První pomoc pro PPC, sociální média, SEO a marketing na internetu od Sun Marketing

Profile

Ondřej Hnát

Ariel


Jmenuji se Ondra, ale všichni mě znají jen jako Ariela. V Sunu jsem již přes 4 roky a nyní zde mám na starosti projektový management zaměřený spíše na projekty interního rozvoje. Miluju online marketing a nesnáším odfláknutou práci. Ve volném čase pěstuji turistiku, učím se hře na akordeon a věnuji se living history.

Twitter

Články

Sklik spustil nové cílení na zařízení

Rubrika: Bleskovky

Co bylo ještě do včerejšího dne ve víceméně neveřejné betě, je již dnes spuštěno na plno. Ano, Sklik spustil nové cílení na zařízení.

To je nově nadřazeno nad reklamní sítě. Jinými slovy: dříve jste reklamu v obsahové síti mohli cílit jen na všechna zařízení a cílit na určitá zařízení jste tak mohli jen ve vyhledávání. Nyní si nejprve vyberete na jaká zařízení cílit a teprve poté v jaké síti chcete cílit. Asi takto:

image

Sklik spustil nové cílení na zařízení. Nově můžete na zařízení cílit i v obsahové síti.

Co je velmi zajímavé je, že Sklik nabídl možnost cílit i na multimediální zařízení. Tedy cílení na herní konzole (třeba PlayStation či XBox) a smart TV.

Jde o další skvělý krok dopředu a jsem zvědavý (a natěšený) na to, co přijde dál.

Tak, a teď se už jen pustit do nastavení cílení všech kampaní v obsahové síti... :)

23. dubna 2014

Sklik Retargeting je na světě

Rubrika: Bleskovky

Co se již nějakou dobu testovalo jako beta test, je nyní naplno spuštěno. Ano, správně: Sklik Retargeting je spuštěn.

Sklik Retargeting je zatím funkční jen pro obsahovou síť Skliku, ale pevně věřím a těším se, že se již brzy dočkáme i Retargetingu ve vyhledávání podobně, jako je tomu v Google AdWords.

Článek o nastavení Sklik Retargetingu bude brzy následovat, ale už teď vám prozradím, že z něj nemusíte mít strach. Funguje totiž podobně, jako v již zmíněném Google AdWords. Stačí nasadit jednu retargetingovou značku na všechny stránky webu a poté si na základě pravdiel URL určit skupiny uživatelů, kteří navštívili určité části webu. Tyto skupiny následně přiřadíte k sestavám a je hotovo.

Já osobně tento krok ze strany Skliku vnímám velmi pozitivně. Je za ním vidět snaha o udržení kroku s konkurenčními systémy a těším se na další funkce, které na sebe jistě nenechají dlouho čekat.

22. ledna 2014

Nástroj pro návrh klíčových slov Sklik ukazuje více

Rubrika: Bleskovky

Když pře přibližně dvěma měsíci Sklik inovoval nástroj pro návrh výsledků, neuměl ještě v rozumném čase zpracovat více jak 20 výsledků najednou.

Nyní se však blýská na (ještě) lepší časy a po posledním updatu tak nástroj pro návrh klíčových slov Skliku vrací v průměru o 60 % více výsledků. Teď už se nová slova budou navrhovat doslova jedna báseň.

21. ledna 2014

Uživatel, cookie, sledování a remarketing – kde jsou hranice?

Rubrika: Výkonová reklama

Asi každý, kdo se někdy dostal do kontaktu s online marketingem, se dostal i do kontaktu s remarketingem. Funkce, která je mnohými tak opěvovaná, však s sebou nese jistá rizika, která je dobré mít na paměti. Řeč je o sledování uživatelů pomocí cookies, které jsou, jak uvidíte, velmi mocné. A jak by řekl klasik: s velkou mocí přichází i velká zodpovědnost.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

24. prosince 2013 | Komentáře: 2

Sklik inovoval nástroj pro návrh klíčových slov

Rubrika: Bleskovky

Jak dnes vyšlo na oficiálním blogu Skliku, v systému Sklik je od dnešního dne inovovaný nástroj pro návrh klíčových slov.

