Sponsored Stories na Facebooku - konečně i v České republice

Digichef

Určitě už jste slyšeli o tom, že Facebook nedávno spustil nový formát komerčního sdělení, tzv. Sponsored Stories. Nyní je toto rozšíření zpřístupněno i inzerentům v České republice. Jedná se o reklamu, která umožňuje propagaci nových příspěvků nebo sociálních interakcí, ke kterým dochází na cílové facebookové stránce. Pojďme se blíže podívat, o co se vlastně jedná.

Co jsou Sponsored Stories?

Do této chvíle Facebook ve svých reklamách poněkud zanedbával obrovský potenciál možností, které přináší právě propojení jednotlivých uživatelů mezi sebou a se značkami a firmami pomocí fanouškovských stránek. Sponsored Stories se tento potenciál snaží naplno využít a do reklam vnáší rozšířené možnosti sociální interakce. Umožňují silnější propojení značek s fanoušky a zapojují vztahy mezi uživateli k zesílení dopadu sdělení. Máme tedy dvě nové varianty PPC reklamy na Facebooku: Page Post Story a Like Story. Pojďme se na ně podívat podrobněji, určitě je o co stát;).

Page Post Story

Page Post Story umožňuje upozornit na konkrétní post (aktualizaci na zdi), který jsme na naši fanouškovskou stránku umístili, můžeme ho cílit pouze na fanoušky naší stránky. Výhoda je v tom, že podstatně zvyšujeme šanci, že si nového postu fanoušek všimne. U běžné aktualizace stránky se totiž velmi často stává, že se uživateli buď nezobrazí vůbec, nebo zanikne mezi ostatními informacemi.

image

Náhled Page Post Story

Like Story

Like Story, to je jiná story než u postu, dá se totiž cílit na mnohem větší masu lidí: na všechny přátele fanoušků vaší stránky. Průměrný počet přátel uživatele Facebooku je 130, bývá to tedy podstatně větší skupina než u Page Posts Stories, kde je, jak jsem uvedl výše, možnost cílit jen na fanoušky vaší stránky. Uživatelům se pak mezi reklamami po pravé straně zobrazuje i sdělení, že je jejich přítel fanouškem vaší cílové stránky. Reklamní sdělení klade důraz především na zobrazení vašeho přítele, až v druhé řadě na vaši stránku - mělo by vypadat jako doporučení od přítele, a tím způsobit větší zapojení fanoušků. Je pravda, že někteří uživatelé budou fanouškovské stránky doporučovat nedobrovolně: nemohou se totiž ze systému vyvázat a zobrazení jejich informací je omezeno pouze jejich nastavením soukromí pro celý Facebook.

image

Náhled Like Story

Jak Sponsored Stories nastavit?

Nebojte se, žádné nové rozhraní pro tvorbu nových formátů reklam nepotřebujete. Stačí se přihlásit do stávajícího účtu a můžeme jít na to.

Nemůžete novinku ve své reklamní samoobsluze najít?

Zkuste nastavit jazyk profilu na US English. Po kliknutí na zelené tlačítko "Create an Ad" by vás mělo čekat příjemné překvapení - stránka pro tvorbu reklam už na první pohled vypadá jinak, než jste byli zvyklí, že?

image

Nové rozhraní nastavení PPC kampaní na Facebooku

Jak reklamu vytvořit?

Jak jsem již zmínil výše, prostřednictvím Sponsored Stories můžeme propagovat jen facebookovou stránku. Pokud cílíme mimo Facebook, musíme se spokojit s klasickými Facebook ads. Na stránce pro tvorbu reklamy tedy vybereme, na jakou ze svých FB stránek chceme cílit. To nám otevře další výběr - mezi starými Facebook Ads a novými Sponsored Stories. Při volbě starých Facebook ads si můžete všimnout další novinky: možnosti výběru části fanouškovské stránky, na kterou se uživatel po prokliku dostane.

image

Výběr části stránky, na kterou proklik povede

Pojďme ale zpátky ke Sponsored Stories. Při jejich zvolení dostanete na výběr ze dvou výše uvedených variant: Like Story a Page Post Story. Stačí si mezi nimi vybrat, zvolit demografické cílení jako u bežné Facebookové reklamy, platební model (CPC nebo CPM) a voilá, reklama je připravená ke spuštění. Velká výhoda spočívá v tom, že ani u jedné možnosti nemusíme vymýšlet kreativu, protože ta se do sdělení automaticky nahraje z cílové fanouškovské stránky. Sponsored Stories se budou zobrazovat na pravé straně FB rozhraní, stejně jako běžné reklamy.

image

Výběr mezi variantami Sponsored Stories

Je to tedy k něčemu dobré?

