Google již nenabízí pravý panel pro reklamy ve výsledcích vyhledávání

Očekávaná změna se stala realitou. Tou změnou je odstranění pravého reklamního sloupce u výsledků SERPu na Google. Co tato změna může reálně přinést se zamyslíme v následujícím textu. Prozatím se jedná o subjektivní odhady, jejichž objektivní vyhodnocení přijde až s delším časovým odstupem.

Jde o jednu z největších změn, která postihla inzerci na Google. Nyní bude tedy pravý sloupec prázdný, jediné co se zde může objevit, budou produktové reklamy (Shopping Ads) nebo detaily vyhledávání údajů o osobách či místech (Knowledge Graph). Pro PPC kampaně to znamená ztrátu osmi textových pozic. Oproti tomu dochází k přidání čtvrté pozice nad přirozeným vyhledáváním. Pod výsledky z přirozeného vyhledávání se nadále budou zobrazovat tři reklamní pozice.

image

Výsledky vyhledávání

Jaké dopady tato změna vyvolá je v současné době předmětem mnoha prognóz a teorií. Nastíníme si nejdiskutovanější důvody a dopady.

* Google chce víc vydělávat

Jedna z jistot. Nenapadá mě jiný primární důvod, proč by jinak k těmto změnám Google přistoupil. Existují samozřejmě i další důvody, ale jistě je spočítáno zvýšení zisku. K dalším důvodům patří sloučení zobrazování na mobilních zařízeních, kde u mobilních telefonů pravý sloupec reklam nebyl. Díky přidání čtvrté pozice se u zařízeních s malým rozlišením, zobrazují na výsledky vyhledávání pouze reklamy, tím se zvyšuje šance na jejich kliknutí.

* U ceny za proklik (CPC) dojde k výraznému nárůstu ceny

Toto je již více na diskuzi. Na prvním místě je třeba zvážit, jaký byl rozdíl mezi schopností konverze mezi top pozicemi a pravým sloupcem. Dle srovnávání PPC specialistů dochází podle pořadí v pravém sloupci k rozdílu 7krát nižšímu CTR (míra prokliku) v porovnání s top pozicemi, i když v některých specifických příkladech se na tyto nižší pozice cílilo. Můžeme se tedy domnívat, že pokud pro někoho bylo usilování o hlavní pozice nákladné doteď, nebude o ně usilovat ani nyní. Stále zůstávají možnosti umístění pod výsledky z organicu, které sice nejsou příliš konverzní, ale do jisté míry by se daly srovnávat s nižšími pozicemi pravého sloupce. Domnívám se tedy, že k dramatickému navýšení ceny za proklik pravidelně docházet spíše nebude. Dopad se promítne nárůstu času za správu PPC kampaní. Dokážu si představit, že konzultanti při příliš vysoké ceně budou hledat alternativní neobsazené výrazy.

 

* Dopad na práci SEO konzultantů

image

Zdroj: Twitter @dr_pete

Na základě testu, který provedl Dr. Pete Meyers, je ve 4 000 výsledcích vyhledávání (z celkových 10 000) stránka bez PPC reklam, tedy nikdo na zadané výrazy necílí placené kampaně. S tím souvisí také SEO strategie, kdy v takovém výsledku vyhledávání nejsou výsledky z přirozeného vyhledávání odsunuty až na pátou pozici. Proto by také SEO konzultanti měli pracovat s větším množstvím klíčových slov a nevytvářet analýzy v řádech desítek, ale alespoň stovek frází. Myslím, že SEO strategie se bude více vydávat cestou "long tail" frází, protože u obecných klíčových slov je velká pravděpodobnost využití v placené reklamě, která zabere první čtyři pozice na stránce výsledku. Dokonce může dojít ještě k většímu odsunutí přirozených pozic. Díky již zmíněnému Knowledge Graphu nejvíce dochází k odsunutí organického vyhledávání, když se do výsledků promítnou Google maps. To nás vrací zpátky k informaci, že 4 000 výsledků (z celkových 10 000) jsou bez placených reklam, plus další procenta s 1 – 2 placenými pozicemi. A právě tyto výsledky by se měly stát zájmovou oblastí SEO konzultantů, kteří by toto měli využít k získání návštěvníků nalézajících obsah přes relevantní specifické fráze. Stoupne tedy potřeba jednak detailní analýzy klíčových slov čítajících i tisíce výrazů, přesné vyhodnocování cílové skupiny možných zákazníků a analyzování SERPu.

image

Prvotní pohled na výsledky již bez jediné pozice z organického vyhledávání


* Malí inzerenti budou z AdWords vytlačeni

Myslíme subjekty natolik drobné, že nejsou schopni platit si externistu pro reklamní kampaně. Spoustění kampaní bez patřičných znalostí bude nyní ještě o něco náročnější. Bude třeba získat více informací o relevanci a vyhledávání většího množství výrazů pro nastavení kampaní, plus následné analyzování výsledků. Především jde o přesné a specifické cílení, což může být naopak výhodou oproti velkým subjektům cílícím spíše obecně. Dále je nutné mít stále na paměti aktivitu Shopping Ads. Výsledkem tedy nemusí být automaticky výrazné navyšování ceny, ale spíše vědomostí, které se využijí k navyšování profesní úrovně vedení kampaní.

Ze všech výše uvedených důvodů vyplývá, že díky zvýšení nároků na vedení reklamních kampaní se samozřejmě o to více musí vyplatit potenciálního zákazníka přivést na web, který je obsahově unikátní a kvalitní. Jinak po složitých a v nákladech navýšených snahách můžeme získat pouze vyšší hodnotu Bounce Rate (míra okamžitého opuštění webu).

Malá, nebo velká změna pro internetový marketing?

  • Celkový průměr hodnocení: 4.33 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

9. března 2016

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Komentáře

  1. Jan Seko | 10. března 2016

    Já změnu vítám, minimálně se začne něco dít. Osobně mám menší eshop a jsem tedy ten, kdo si nedokáže platit specialistu. I tak si myslím, že je to v pohodě. Důvod který mě napadá, proč to Google také udělal je, že se prostě snaží nenápadně přibližovat pouze placenému modelu. Časem přidá nenápadně ještě jednu a druhou inzertní pozici a již máte první stranu placenou :).

    Za deset let tímto tempem budou 3 strany placené a zbytek přirozený

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné