Co jste možná (ne)věděli o Google Analytics a (ne)báli jste se zeptat

Víte, jak je to vlastně s cookie lištou? Co referral spam? Že existuje parametr utm_id a je více než použitelný? Co a nač jsou kohorty? Že Google vydal rozšíření pro Google Analytics? Pokusil jsem se vytáhnout pár věcí, které se týkají Google Analytics a budu doufat, že si z toho každý najde alespoň jednu novotu.

Jak se to vlastně má s tou cookie lištou

Věc se má tak, že tuto lištu nemusíte mít na webu vždy, aha! Nutnost je to pouze v případě (bavíme-li se o Google Analytics), když máte aktivované demografické přehledy, či využíváte remarketing právě z géáček, případně máte zapnuté přehledy zobrazení v obsahové síti. Z toho tedy plyne, že pokud užíváte pouze běžně nastavené Analytics, tak žádná lišta není potřeba.

image

Pokračujeme konverzním oknem a jeho délkou

Víte, že v Adwords je konverzní okno dlouhé 30 dnů a v GA celých 180? Pokud tedy přijde uživatel na web přes inzerát z AdWords a provede konverzní akci za 31 a víc dní, tak se v AdWords již konverze nezapočítá, ale v Google Analytics ano. A pak se v těch konverzích vyznejte.

Co takhle not set a not provided

Záhady v přehledech. I když zas takové záhady to ve finále nejsou:

  • Not set - přístupy z directu (přímý přístup), odkazy a podobné, tzn. přístupy bez použití klíčových slov.
  • Not provided - to je tajné. To nám Google prostě nechce říct.

Referral spam a jeho filtrování z GA

Tady je vlastně po problému. Čerstvá novinka oznamuje, že všechna data od března tohoto roku jsou již automaticky zbavena referral spamů. Hlavní report bude tedy nyní mnohem čistější. Pro některé bude možná překvapením (především menší weby, kde byl spam jedním z hlavních zdrojů návštěvnosti) větší pokles v návštěvnosti, ale je důležité si uvědomit, že spam není reálná návštěvnost webu. Tento krok od Google není retrospektivní, tzn. data do konce února tohoto roku budou ještě referral spam obsahovat, nicméně nová data se zdají být kompletně očištěna.

UTM parametr term a Sklik

Pokud jde o Sklik, a jeho automatické tagování, tak byste určitě neměli používat parametr utm_term, resp. do něj vkládat proměnnou "keyword", poněvadž tím si do dat v GA budete sypat klíčová slova, která spustila vaši reklamu, a ne vyhledávací dotazy.

Ale co takhle parametr utm_id?

Utm_id je takový master parametr - jeho funkce spočívá v tom, že si jednoduše vytvoříme tabulku v excelu, nebo v sheetu, kde si ke každému ID přiřadíme svůj utm_source, utm_medium, utm_content, případně další parametry, poté tento soubor uploadujeme právě přes import údajů do GA a vesele si značkujeme kampaně pouze parametrem utm_id, no a GA si již jednotlivé parametry tahá z uploadovaného souboru a přiřazuje pěkně k našim kampaním označeným kouzelným utm ídéčkem. Když už jsme u toho data importu, který mimochodem najdeme v záložce správce - import údajů, tak ho můžeme samozřejmě používat i na jiné vychytávky. Příkladně můžeme importovat storna (data refundace do e-shopů), data obsahu (pro články - přidá nám autora, titulek, apod.).

Je tu jedno menší upozornění, a to, že tyto importy platí pro všechny profily (neboli výběry dat) a nelze je filtrovat. Na to tedy pozor.

image

Rychlost dat GA

V případě, že máme hodně dat, může se stát, že nám Analytics neukáže výsledky ze všech dat za období, které máme nastavené, ale jen částečně - k tomu je určena informace vpravo nahoře pod výběrem datumu, která nám říká, kolik dat se (v procentech) použilo. Je to v podstatě jen o rychlosti - zpracování více dat trvá déle, proto se GA občas flákají a ukážou nám jen menší vzorek, naštěstí si toto můžeme upravit.

image

Kohorty

Toto divnoslovo značí přehledy, které můžeme použít pro customer lifetime value, jinak jsou ale poměrně nepraktické k použití, protože například pro vyhodnocení lednových kampaní je třeba čekat alespoň do června, abychom měli k dispozici dostatek použitelných dat. Najdeme je v sekci chování a skupinová analýza.

Ale jednu vychytávku přeci jen skrývají (věřím, že jich budou skrývat víc), a to, že si můžeme vytvořit vlastní kohortu přes segment - nový segment - zadáme pouze "datum první návštěvy" např. na 1. - 31. 1. 2016 a tím dostaneme data pouze od lidí, kteří poprvé nakoupili v lednu 2016, a tyto kohorty lze pak využít i do remarketingu, například pro kampaně na pokračování.

image

Jako poslední je, celkem v tichu uvedená, novinka Autotrack

Jedná se o produkt od Googlu a jde o rozšíření pro Google Analytics, kdy nastavíme stávající GA kód o 2 nové řádky, které nám ale přinesou poměrně dost novinek do našich přehledů a dat. Pro inspiraci to zajímavější, co nám to přinese:

  • Automaticky měří události (prokliky na externí odkazy a formuláře).
  • Měří skutečnou délku návštěvy - až do uzavření okna.
  • Vyhodnocování responzivních webů.
  • Sledování sociálních tlačítek (klik na like tlačítka).

Ale o tom podrobněji až někdy příště a také až poté, co budeme mít více otestováno.

Snad se podařilo alespoň některé z vás obohatit o nějakou tu novou GA znalost.


Nahlédnutí pod další pokličku GA.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

23. března 2016

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné