Integrace Facebooku do celkové komunikace společnosti

Digichef

Pro úspěch fan page na Facebooku jsou klíčové 2 věci. Obsah a cesta k němu. V tomto článku naleznete návod na to, kam všude a jak Facebook začlenit způsobem, který Vás nebude stát další peníze.

Častý problém, se kterým se při marketingu na sociálních sítích setkávám je, že firmy, resp. lidé v nich, se nikdy nezamysleli nad tím, odkud fanoušci přicházejí. Všichni žijí v domnění, že zrovna ta jejich firma a fan page je tak úžasná, že každý půjde na Facebook a začne je hledat (název fan page každý jistě zná).

Opačnou alternativou je situace, kde už firmě je jasné, že fanoušci nepřijdou z čistého nebe a tak si zaplatí PPC reklamu. To je samozřejmě také možnost, ale o tom tento článek není.

Jak tedy fanoušky získat bez dalších přímých nákladů? Odpověď je jednoduchá: Využijte možností, které už máte!

Vanity URL (username) fan page

Nutností je mít nastavenou tzv. vanity URL neboli username stránky. Pokud vanity URL znáte, můžete přeskočit na část Kam s ní?. Pro ty, kteří neznají, jedná se o unikátní, snadno zapamatovatelnou URL fan page. Například facebook.com/SunMarketing. Vanity URL si můžete nastavit na facebook.com/username. Pozor, pokud má Vaše fan page více než 100 fanoušků, vanity URL po nastavení nemůžete změnit. Nelze ji ani převést na jinou fan page a to ani po smazání stránky. Zkrátka jednou a dost.

Hodí se také říct, že username může obsahovat pouze znaky [a-Z], číslice [0-9] a znak tečky. U tečky platí stejné pravidlo jako u Gmail adresy - tečka není rozlišovací symbol, čili URL facebook.com/Sun.Marketing, facebook.com/S.u.n.M.a.r.k.e.t.i.n.g a facebook.com/Sun...Marketing vedou na tutéž fan page jako facebook.com/SunMarketing.

Velká a malá písmena se také nerozlišují. Pouze pokud uživatel zadá username jinak, než jak bylo nastaveno, tak po příchodu na fan page se automaticky upraví tak, jak bylo nastaveno. Pokud je už Vaše username zabráno, doporučuju postupovat podle kroků v nápovědě na facebook.com/help.

Kam s ní?

Pokud vanity URL máme, následuje otázka, kde všude ji použít. Možností je opravdu mnoho a záleží pouze na tom, jaké možnosti máte a kam až jste ochotní zajít.

Email. V dnešní době, každá firma využívá nějakým způsobem email. Zamysleli jste se ale někdy nad tím, kolik emailů denně odešlete z firmy ven? A kolik impresí udělá Váš podpis v nich? Častokrát se v podpisech objevují i takové zbytečnosti jako emailová adresa, ze které dotyčný píše nebo fax, na který rok nikdo nefaxoval. Zkontrolujte tedy, co skutečně v podpisu dává smysl, zbytek odstraňte a přidejte odkaz na Vaši fan page. U odkazu na fan page, ale i u jiných (např. na Váš web) doporučuji použít nějakou formu měření. Ať už bit.ly (Facebook) nebo Google Analytics (web).

image

Ukázka bez vanity URL

Newslettery aneb email podruhé. Rozesíláte newslettery s akčními nabídkami? A co takhle jednou rozeslat newsletter o tom, že máte fan page a na fanoušky čeká ve speciální záložce poukaz na [doplňte si procento] slevu nebo jiný benefit?

Kamenné prodejny a pobočky. Tohoto mohou využít jak finanční instituce (banky, pojišťovny, ...), tak třeba síť hotelů nebo hypermarketů. Do Vašich prodejen a poboček chodí ti, u nichž je nejvyšší šance, že se stanou Vašimi fanoušky a zároveň by Vás měli nejvíce zajímat - Vaši klienti a zákazníci. Formy oslovení jsou různé a dal by se o nich sepsat samostatný článek. Může se jednat o stojánek na přepážce či recepci, o samolepku na dveřích nebo o jinou formu v místech, kde klienti čekají (fronty). Opět, náklad minimální, efekt maximální.

image

Starbucks

Časopisy. Větší firmy mají často svůj vlastní tisk. Píše se zde o všem možném. Hlavně aby tam něco bylo. Tak co napsat článek o tom, že máte svou vlastní fan page? Ideálně fanouškům přidejte nějaký benefit.

Katalogy. Typický případ cestovních kanceláří nebo zásilkových obchodů. Opět, proč zde nezmínit existenci Vaší fan page? Vždyť katalogy připravujete pravidelně, takže náklad vznikne v každém případě, využijte toho a zpropagujte zde svou fan page.

Samotné výrobky. Ideální způsob například pro nakladatele knih. Čtenář dočte knihu a na poslední straně jej čeká URL facebookové fan page. V nejlepším případě s informací, že zde bude informován o pokračování a pro fanoušky je nabízen opět nějaký benefit. V případě elektroniky může být existence fan page zmíněna třeba v manuálu nebo na samostatném letáčku.

image

Cambridge Institute

Tento výčet by mohl pokračovat ještě dlouho. Obecně řečeno, odkaz na svou fan page můžete umístit kdekoliv, kde uvádíte odkaz na svou webovou prezentaci. Může se jednat o billboardy, vizitky, rádiové nebo televizní spoty, účtenky, inzeráty v tisku, znělky při čekání na infolince, atd. V USA jdou údajně některé společnosti tak daleko, že v případě, kdy mají možnost uvést pouze jeden link, uvedou ten na svou fan page. To je ale dle mého názoru extrém, který má vícero nevýhod.

Hodí se také podotknout, že všichni takto přivedení uživatelé, by měli být odkázáni nikoliv na zeď, ale na tzv. vstupní záložku (anglicky landing tab). Princip je podobný jako u dopadové stránky v případě PPC reklamy. Přesvědčit uživatele ke konverzi. Opak by se pak dal přirovnat k přivádění uživatele na homepage.

Chtěl bych Vás také upozornit na Brand Permissions, kde jsou popsány podmínky použití log a obsahu z Facebooku. Ty byste při propagaci své fan page měli minimálně znát. Dodržování je už na uvážení každého.

Jiné možnosti

Znáte jiné způsoby, jak snadno získat relevantní fanoušky? Zkoušeli jste některou z uvedených možností a máte s ní špatnou zkušenost? Dejte mi vědět, rád se o tom s Vámi pobavím, třeba na dalším Pivu po práci nebo jinde...

  • Celkový průměr hodnocení: 3.36 z 5
  • 3.36
  • 3.36
  • 3.36
  • 3.36
  • 3.36

8. března 2011