Nástroj nově umí řadit výsledky dle abecedy, hledanosti a průměrné ceny.

Další, dle mého názoru mnohem zajímavější novinkou, je schopnost výsledky stahovat do souboru, který je možné otevřít v Excelu. Tento soubor obsahuje všechna nalezená slova včetně hledanosti, trendem po jednotlivých měsících a průměrné ceny.

Inu, užitečná inovace.

13. listopadu 2013

Heuréka stáhla svou lištu

Rubrika: Bleskovky

Heuréka lišta, plugin do prohlížečů, o kterém jsme psali v bleskovce Heuréka vyrazila do boje proti e-shopům, měla jen krátkou životnost.

Jak se můžete dočíst například na Lupě v článku Srovnávací lišta od Heureky přežila jen několik dnů, Heuréka podlehla tlaku e-shopů a lištu po pár dnech provozu stáhla.

Jak Heuréka sama píše na stránce projektu Heuréka lišty: "Jedním z cílů této lišty bylo posílení trafficu od nekvalitních či neprověřených obchodů směrem k těm kvalitním a věrohodným." Nemyslím si, že levnější cena, o kterou v Heuréka liště šlo především, je ukazatel kvality či věrohodnosti e-shopu. Projekt založený na odvádění návštěvníků e-shopu k jejich konkurenci jen na základě nižší ceny neměl budoucnost a stalo se tak to, co většina očekávala: lišta dostala STOP.

Zbývá jen otázka, s čím přijde Heuréka příště...

11. listopadu 2013

Heuréka vyrazila do boje proti e-shopům

Rubrika: Bleskovky

Na úvod položím otázku: za co považujete Heuréku? Za chytrého pomocníka s cílem pomoci nakupujícím ve výběru dobrého obchodu? Nebo za prostý srovnávač s cílem honby za nejnižší cenou?

Proč se ptám... Heuréka 2. 11. přišla se žhavou novinkou - Heuréka lištou. Jde o plugin do prohlížečů Chrome a Firefox, který způsobí to, že pokud prohlížíte zboží na nějakém e-shopu, Heuréka lišta vás automaticky upozorní, že dané zboží můžete nakoupit jinde levněji.

Pokud se tedy svou odpovědí na úvodní otázku řadíte do druhé skupiny, budete z Heuréka lišty nadšení.

Tím se ovšem na Heuréce odsouvají uživatelská hodnocení, recenze, program "Ověřeno zákazníky" atd. až na druhou kolej. Je tedy jedno, že jde například o důvěryhodný e-shop s kvalitními službami; prim nyní hrají pouze ceny. Takže pokud patříte k té první skupině, zvolání "WTF?!" je nasnadě.

Dle mého názoru jde o krok stranou. E-shopy (pokud se tedy vůbec rozhodnou u Heuréky zůstat), budou muset vést cenovou válku a tím méně budou moci vydávat na marketing - jehož součástí je pochopitelně i Heuréka.

No, ještě uvidíme, jak se věci vyvinou...

Více se dočtete na Medio blogu.

6. listopadu 2013

Určitě víte, na co se zobrazuje vaše PPC?

Rubrika: Výkonová reklama

Věc, která se v PPC reklamě vždy řešila a vždy řešit bude: vaše klíčové slovo nemusí odpovídat vyhledávacímu dotazu uživatele. Často se tak stává, že se vaše reklama zobrazí i na vyhledávání slova, které je sice podobné, avšak s reklamou nijak nesouvisí. Možná byste sami nevěřili, na co všechno se může reklama zobrazit. Ale jak se tomu bránit?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

6. listopadu 2013 | Komentáře: 0

Nový mobilní formát AppKlik od Seznam.cz

Rubrika: Bleskovky

Seznam.cz plánuje v průběhu podzimu v testovacím provozu uvést zbrusu nový mobilní reklamní formát, AppKlik, určený výhradně k propagaci a inzerci aplikací. Uživatelům se v reklamní prostoru AppKliku bude zobrazovat název a ikona aplikace, hodnocení v obchodě s aplikacemi a tlačítko Nainstalovat. Uživatelé tak budou moci snadno jedním kliknutím přímo zahájit instalaci příslušné aplikace.

