Rozhovor s Martinem Kotkem: Virtuální realita a proč s ní počítat?

Digichef

O čem je virtuální realita? Dá se nějak využít pro marketing? A kdo k nám do Prahy za dva týdny přijede představit novinky ze světa VR? Vyzpovídal jsem hlavního pořadatele Czech VR Festu a evangelizátora VR, Martina Kotka.

Co je virtuální a rozšířená realita?

Martine, řekneš nám na úvod, co to vlastně je virtuální realita?

Virtuální realita (VR) je digitální simulace skutečné reality. Je zajímavá tím, že dokáže nasimulovat cokoliv, co známe. Skvělé ale je, že dokáže vytvářet i vizualizovat cokoliv, co neexistuje, co neznáme. Limitovaná je prakticky pouze lidskou představivostí, kterou vlastně lidé ještě neumí tolik používat. Budeme se pro její plné využití muset teprve naučit přemýšlet bez hranic. To je na virtuální realitě to nejkrásnější.

Vedle virtuální reality existuje i realita rozšířená neboli augmentovaná (AR). Ta je založená na podobném principu jako VR, jen člověka nevytrhává z reálného světa.

Jaké jsou tedy rozdíly mezi virtuální realitou a rozšířenou realitou?

Virtuální realita člověka vytrhne z reálného světa a jeho mozek přenese do 100 % digitální reality, kde není nic skutečného. Rozšířená realita funguje tak, že člověk vidí klasickou realitu skrz normální skla, na kterých jsou zobrazeny prvky reality digitální. Např. informace o vzdálenostech, popis předmětů, ale dají se tam doplnit i jakékoliv vizualizace. Cokoliv, co tě napadne. Můžeš si před sebou představovat různé druhy obrazovek nebo třeba můžeš vidět svého kamaráda, který tam s tebou fyzicky není, ale můžete si spolu normálně povídat. Může s tebou jít po ulici. Může s tebou sedět v zasedačce. Můžete společně interagovat v realitě, ale obohacené o ty digitální prvky.

Využití VR/AR

Jaké je reálné využití virtuální reality?

VR se používá hodně k edukaci, např. ve vzdělávání mediků. Zkoušejí si zde třeba pitvat. Jsou v digitální laboratoři a tam pitvají člověka, rozkládají buňky. Dají se takhle vizualizovat historické památky nebo budovy, které ještě nestojí. Žáci ve třídě si můžou procházet budovy a učebny. Nebo třeba člověk, který není ve škole se může zúčastnit výuky, protože si headset nasadí doma. Přes VR se např. člověk může podívat na "živého" dinosaura, který stojí vedle něj a hýbe se. Teď budeme dělat jednu akci v zoologické zahradě, kde ho budeme ukazovat.

To už jsou tedy reálné příklady toho, co dneska existuje?

Přesně tak. Třeba jedna třída v ČR (gymnázium v Opavě) je plně vybavená oculama (Oculus Rift) a výuka probíhá v té učebně ve VR.

Další příklad. Virtuální realita se používá třeba pro showroomy. Teď jsme pro jednoho klienta dělali showroom, kde se jeho obchodník může setkávat s klienty z celého světa a ukazovat jim laserové frézky, ovládat je, odklápět a vrstvit. Můžou se spolu podívat dovnitř, jak to vypadá zevnitř. Klient pak řekne "aha, tak to chci" a už si jen jede vyzvednout zboží. Takže takhle je využití VR v byznysu.

Co další příklady?

Dále se VR využívá v armádě na letecké simulátory. Český akrobatický pilot, Martin Šonka, vyhrává jednu cenu za druhou proto, že mu Univerzita obrany vyvinula simulátor, na kterém trénuje a díky tomu je strašně dobrej. Má na hlavě VR headset a lítá.

VR je super pro vizualizace. Využívají to developeři, realitní makléři nebo projektanti, když chtějí prodat svůj projekt, tak investorovi ukazují hotovou budovu včetně nábytku a on si jí může projít. To je docela zajímavé.

Ve vzdělávání se to využívá hodně, v porno průmyslu také, ale to jede hlavně v Japonsku. Nejvíc se tak VR používá asi v průmyslové výrobě, vzdělávání a architektuře. Herní průmysl je taky zajímavý, ale herní boom není tak aktivní. On totiž herní boom začal před pár lety, ale pak se zjistilo, že firmy všechny prodělávají, protože není dostatečně velká cílová skupina a hry se neprodávají. Skoro všechny hry jsou tak zatím na jedno brdo a nové moc nevznikají.

Dá se virtuální realita nějak využít i pro účely marketingu?

Rozhodně ano. Nejvíc asi na vizualizaci výrobků. Výrobní společnosti tak ukazují své výrobky na akcích a můžou je ukazovat svým klientům i vzdáleně, třeba přes headset do úplně jiného státu. To je ostatně i případ toho showroomu s frézkami.

Nebo škodovka a kdejaká jiná automobilka takhle ukazuje svoje auta. Můžu se skrz VR posadit do auta, prohlédnout si ho, projít si prošívání. Vypadá to fakt skvěle. Automobilky na tom frčí.

Hodně se pak používají ty nejlevnější headsety, klidně i ty papírové s QR kódem, pod kterým je ke stažení nějaká aplikace. Používá se to místo propisek jako dárkové předměty. Pro lidi je to něco nového.

Zatím jsme se bavili hlavně o virtuální realitě. Jaké možnosti využití jsou v rozšířené realitě?

Rozšířená realita má mnohem větší potenciál, ale zatím se moc nepoužívá. Využívá se třeba v mobilních telefonech, ale to není úplně rozšířená realita, je to jen pohled skrz mobil. Třeba Pokémon GO a tyhle věci. Nakladatelství Kraus teď vydalo učebnici biologie pro osmáky, ve které jsou buňky nebo srdce, studenti na to ukážou svým mobilem nebo tabletem a vyskočí jim srdce ve 3D, které si potom můžou prohlížet, vrstvit nebo otáčet. To je hodně dobrý.

image

V současnosti pro AR existují pouze HoloLens od Microsoftu. Ty umí trackovat sama sebe v prostoru. Umí rozpoznat stěny, umí rozpoznat stoly. Na stole tak může vyskočit graf, který tam ukážeš, na zemi může běhat třeba dráček. Dál je zde možnost ovládat věci na dálku. Ty vidíš vizualizaci nějakého robota, který v té místnosti vůbec není. Ovládáš, máváš a úplně někde jinde je skutečný robot, který dělá přesně to, co ty s ním teď děláš. To používá třeba ABB. Je to ale zatím spíš záležitost bohatých firem.

Zařízení pro VR/AR

Když už jsme zmínili HoloLens, jaká zařízení se pro AR/VR dnes využívají?

Pro rozšířenou realitu existují nyní jen ty HoloLens. Nyní jsme ve velkém očekávání, až přijdou na trh nové Meta 2. Všichni se na ně těší, mluví o nich, ale nikdo je neviděl. Lidi je mají objednané, zaplacené. Od listopadu na ně všichni čekají. Doufám, že na VR Festu je už budeme mít. Co se týče dalších zařízení, tak Microsoft rovnou oznámil, že ruší vývoj HoloLens 2 a bude se plně soustředit na vývoj HoloLens 3, které mají vyjít v roce 2019 a mělo by už jít o masovější záležitost.

image

Co se týče headsetů pro VR, tak tady je to zajímavější. Rozdělil bych to na 3 typy headsetů. Ty úplně nejobyčejnější jsou papírové cardboardy, které se dají pořídit od dvou stovek. Používají se k nějakým jednoduchým reklamním účelům. Od toho nemůžeš moc očekávat.

image

Pak jsou pokročilejší zařízení z plastu, které se dají nějakým způsobem ovládat. Mají tedy ovladač, mívají dost slušné zobrazení. Mezi ty nejlepší headsety, kde používáš mobil, patří Samsung Gear VR, ten stojí asi 10 000 Kč a prodalo se jich už přes 8 milionů. Výhoda je v tom, že ten kdo už má telefon, tak si koupí headset za 10k, dá si do něj telefon a jupí, může fungovat. Používá se to i na hry, ale spíš se to používá na vizualizace různých věcí, míst, architektury nebo přehrávání 360° videí a podobné věci.

image

Nejlepší pak jsou Oculus Rift, HTC Vive a PlayStation VR. PS je z té trojky jednoznačně nejslabší, ale je také nejlevnější. Výhoda je v tom, že se dá napojit na PlayStation, který má hrozně moc lidí. Tzn. jak se to začalo prodávat, tak se za půl roku prodalo víc než milion, což je víc, než kolik se prodalo HTC a oculusů za celý rok dohromady. Nejzajímavější a nejlepší jsou headsety od Oculus Rift, který patří Facebooku a HTC Vive. Ty jsou top, každý má svoje klady a zápory, jsou ale celkově srovnatelné. Na masových akcích se většinou používá HTC Vive. Na prezentace pro méně lidí mají zase větší výhody Oculus Rift.