Facebook tvrdí, že testy, které na těchto formátech prováděl, prokázaly zvýšení povědomí o značce a zapojení nových fanoušků. Co si o nových Sponsored Stories myslíte? Využijete je? Já sám se těším na split testing, na testování obou možností. Budu rád, když se s námi o případné zkušenosti nebo dotazy podělíte v diskuzi pod článkem.

Stále Vám to není jasné?

Jestli jste se Sponsored Stories nikdy nepracovali a při čtení článku nemáte zároveň otevřenou reklamní samoobsluhu na Facebooku, možná v tom ještě budete mít trochu guláš. Zkuste se podívat na video, na kterém smysl novinky vysvětlují přímo zaměstnanci Facebooku.

 



  • Celkový průměr hodnocení: 4.0 z 5
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0

9. února 2011

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Martin Kindl | 9. února 2011

    Dobrý den,
    zajímavý článek musím říct. Už jsem o tom sice něco slyšel a četl, ale teď mám konečně všechny pro mě (jako čecha) relevantní informace :-)
    Facebook konečně našel, kde měl díru. V podstatě si nechá zaplatit za to, že FB vůbec používáme - to je chytré. Firmy na tom asi vydělají také slušný balík. Bojím se jen aby to za chvíli lidi nezačalo sr... štvát, nebo aby si, nedejbůh, nevypěstovali "slepotu" vůči reklamě...

  2. JaroslavUrban | 9. února 2011

    Nevím jak se k tomuto postavit...
    Na jednu stranu je to celkem ucházející shrnutí pro české uživatele resp. inzerenty, ale v podstatě jde jen o přepis toho, co už bylo mnohokrát řečeno v zahraničí.
    Jako plusový bod bych asi vyzdvihl "návod" jak na to prakticky.

  3. Pepa Kulhánek | 10. února 2011

    Dobrý den pane Urbane,
    jak bylo řečeno již v úvodu článku, tak nebylo smyslem upozornit na novinku jako takovou, ale ujasnit některé detaily, které nemusely být ze zahraničních článků zřejmé a zejména upozornit na možnost využití tohoto nástroje i v ČR.
    Pokud máte se Sponsored Stories také nějaké zkušenosti, nebo jste jeho zpřístupnění zaznamenal dříve než my, budu rád, když se o své poznatky podělíte.

  4. Tomáš Nosek | 10. února 2011

    Reklamy mě obtěžují v jakémkoliv formátu. Firefox mám vytuněný aplikacemi na blokování reklam i reklamních flash videí. Dosud mě Facebook reklamami příliš neobtěžoval. Pokud se to zhorší, asi ho přestanu používat úplně a budu k tomu ponoukat i ostatní přátele.

    T. Nosek

  5. Martin Kindl | 10. února 2011

    2Tomáš Nosek
    Přesně! Takhle nějak bych to viděl i já...

  6. Markéta Kolerusová | 14. února 2011

    Tomáši chápu vás. Nicméně reklamě se nevyhnete. Je všude kolem nás a i když některé médium (např. Facebook) vyřadíte, jsou tu jiná, ještě více nenápadná média, která to s námi umí. V ČR shlédne člověk průměrně 400-600 reklam za den. Docela vysoké číslo, nemyslíte?

  7. Pepa Kulhánek | 14. února 2011

    Dobrý den Tomáši, Martine. Je také potřeba uvědomit si to, že díky reklamě je mnoho služeb na internetu "zdarma", namátkou: Google, Youtube, Facebook, Twitter...

  8. MoMo | 14. února 2011

    Ačkoli se mi to nelíbí, v tomto dávám za pravdu panu Kulhánkovi

  9. Tomáš Nosek | 14. února 2011

    Argumenty chápu a sám jsem psal, že mě dosud reklamy na Facebooku neobtěžovaly. Pokud ale míra jejich vlezlosti, či přesněji nepřehlédnutelnosti překročí pro mě únosnou mez, raději si zruším účet. Hlavně díky vlezlosti reklam a sofistikovanosti reklamní psychologie jsem se již před šesti lety zbavil televize (zprávy sleduji online) a neposlouchám ani rádio (kromě restaurací, kde se tomu nedá vyhnout). Vím, že můj postoj je dost extrémní a nikomu ho nenutím.