Záměrem Seznamu je usnadnit společnostem inzerci a distribuci vlastních aplikací mezi lidi.

Zdroj: Mediář: Seznam.cz uvádí AppKlik

25. září 2013

CPEx je spuštěn

Rubrika: Bleskovky

Nová ryze česká reklamní platforma pro RTB reklamu, CPEx, je nyní již spuštěn. Během pondělí a úterý bylo první české SSP uvedeno do ostrého provozu.

"Během prvních dvou dnů jsme klientům nabídli přes 10 milionů impresí, možnost nákupu reklamních ploch CPExu již využilo téměř 700 inzerentů prostřednictvím 30 DSP nebo trading desků,“ - oznámil ke spuštění Matěj Novák, šéf projektu.

Osobně se těším, až si CPEx sám vyzkouším - na poli českého RTB jde rozhodně o krok kupředu, protože dojmy z RTB po roce na trhu jsou zatím poněkud rozporuplné.

25. září 2013

Dynamický remarketing AdWords již brzy?

Rubrika: Výkonová reklama

Bannery zobrazující přesně ty produkty, které si ve vašem e-shopu prohlíželi jednotliví uživatelé. To je dynamický remarketing. Zní to skvěle, že? Otázkou zůstává kdy.

  • Celkový průměr hodnocení: 3.0 z 5
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0

18. dubna 2013 | Komentáře: 0

Reklamy s produktovými informacemi konečně naplno?

Rubrika: Bleskovky

Také již delší dobu využíváte reklamy s produktovými informacemi (anglicky Product Listing Ads) a trápí vás, že je nevidíte a že ani nepřinášejí velké množství návštěv?

Tak s tím by měl být ode dneška konec! Zdá se, že je tento typ reklam konečně spuštěn naplno a ne jen na část provozu vyhledávání, jako tomu bylo doposud.

Alespoň z neoficiálních zdrojů AdWords vyšlo, že bychom měli u těchto reklam zaznamenat výrazný nárůst prokliků a přiznám se, že už konečně i nějaké takovéto reklamy vidím. To je super zpráva obzvláště pro e-shopy!

20. března 2013

Google zavádí historii změn ve službě Analytics

Rubrika: Bleskovky

Také jste se už někdy divili, co se stalo s nastavením cílů? Nebo jste usilovně přemýšleli, kdo vám probůh změnil filtry na profilu?

Už brzy nebudete muset být detektiv, abyste na to přišli! Google Analytics zanedlouho uvede historii změn účtu, podobně jako dnes nabízí Google AdWords. Historii si Analytics bude pamatovat až 180 dní nazpět.

Také se těšíte tak jako já?

Kdyby vás zajímaly detaily, více se dozvíte v nápovědě Google Analytics.

20. února 2013

Rozšířené kampaně AdWords

Rubrika: Bleskovky

Pryč jsou doby, kdy bylo dobré rozdělovat reklamu do samostatných kampaní podle lokality či podle zařízení. Google přišel s novinkou, která minimálně rozsáhlejším účtům zjednoduší práci.

Do konce února budou všechny české účty již obsahovat možnost vytvořit tzv. "rozšířené kampaně". Princip spočívá v tom, že taková kampaň může cílit na několik různých lokalit, na všechna zařízení atd. Správce pak jen upravuje nabídky a ladí jednotlivé elementy (jako třeba právě lokality) zvlášt.

Bude tak možné cílit a efektivně spravovat vše a to v jedné kampani. Otázka je: bude to fungovat? Uvidíme...

7. února 2013

Product Listing Ads konečně pro všechny

Rubrika: Bleskovky

Testování reklam s produktovými informacemi tedy moc dlouho netrvalo... přesně 5 dní. Nyní je již tento typ reklam dostupný pro všechny inzerenty bez rozdílu.

