaš, že si sa pobavila na hláške "Vítejte v Grafická reklama ve vyhledávací síti." ja som skôr plakal nad prekladom. Ešte že teraz sa už dá test robiť v ľubovoľnom jazyku, lebo mi to príde, že človek kt. prekladal tie testy asi celkom odignoroval preklad samotného rozhrania. Niečo také by sa Googlu podľa mňa stať nemalo.

    Úplne najlepšie bolo, keď jedna otázka mala 2 zo 4 odpovedí úplne identických. Asi sa v originále líšili o jedno slovíčko. Možno to dali preložiť len Google Translatoru :D

  2. Pepa Kulhánek | 22. února 2011

    Je pravda, že spousta otázek nebyla o tom, že bych řešil, jaká odpověď je fakticky správně ale spíš jsem přemýšlel, jak to asi translator myslel :) Rozhodně mám pocit, že mohl Google na překlad alokovat více zdrojů, než ctrl+v do translatoru (nebo to alespoň mohl udělat ve stejné verzi ve které překládal GA a Adwords). Na druhou stranu mi hlavně příprava na test pomohla utřídit znalosti a vědomosti, zejména pokud jde o nástroje, které nepoužíváme zrovna denně.

  3. Markéta Kolerusová | 22. února 2011

    S tím musím souhlasit. Překlad není zrovna trefný. Ale obsahově si myslím, že jsou testy dostatečně rozsáhlé a díky tomu je neudělá jen tak každý. Třeba test na analýzy byla vážně fuška!

  4. Věrka | 23. února 2011

    Nejnovější test Basic Adwords má 180 min a o 7 otázek méně. ;-)

  5. Ondřej Hnát | 23. února 2011

    Mně osobně tedy nejtěžší přišla grafická reklama - ty otázky na Youtube byly docela záludné. Docela jsem si užíval reportování a analýzy, i když se přiznám, že tam jsem se u otázek na optimalizátor stránek docela zapotil :-)

    2 Věrka: vážně? Je to už skoro rok, co jsem ten test dělal a přišel mi docela jednoduchý. No, teď už bude asi opravdu těžké ho neudělat... ;-) Nicméně zajímavá informace - děkujeme.

  6. Věrka | 23. února 2011

    Pro mě bylo nejtěžší udělat Reporting.

    Jinak ano, teď to někdo od nás dělal a test byl fakt kratší a víc času.

  7. Markéta Kolerusová | 23. února 2011

    Díky za zajímavou informaci, Věrko. Jak jsem psala výše, tak má zkušenost je 120 otázek na 120 minut, v případě základního testu, což je stále uvedeno v google.starttest.com. Takže předpokládám, že to Google změnil v testech, ale informaci o inovaci nikam nepřidal. Myslím, že 180 minut je "až až" na 113 otázek ;)!

  8. Pavel | 28. února 2011

    ono už i těch 120minut je na basic až až, člověk který se v tom pohybuje by to měl mít hotový kolem 60minut :)

  9. Pepa Kulhánek | 28. února 2011

    Troufnul bych si dokonce říct, že nejenom basic má časový limit silně naddimenzovaný: 120 minut mi snad nezabraly všechny certifikační testy dohromady.

  10. Markéta Kolerusová | 1. března 2011

    Pavle a Pepo, souhlasím! Jediné zdržení v testu je asi překlad, že se člověk musí zamyslet nad významem otázek a odpovědí. Jinak z hlediska znalostního je to rychlovka ;).

  11. MoMo | 8. března 2011

    Ten překlad je hrozný, místy až otřesný!
    Lidem, co to dělají, bych dal bonusová procenta jen za to, že ten překlad pochopí ;-)

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné