Znáte to. Každá digitální agentura potřebuje ke své práci spoustu přístupů do účtů klientů, ve kterých svoji práci odvádí. V dnešním článku se podíváme na to, jak spravujeme hesla našich klientů v Sunu – bezpečně, jednoduše, bez zbytečných nákladů.
Vyspělejší služby podporují nějakou formu víceuživatelského přístupu (Google Analytics, Google Tag Manager, Sklik) nebo zpřístupnění účtu klienta pro agenturu přes agenturní účet (Google AdWords MCC, Facebook Business Manager).
Bohužel, existuje ale i stále velké množství služeb, u kterých jedinou možností, jak k nim může přistupovat současně klient a současně specialisté agentury, je sdílení hesla. Tedy jednoduše řečeno, do služby se loguje klient a agentura (a všichni její specialisté, kteří na klientovi pracují) stejným přihlašovacím jménem a heslem. Příkladem jsou Heureka, Instagram, Twitter, YouTube a další.
Zatímco víceuživatelské přístupy a také účty zpřístupněné pro agenturu přes agenturní účet představují poměrně spolehlivé řešení, sdílení hesel je problém. Mimo jiné z těchto důvodů.
Během let jsme v Sunu vyzkoušeli několik řešení pro správu hesel, od interních dokumentů až po jednoduché aplikace v intranetu. Na začátku tohoto roku jsme se dozvěděli o - původem české - aplikaci pro správu hesel, o Portadi. Ta nám po létech útrap a zkoušení konečně přinesla to, co jsme hledali.
Portadi řeší naprostou většinu problémů, se kterými se při správě hesel setkáte, až na jednu výjimku i všechny výše uvedené. Přístupové údaje včetně sdílených hesel uvidíte pouze jednou, a to když je do Portadi vkládáte. Pomocí Portadi pak přidělujete konkrétním uživatelům přístupy k jednotlivým heslům, resp. službám. Uživatelé se pak na dané služby mohou přihlásit a účty ve službách plnohodnotně využívat, aniž by heslo znali.
To zajišťuje know-how Portadi - pluginy v prohlížečích, které před uživatelem hesla skrývají. Portadi v současnosti podporuje prohlížeče Chrome, Firefox a Safari. V nepodporovaných prohlížečích tak Portadi použít nemůžete, protože by nebylo možné ani automatické přihlášení na účet, ani heslo skrýt při přihlášení. Je třeba říci, že vývojáři se zkušeností s debuggingem JavaScriptu v prohlížečích hesla, ke kterým mají přes Portadi přístup, teoreticky zobrazit a získat i tak dokáží, ale i v tomto případě se zaprotokoluje, že uživatel k danému účtu přistoupil.
Portadi nabízí více než 400 předdefinovaných služeb (v terminologii Portadi „aplikací“), u kterých je funkčnost přihlašovacího skriptu 2x denně kontrolována. Z pohledu české agentury zde najdete vše podstatné, včetně - z hlediska sdílení hesel - velmi problematických cenových srovnávačů, služeb Googlu, Seznamu, účty ve fotobankách, CMS systémy atd.
Protože ale určitě narazíte na služby, které v Portadi nejsou předdefinovány, oceníte i možnost vytvoření custom aplikace, takže si můžete uložit (a poté využívat!) přihlašovací údaje téměř k jakékoliv službě.
Portadi vás téměř vždy bude umět přihlásit. Nám se stalo pouze ve dvou případech, že custom aplikace přihlášení nezvládla. A i v tomto případě můžete požádat o doimplementování podpory pro vaši službu. S prémiovým supportem tahle změna obvykle netrvá více než pár hodin.
Používání Portadi má z našeho agenturního pohledu tyto výhody.
Portadi tak má dnes vlastně pouze jednu výraznější slabinu. Tou je prvotní získávání hesel od klientů, které zatím stále probíhá konvenční cestou. Podle vyjádření druhého ze spoluzakladatelů Portadi, Tomáše Soukupa, je ale implementace funkce pro předávání hesel mezi firmami na roadmapě už blízko, takže se možná dočkáme ještě letos.
Pokud byste měli zájem Portadi vyzkoušet s prémiovým supportem, pošlete nám na portadi@sunmarketing.cz e-mail, na který jste si Portadi registrovali, necháme vám prémiovou podporu u Portadi aktivovat.