A aby to bylo ještě lepší, Google přišel s incentivním programem, jenž slibuje bonus 1 000 Kč kreditu pro inzerenty, kteří již využívají službu Google nákupy, a zároveň 10 % kreditu proinzerovaného na PLA jako bonus navíc. Stačí se zaregistrovat a PLA kampaně spustit do 12. dubna 2013.

Tak na co čekat? Hurá do toho!

Více informací naleznete na oficiálním Google blogu České republiky.

5. února 2013

Google AdWords Product Listing Ads konečně v česku

Rubrika: Bleskovky

Google AdWords dnes spustil své Product Listing Ads, česky reklamy s produktovými informacemi, zatím alespoň v beta provozu. Jsme tak teprve 13. zemí světa, kde je tento typ reklam dostupný.

O co jde? Když vlastníte eshop, založíte si Google Merchant Center a nahrajete si do něj feed s produkty, které prodáváte (názvy produktů, ceny, obrázky atd.), pak máte možnost si Merchant Center propojit s AdWords a vytvořit reklamy, které vypadají takto:

image

Ukázka zobrazování Product Listing Ads, neboli reklam s produktovými informacemi.

Reklamy tohoto typu inzerentům přinesou:

Zatím jde bohužel pouze o zkušební provoz pro několik inzerentů, avšak pokud testy dopadnou dobře, během několika týdnů by mohly být PLA reklamy zpřístupněny plošně.

30. ledna 2013

Jaké faktory vzít do úvahy při návrhu rozložení investice do PPC

Rubrika: Výkonová reklama

Plánujete využít PPC jako součást svého online marketingu, ale nevíte, kolik byste do něj měli investovat? Vše sice záleží na vašich aktuálních potřebách a jednotlivé faktory se budou lišit nejen vertikála od vertikály, ale dokonce i inzerent od inzerenta v rámci jedné vertikály. Přesto však najdeme několik společných důležitých faktorů, které byste při plánování své první kampaně určitě neměli opomenout.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.67 z 5
  • 4.67
  • 4.67
  • 4.67
  • 4.67
  • 4.67

21. března 2013 | Komentáře: 2

Google Engage for Agencies Box of Tricks 2012

Rubrika: Odborná fóra

23. listopadu 2012 se v Londýně konala mezinárodní konference Google Engage pro agentury příhodně nazvaná „Box of Tricks“. Čeho se drží úspěšné agentury? Jaké jsou doporučené postupy mobilního marketingu? Jaký je zásah YouTube? A konečně - co nás čeká v AdWords v roce 2013? Odpověď na tyto i další otázky se dočtete na následujících řádcích.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

29. listopadu 2012 | Komentáře: 0

Promoted Posts: účinná nová vychytávka, nebo další facebooková bublina?

Rubrika: Výkonová reklama

Hned jak se nám na začátku září naskytla příležitost promovat příspěvky na stránkách, hořeli jsme nedočkavostí novou fíčuru Facebooku vyzkoušet. S opatrností k novinkám, které Facebook zavádí, jsme se rozhodli tuto podrobit testu a zjistit, jestli se nejedná pouze o nafouknutou bublinu. Výsledky nás překvapily. A teď mohou překvapit i vás.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.2 z 5
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2

16. listopadu 2012 | Komentáře: 2

Google vylepší reporty podílu zobrazení

Rubrika: Bleskovky

Vánoce jsou už v listopadu! Tedy pokud Google splní svůj slib a již v listopadu provede vylepšení reportů podílu zobrazení. Jestli vám to přijde jako nuda, tak si poslechněte, co se chystá: uvedení metrik pro vyhledávání a kontext zvlášť, automatická pravidla, grafy (!) a především segmentaci po hodinách (!!).

Myslím, že až to vyjde, bude to super. Pokud vás zajímají detaily, celou zprávu si můžete přečíst na Inside AdWords: oficiálním blogu AdWords.

