Již jsem se setkal s mnoha názory, že analýza klíčových slov, základní dokument celé optimalizace pro vyhledávače, nestárne. Do jisté míry je toto pravda. Jsou ale skupiny klíčových slov, kde se hledanost výrazně mění v čase. Jedná se o trendová klíčová slova.
Co jsou to vůbec trendová klíčová slova? Obecně lze říci, že jsou to taková klíčová slova, u kterých v čase dochází k velkým výkyvům v hledanosti. Mohou to být výrazy, které obsahují sezónu (letní, zimní). To jsou slova s pravidelným cyklem v hledanosti. Nás ale pro potřeby tohoto článků zajímají slovní spojení s nepravidelnou sezónu a s nárazovým výkyvem. Zde se může jednat o klíčová slova obsahující rok, označení nového modelu, nebo spojení zcela nově vyhledávaná. Mohou to být vyhledávané výrazy jako „nová kia sportage 2016“, „gtx 1080“ ale třeba i „virtuální realita“, která zažívá v posledních měsících boom.
Prakticky v každém oboru se nachází taková skupina klíčových slov. Kde je jich ale z mého pohledu nejvíce?
Segmentů s velkým množstvím trendových klíčových slov je jistě mnoho. Obecně to ale platí pro ty, u kterých dochází k rychlé inovaci.
Jste lokální prodejce aut? Jen těžko můžete konkurovat velkým autobazarům a auto inzercím na obecné dotazy. Proto se zaměřte na trendová klíčová slova.
V automobilovém průmyslu jsou dvě období, kdy výrobci aut přicházejí s novinkami. Jedním z nich je autosalon v Ženevě v březnu a neméně známý autosalon v Paříži, který se koná zpravidla v září. Zde si výrobci aut nechávají své nejžhavější želízka a novinky k představení veřejnosti. Není proto divu, že hledanost některých klíčových slov vztahujících se k novince pro autosalon se zvyšuje až několikanásobně než v jiných obdobích.
Mnoho informací je již ale komunikováno dopředu pomocí nejrůznějších tiskových zpráv od výrobce skrze importéry dané země. Snažte se proto připravit vstupní stránku pro tato klíčová slova co nejdříve. Pokud nemáte mnoho informací, ale zatím jen víte, že nový model přijde, napište o tom třeba jen novinku. Zde opravdu hraje klíčový faktor rychlost. Být první se vyplatí, protože pokud o tom začnou psát média, může se stát, že budou citovat právě od vás. Vaši vytvořenou zprávu pak můžete postupně doplňovat o nové informace, které budou přicházet z oficiálních zdrojů. Často aktualizovaný obsah (anglicky fresh content) vyhledávače také ocení. Pokud budete dostatečně rychlí, můžete získat doménu ve tvaru názvu produktu a vytvořit unikátní obsah pro tento nový model.
Podívejme se, jak vypadá stránka výsledků vyhledávání na Googlu na dotaz „kia niro 2016“, která bude představena na letošním autosalonu v Paříži. Na první stránce výsledků vyhledávání v české republice jsou pouze 3 výsledky v češtině. Pro zbytek výsledků použil Google raději stránky ze zahraničních webů. Zde je zatím prostor velký.
Abych uvedl praktický příklad, byť zase z jiné branže, výborně to dělá například internetový obchod Alza.cz. Ten se dostal se svým článkem o nových grafických kartách NVIDIA na první pozici v Googlu. Velmi slušně připravená vstupní stránka plná informací, obrázků a videí s výborným prolinkováním do obchodu. Za mně tomuto není mnoho co vytknout.
V mnoha oborech hrají trendová klíčová slova stěžejní roli. Přitom ne vždy je využit jejich potenciál. Důležitá je především rychlost. Publikujte obsah dřív, než jej začnou lidi hledat. Až jej začnou hledat, bývá často už pozdě.