Marketing Festival 2016 - Kolik atribučních modelů znáš, tolikrát jsi člověkem

Digichef

Letošní Marketing Festival je za námi, emotivní reakce pomalu ale jistě odeznívají. Nastal tak čas se zamyslet nad tím, co nám vlastně přinesl a kam online marketing kráčí.

V posledních letech se internetem šíří různé trendy vlny jako „seo je mrtvé“, „obsah je král“ apod. Tak kdo to schytal tentokrát a kdo bude naopak dočasně na stupních vítězů? Není to tak jednoznačné. Záleží, jak moc detailně se na jednotlivá témata zaměříte. Většinou se nikdy nejednalo o žádné začátky revolucí v jednotlivých oblastech, ale naopak o evoluci, která dotčený obor posouvá zase o kus dál. S tímto vývojem se ale stále více soustředíme na jednotlivé oblasti a trochu nám uniká komplexní pohled na celek.

Prakticky všechny oblasti online marketingu se ještě více specializují, což s sebou přináší dva efekty:

  1. Dokážeme být mnohem lepší v jednotlivých oblastech právě díky specializaci - PPC, SEO, UX, obsah a další.
  1. Kvůli stále hlubší specializaci zapomínáme na to, že jednotlivé oblasti se ovlivňují víc, než kdy jindy. Aby dokázal online marketing přinést očekávané výsledky, tak především záleží na jejich vzájemném souladu.

Asi není nic překvapivého, že se většina přednášek zabývala tématy jako SEO, Data, UX a automatizace. Tak se na to pojďme podívat zblízka.

Obsah je král? Možná...

Marcus Tober nám ukázal, kam kráčí SEO v dnešní době. Vyhledávače upřednostňují co nejrelevantnější obsah i formu pro dotazované výrazy. Výsledkem už nemusí být jen odkaz na stránku s obsahem, ale např. video, dokument, obrázek apod. Pokud chcete v konkurenci uspět, musíte vytvářet unikátní obsah, který je pro zákazníky relevantní v každé jejich nákupní fázi. Není to tak vzdálené Avinashovu STDC frameworku. Stačí myslet i na uživatele, kteří zrovna teď nechtějí nakupovat. Nejedná se o žádnou revoluční myšlenku, ale díky neustálému vylepšování algoritmů vyhledávačů a množství dat, které dnes můžeme jednoduše vyhodnocovat, z toho dokážeme dostat zase o něco víc včetně měřitelnosti reálného přínosu.

Data-driven...co??

Lucie Šperková ukazovala, jak krátkozraké je vyhodnocovat pouze last-click atribuce. Tento pohled nám přináší dost zkreslené výsledky investic do online marketingu. A Lukas Vermeer mluvil o tom, jak je důležité zvolit správnou interpretaci nasbíraných dat. David Špinar po přednášce Lucie Šperkové tweetoval, že tohle je dnešní marketing.

image

Tweet Davida Špinara k současnému stavu marketingu

S tím se nedá než souhlasit, ale zase na druhou stranu to není nic převratného. Je to přirozený vývoj datové analytiky. Na druhou stranu se to ale nemusí nikterak dotknout SEO a PPC specialistů, jak naráží David ve svém tweetu. Ti budou stále potřeba a naopak lepší analýza získaných dat jen zkvalitní jejich práci. Ostatně jak zmínil Frederick Vallaeys, automatizace v PPC neznamená konec specialistů, ale naopak přináší nové příležitosti, možnost jít více do detailu kampaní a zabývat se jejím návrhem a testováním.

Nezapomínáme na to hlavní? Na uživatele!

Dnešní online marketing je fragmentovaný do spousty specializovaných činností, ale pořád jde o to samé. Budovat vztah firmy/značky se zákazníkem a dosáhnout tak lepších prodejů. Hezky na toto téma mluvil Kevin Hillstrom. Nemá smysl stále dělat ty samé kampaně na získání nových zákazníků aniž bychom se starali o ty stávající nebo komunikovali s těmi potenciálními.

Online marketing zkrátka nabízí nepřeberné množství možností, jak toho dosáhnout. Je třeba se na všechny tyto činnosti podívat shora a propojit je tak, aby sloužily stejnému cíli. K tomu je důležité myslet na skutečného člověka, ke kterému takto mluvíme. Stephen Anderson mluvil právě o uživatelském zážitku a jeho dopadech na vztah zákazníka ke značce a jeho loajalitu vůči ní. Podle jeho slov je nejdůležitější zaměřit se na uživatelský zážitek, kterého chceme ve spojení s danou značkou/službou dosáhnout. A od toho by se měli odvíjet další kroky. S tím nelze než souhlasit. Vlastně tak hezky doplňuje a navazuje na Martyho Neumeiera a jeho Brand Flip.

image

Pohled Stephena Andersona z pódia haly Gong

Kde se tedy online marketing nachází?

Rozhodně nám tu žádná specializace neumírá, ba naopak. Dnešní internetová doba přináší téměř neomezené možnosti sběru dat a jejich vyhodnocování. Stejně tak se jednotlivé obory více a více specializují a dosahují tak stále lepších výsledků. Je ale potřeba udělat ten jeden krok zpět a přistupovat k marketingu strategičtěji, protože čím více možností současná doba poskytuje, tím snazší je se v tom všem ztratit. Důležité je správně pracovat se značkou a jejími zákazníky, stanovit si správné cíle, plánovat a hlavně koordinovat jednotlivé činnosti tak, aby šly za společnými cíli. To vše se dá v průběhu rychle vyhodnocovat a reagovat tak na vývoj kampaně. Vlastně je to úžasná doba s úžasnými možnostmi. Stačí je správně využít.

image

Sunní tým zdraví ze #SunCity

Mrkněte ještě, jaké byly předchozí ročníky - 2015, 2014 a 2013. Brzy se můžete těšit i na článek z pohledu naší PA specialistky Báry a sociální rubriku si vzal jako vždy na starosti Honza.

Myslete strategicky!

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

31. října 2016