2. října 2012

Velký rozhovor s osobnostmi českých PPC systémů - díl druhý

Rubrika: Výkonová reklama

Jak jsme slíbili, přinášíme druhou část rozhovoru se zástupci PPC systémů v České republice. Tentokrát se dozvíte například to, jak vidí David Velechovský, Jiří Lenk a Marcel Vašš budoucnost výkonové reklamy, které osobnosti internetového světa je inspirují a podobně. Jdeme na to!

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

2. října 2012 | Komentáře: 2

Velký rozhovor s osobnostmi českých PPC systémů

Rubrika: Výkonová reklama

V uplynulém roce se v PPC systémech mnohé změnilo: spustily se Sklik PPC bannery, automatické cíle v AdWords, cílení pro Facebook v Etargetu… - to jen namátkou. Stále je ale kam pokračovat, kam se vyvíjet. Zajímalo nás, jak na současné PPC pohlížejí PPC systémy samotné, proto jsme se zeptali jejich osobností na řadu zajímavých a aktuálních otázek. Pojďte se s námi podívat na jejich odpovědi a zjistěte, jak se staví k produktům konkurence, kolik požadavků denně vyřizuje jejich podpora, jaké novinky připravují na blízkou budoucnost a podobně.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

25. září 2012 | Komentáře: 0

Změna rozhraní Sklik

Rubrika: Bleskovky

Kdybyste dnes v sestavách Skliku marně hledali inzeráty, neděste se. Nezmizely vám úplně, zmizely jen do jiné záložky.

Ode dneška Sklik dělí reklamní sestavy na záložky "Klíčová slova" a "Inzeráty" podobně, jako je tomu u rozhraní AdWords. Je to dobře, činí to práci se sestavami přehlednější.

image

Rozhraní Sklik nyní dělí reklamní sestavy do záložek Klíčová slova a Inzeríty.

Že by tento krok byl prvním na cestě k Sklikem dlouho slibovanému novému rozhraní? Doufejme, že ano a že další změny na sebe nenechají dlouho čekat.

11. září 2012

Sklik bannery se dočkaly ostrého provozu

Rubrika: Bleskovky

Dnešním dnem je grafická inzerce Skliku již dostupná všem inzerentům. Pilotní provoz skončil a tak mohou všichni inzerenti vkládat grafické reklamy na weby obsahové sítě Skliku, jak dnes Sklik oznámil na svém oficiálním blogu.

V nich bohužel nejsou zařazeny servery jako Novinky.cz či Super.cz, protože ty Sklik jako prémiové nabízí jinou cestou, nicméně i tak je zde pestrý výběr poměrně zajímavých a kvalitních webů - AutoRoad.cz, HyperInzerce.cz, HyperPrace.cz, Fotbal.cz, KinoBox.cz, NHLportal.cz, Topzine.cz, EraSport.cz, EuroZpravy.cz a mnohé další.

Grafická inzerce bude zpoplatněna jak modelem platby za klik, tak i cenou za tisíc zobrazení, jejíž minimum je 10 Kč.

Formáty grafické reklamy

Pokud si myslíte, že bannery z AdWords snadno nahrajete i do Skliku, tak jste na omylu. Pět rozměrů bannerů je sice stejných jako v AdWords, ale Sklik přidal 3 vlastní rozměry navíc. Grafická inzerce je tak v Skliku dostupná v těchto rozměrech: 468x60, 728x90, 250x250, 120x600, 160x600, 125x125, 200x300 a 468x250

A poslední překvapení na závěr: grafická inzerce Skliku je zatím omezena jen na formáty JPEG, PNG a GIF (může být i animovaný). Flashové bannery bohužel chybí. Tak doufejme, že se již pracuje na jejich zařazení.

30. července 2012

Rozhraní AdWords se dočkalo faceliftu

Rubrika: Bleskovky

Už je to tady. Webové rozhraní Google AdWords získalo nový svěžejší design. Zkrátka jedna radost se na to koukat (ne, že by předtím nebyla). Jde o další z řady inovací, které tento rok AdWords přinesl a rozhodně u nás jsme zvědaví, kam až se to tento rok dostane. Co myslíte vy?