image

Jak moc je rozšířená VR v ČR vs. svět

VR přišla v plné síle teprve minulý rok a po celém světě je to vlastně stejné. Češi v tomto směru vůbec nezaspali. Jediný rozdíl je v tom, že se tu headsety nevyrábí, oproti třeba USA, kde je Facebook, který je vyrábí. Tam jsou proto o trochu dál. Mark Zuckerberg teď udělal konferenci, kde byly stovky oculusů a stovky účastníků to mělo na hlavě. To se ještě nikde jinde na světě nestalo. Samozřejmě v Číně se objevují hodně zajímavé věci, ale nemají takový dosah do Evropy. Ono to ale přijde. Teď jsme ve fázi, kdy to lidé objevují, zkouší a jsou překvapení, že je to už tak daleko. Proto je vlastně i náš festival, aby si to tam lidi dali poprvé v životě na hlavu a zjistili, že už to tady fakt je. Protože v minulosti už to tu bylo hodně krát. Říkalo se virtuální realita, bla bla bla, ale lidi pak zjistili, že to vlastně ještě není ono.

Současnost vs. budoucnost

Co nás čeká v budoucnu?

V budoucnu nás čeká, že headsety přijdou o kabely a stanou se bezdrátovými. To bude velmi příjemné. Na to teď čekáme. Určitě se budou zmenšovat. Budou se také využívat mikrofolie, které se budou nalepovat na sklo, tzn. na normálních brýlích bude rozšířená realita. A samozřejmě další fáze, ale to je ještě tak 10 - 20 let, a to budou neurální rozhraní (neurointerface). Na tom teď pracuje Elon Musk, Google nebo Facebook, že člověk to uvidí přímo v hlavě. Takže už brýle nebudeme potřebovat vůbec.

image

S rozšířenou realitou se teď budeme hodně setkávat. Hlavně v autech na čelních i postranních sklech, kde se nám budou zobrazovat data, která budeme potřebovat, různé vizualizace, na postranních oknech hry apod. Obecně okna začnou být interaktivní. Už dnes se to trochu používá. Např. Jaguar ukazoval něco podobného, zajímavého.

Czech VR Fest

Na koho a na co se můžeme těšit na Czech VR Festu?

Z řečníků se můžete těšit na Veronicu McGregor z NASA, která je hlavní organizátorkou projektů a vede sociální sítě. Ví všechno, co se v NASA šustne. Bude informovat o využití rozšířené reality - HoloLens - na Marsu na tom roveru. Dále tam bude šéf komunity VR z Ameriky, Ryan A. Bell, který má teď za sebou projekt s Obamou (360° videa při jeho rozloučení s Bílým domem), Masaru Ohnogi z japonské herní společnosti Gumi Inc. či Amir Ebrahimi, vývojář z Unity Technologies, nejrozšířenějšího enginu pro VR.

image

Lidé si tam budou moct vyzkoušet všechny nejdůležitější headsety na trhu (pro VR i AR), různé doplňky a simulátory. Třeba létání, horskou dráhu, armádní simulátory i loď. Budou tam stánky, spousta konzolí, takže si budou moct zahrát hry, vyzkoušet aplikace ze všech možných oborů. Podívat se do Metaversu (Metaverse NEOS) prostředí pro sdílenou virtuální realitu. Budou se moct podívat, jak pořadatelé VR Festu mají ve VR naskenovanou budovu Jatek 78 a ve VR tam pracují, chodí, a networkují, přeměřují stánky, dělají rozvody apod. Bude to show.

Chtěl bys ještě dodat něco, na co jsem se nezeptal?

Snad jen, že v ČR máme neuvěřitelný potenciál co se týče počtu kvalitních IT, programátorů a grafiků. Máme jedinečný prostor stát se špičkami na světě ve vývoji VR. Virtuální realita je revoluce. Do 3 let bude VR multi miliardový byznys, stejně tak jako mobilní telefony a internet. Je to absolutní změna v tom, co se kolem nás děje, jak co funguje a jak se díváme na svět.

Na závěr bych ještě rád poděkoval celému týmu Czech VR Festu. Strašně důležitá je naše produkční Marianna Cimburová, pak Honza Husák - developer, který realizuje všechny věci, co si vymyslíme. Potom taky Jakub Šimůnek, náš grafik a samozřejmě Jakub Stejskal, kterého si velmi vážím a bez kterého by Czech VR Fest určitě nevznikl. Nedovedu si představit lepšího obchodního partnera.

O Martinu Kotkovi

Martin je spolumajitelem Czech VR Agency. Podle svých slov dává dohromady komunitu VR u nás a ve střední Evropě. Vytváří platformu pro spolupráci vývojářů, investorů, univerzit, technologických firem a státu. Připravuje hub a inkubátor pro zajímavé technologické projekty do nichž spadá i VR.

Nasaďte si headsety. Startujeme!

  • Celkový průměr hodnocení: 4.2 z 5
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2

12. května 2017