SEO Restart 2016: Od klíčových slov k tématům

Letošní ročník největší konference o SEO v ČR nabídl zkušené řečníky i zajímavá témata. Mluvilo se o technickém SEO, tvorbě obsahu, analytických nástrojích i o přístupu vyhledávače, Seznam.cz. Přednášky, které byly z mého pohledu nejzajímavější, shrnuji v následujícím článku.

image

KEY NOTE: Honza Tichý

Honza Tichý konferenci uvedl slovy, že vývoj v SEO v posledním roce byl ten nejpřekotnější za dobu existence tohoto oboru. Na příkladech ukázal, že v poslední době SERPy vyhledávačů již dávno nenabízejí pouze fulltextové výsledky. Ve vyhledávačích se díky pokročilé práci s daty vyskytují nové formáty a je mnohem více cest, jak se na viditelnou pozici dostat. SEO specialista by těchto cest měl umět využít a dostat klienta do výsledků vyhledávání i jinými kanály. Pomoci mohou například strukturovaná data nebo Google My bussiness.

Zaznělo zde také, že SEO je přirozeně součástí všech čtyř fází frameworku See Think Do Care od Avinashe Kaushika. DO fáze je však pro něj nejméně vhodná. Keynote Honza ukončil poukázáním na to, že se výrazně mění také chování uživatelů, na což vyhledávače reagují a my bychom měli také. S nástupem mobilních zařízení je čím dál důležitější poloha uživatele a do módy se dostává hlasové vyhledávání, které generuje zcela jiné typy dotazů na vyhledávač.

image

Konference o vyhledávání a nalézání v roce 2016

Marek Prokop – Personalizované vyhledávání není strašák, ale příležitost

Marek Prokop začal svoji prezentaci popíchnutím Seznamu za to, že ani 10 let po Google ještě nezačal personalizovat vyhledávání.

"Tohle datum si zapamatujte, protože až začne Seznam personalizovat, tak budete přesně vědět, jaké má zpoždění za Googlem."

Google prý v současnosti nabízí až 70 % svých uživatelů silně personalizované vyhledávání. Dále Marek vyjmenoval, na základě kterých dat Google vyhledávání uživatelům přizpůsobuje. Personalizace se nejprve týkala snadno zjistitelných veličin, jako je jazyk, místo, země nebo zařízení. Později se Google zaměřil také na historii hledání, dlouhodobé a krátkodobé zájmy nebo navštívené stránky.

"Dostaňte návštěvníky na svůj web dříve než ho budou hledat a dejte jim důvod se vracet."

image

"Klasická reklama je lov s puškou, SEO je kladení pastí." - Michal Čížek

Nyní je situace taková, že se na personalizaci pro vás mohou podílet i informace o osobě, se kterou žijete.

"Google ví, že vy tady teď sedíte v jedné místnosti."

Pavel Ungr: Přechod na HTTPS bez propadu na Seznamu

Pavel Ungr opřel svoji případovou studii o zkušenosti s prací na e-shopu provysavace.cz. Součástí redesignu e-shopu byly následující kroky:

1. Změna struktury URL adres 2. Přechod na protokol HTTPS 3. Změna CMS

Dle jeho slov udělal chybu, když měnil strukturu URL adres současně s přechodem na HTTPS. S odstupem času to prý vidí tak, že by cca 3 měsíce počkal. Doporučil návod Jardy Hlavinky. Pokud ho do puntíku dodržíte, neměli byste se na Seznamu propadnout.

Jan Tichý: Analýza klíčových slov ve světě (not provided)

Na podzim roku 2013 se přestaly v Google Analytics objevovat údaje o znění klíčových slov, ze kterých na náš web přišli návštěvníci z vyhledávače Google. Tehdy se (jako už poněkolikáté) psalo o smrti SEO a o tom, že Google tomuto oboru zrovna dvakrát nefandí. Podle Honzy Tichého se však z dnešního pohledu o výraznou ztrátu nejedná. Údaje o dotazech totiž nabízí Google Search Console, a to včetně jejich impresí, CTR a průměrných pozic v SERPu. Google navíc nabízí integraci Google Search Console s Google Analytics. Klíčová slova jsou poté k dispozici na úrovni údajů o vstupních stránkách.

I vzhledem k vyvíjejícím se algoritmům vyhledávačů a jejich zlepšené práci s obsahem dává před jednotlivými klíčovými slovy přednost práci s tématy.