A nedá mi to, ale upřímně: ještě zvědavější jsem na nové webové rozhraní Skliku, které je již delší dobu slíbené a vycházet by snad mělo již koncem tohoto léta.

Zdroj: Oficiální blog Google AdWords (EN)

20. června 2012

Čím mě Facebook umí nasrat nejvíc

Rubrika: Výkonová reklama

Když jsem se ptal kolegů na podněty pro další článek, padl návrh udělat „recenze“ systémů, ve kterých pracuji. No proč ne, chtělo by to nějaký feedback – nastavit pomyslné zrcadlo velkým internetovým hráčům. A protože je na Facebooku opravdu z čeho čerpat, padla první volba na něj. Takže tady to máte a pěkně zostra.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.5 z 5
  • 4.5
  • 4.5
  • 4.5
  • 4.5
  • 4.5

15. května 2012 | Komentáře: 2

Cílení na konkrétní web ve vyhledávací síti Skliku

Rubrika: Bleskovky

Až do včerejšího dne bylo možné v Skliku vyřadit z cílení ve vyhledávání různé weby jeho vyhledávací sítě jako například Firmy.cz, Sbazar.cz a další. Ovšem při cílení na jakýkoliv z těchto webů inzerent vždy cílil zároveň na hlavního tahouna Skliku - Seznam.cz.

Nově se však objevila možnost Seznam.cz z cílení úplně vyřadit a cílit pouze na nějaký jiný web vyhledávací sítě.

V čem je to dobré? Především v lepším cílení. Můžete si vytvořit samostatné kampaně pro každý z vyhledávacích webů se specifickými texty.

Navíc každý z těchto webů bude mít vlastní statistiky pro výpočet hodnocení reklamy, takže i stejná reklama bude mít na každém webu odlišný výkon. Nová best practice? Rozdělit kampaň tak, aby na každý web vyhledávací sítě cílila samostatně.

Zdroj: Sklik blog

24. dubna 2012

Facebook zkracuje reklamní sdělení

Rubrika: Bleskovky

Dejte sbohem tělu reklamy na Facebooku o 135 znacích a přivítejte zbrusu nové 90znakové. Jednoduše zkrátili délku reklamy o celou jednu třetinu.

Proč? Přeci proto, aby do reklamního prostoru narvali více reklam a více na nich vydělali. Co na to říct? To je prostě Facebook.

Naštěstí nezkrátili 25 znaků v nadpise. Ale pozor: co není, může být...

12. dubna 2012

Přechod k Facebook reklamnímu účtu v CZK a další obtíže

Rubrika: Výkonová reklama

Nedávno jsem se dozvěděl, že se dá vytvořit Facebook reklamní účet vedený v českých korunách. Jal jsem se tedy účet předělat do naší měny. Ani ve snu by mě nenapadlo, jaké s tím bude martyrium! Pro vás bude přechod na účet v CZK snazší - poradím vám, jak na to, na co si dát pozor a odpovím na další otázky, které si můžete v souvislosti s Facebook reklamními účty položit. Pojďme na to!

  • Celkový průměr hodnocení: 4.33 z 5
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33

10. dubna 2012 | Komentáře: 16

Za reklamy na Facebooku můžete platit v CZK

Rubrika: Bleskovky

Už jste slyšeli tu báječnou novinku? Za reklamy na Facebooku se nově dá platit také v českých korunách! Už žádné otravné přepočty podle historie kurzu dolaru!

Celá věc má však jednu drobnou kosmetickou vadu: pokud již máte Facebook reklamní účet veden v USD, není žádná možnost změnit ho na CZK. Chce to tedy současný USD účet pozastavit a vytvořit nový CZK účet.

Osobně jsem však hluboce přesvědčen, že výhody změny účtu značně převýší vlastní nevýhody. Výhodou Facebooku je zároveň i fakt, že můžete mít založeny až 2 reklamní účty. Proč si tedy ten starý nenechat v USD a k tomu mít nový v CZK?

Zdroj:

8. února 2012