Michal Krutiš: Zvýšení návštěvnosti z organic o třetinu

Další případová studie se týkala portálu NejŘemeslníci. Michal Krutiš zde zavedl novou strategii vytváření obsahu založenou na stránkách tagů (štítků), které dávají obzvláště s řemeslníky dobrý smysl. Jedná se o podrobnější třídění daných řemesel, které přineslo výrazné zvýšení počtu návštěv, zvýšení podílu nových návštěv a zároveň zvýšení kvality návštěvníků, kteří častěji provádějí konverze. Tato strategie zafungovala zejména na Seznamu.

Martin Henych: AMP – Accelerated Mobile Pages

Rychlost webových stránek je důležitá nejen z pohledu SEO, ale hlavně kvůli uživatelskému prožitku. Na mobilních zařízeních obzvlášť. AMP jsou technologií, která slibuje výrazné zrychlení doby načítání webových stránek na mobilních zařízeních. Když k tomu přidáme, že je podporuje Google a již dnes je využívá například britská BBC, zní to velmi lákavě. Martin Henych během své přednášky mluvil hlavně o principu technologie. AMP jsou založeny na statickém HTML ochuzeném o některé tagy. Javascript i CSS se používat mohou, na obojí ale platí striktní pravidla. Důležitou součástí je také AMP Cache, která se ukládá na 15 sekund. Validitu vašich AMP stránek si můžete ověřit v Google Search Console. Pro publishery je určitě důležité, že lze v AMP za použití speciálních tagů publikovat reklamu a k dispozici je zde i tag pro vložení měřícího kódu Google Analytics.

Nadšení z nové technologie zchladila závěrečná informace, že v českém prostředí zatím AMP dostupné nejsou.

Adam Ježek: RankBrain – dostaňte se do hlavy Google

Úvod lákavé přednášky o umělé inteligenci ve službách Google obstarala informace, že RankBrain je údajně třetím nejvýznamnějším signálem (po obsahu a linkbuildingu), podle kterého vyhledávací algoritmus Google Hummingbird řadí výsledky vyhledávání.

Z Adamova povídání vyplynulo také to, co už nastínil v úvodu Honza Tichý. Kontext a obsahová pestrost budou čím dál důležitější a samoúčelné praktiky již nebudou mít ve světě SEO místo. RankBrain klade důraz na technické provedení, přístupnost a použitelnost webu.

Jiří Koutný: Svlékněte konkurenci do naha!

Jirka Koutný z Collabimu mluvil o jejich novém nástroji SERPO, který slouží ke zjišťování údajů o konkurenci. S tímto nástrojem můžete využít potenciál dat, která obsahují informace o 14 milionech PPC inzerátech a 150 milionech výsledcích vyhledávání.

Z dat, kterými SERPO disponuje, zaujalo Jirku především to, jak málo komunikují SEO specialisté s PPC specialisty. Velmi časté je, že firma na pro ni zásadní klíčová slova nevychází dobře v přirozeném vyhledávání a nesnaží se tento výpadek nahradit ani v PPC. Dalším nešvarem je časté cílení PPC reklamy na homepage webů (údajně 24 % všech PPC reklam).

Roman Dušek: Vyhledávání na Seznam.cz + Zeptejte se Seznamu

Velké očekávání bylo napnuto k prezentaci Romana Duška ze Seznamu a následné diskuzi o koncepci a budoucím směřování největšího českého vyhledávače.

Roman představil zajímavé statistiky o hledání (15 - 16 milionů hledání / den) a velikosti seznamáckého indexu (1,6 miliardy dokumentů). Nastínil také to, jakým směrem se Seznam bude dál ubírat. Podobně jako Google bude v SERPu zobrazovat čím dál více nefulltextových výsledků. V současnosti je hlavní prioritou rozeznat dotazy podle geolokace, brandu nebo jazyka.

Následná diskuze s Romanem a jeho kolegou Štěpánem Škrobem, která měla být zlatým hřebem SEO restartu 2016 nakonec vyzněla spíš trochu rozpačitě. Odpovědi byly často nesrozumitelné nebo vyhýbavé a příliš informací jsem si z nich alespoň já neodnesl. Otázky a odpovědi z této části jsou pěkně shrnuty v Seozinu Jána Janušky.

Tak zase za rok!

Zajímavé Tweety:

image

image

image

Následná diskuze s Romanem a jeho kolegou Štěpánem Škrobem, která měla být zlatým hřebem SEO restartu 2016 nakonec vyzněla spíš...

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

22. června 2016

Zaujal vás článek? Sdílejte ho.

Máte k článku výhrady? Dejte to autorovi sežrat!

Zatím nikdo nepřidal komentář. Buď první!

  (nebude nikde zveřejněn)
Položky označené hvězdičkou jsou povinné