Hashtagy, selfie, filtry, instastories takový je svět Instagramu, který v poslední době kraluje sociálním sítím. Právem si tak vydobyl samostatnou konferenci Instameet summit, na které jsme samozřejmě nesměli chybět. Co zajímavého jsme si odnesli?
Zatímco loňský rok byl ve znamení Snapchatu, letos patří mezi nejvíce skloňované sociální sítě Instagram. Ten se do toho posledních pár měsíců obul naplno a připravil řadu nových funkcí. Co na tom, že většinou se inspiroval u konkurenčního Snapchatu. Strategie Instagramu vyšla a čísla opět rostou strmě nahoru.
Úvodní blok přednášek se zaměřil na data, metriky a analytiku Instagramu. Jako první vystoupila Jana Ada Kubíčková ze Socialbakers. Z její rychlé a dynamické přednášky o zkoumaném vzorku českých instagramových účtů jsme si odnesli:
Jako další přišel na řadu Tomáš Pflanzer z Nielsen Admosphere, který loni přednášel o Snapchatu. Ne náhodou se v sálu debatovalo nad pádem Snapchatu, Tomáš to uvedl na pravou míru, Snapchat není úplně mrtvý, jen se zastavil jeho prudký růst a ubylo uživatelů zejména ve věku 25-44 let. Ti totiž berou Instagram jako svého starého známého, a když vylepšil svou funkcionalitu, rádi se vrátili zpět k němu.
„Snapchat je mrtvý, ať žije Instagram“
Snapchat v roce 2017 používá o třetinu méně uživatelů oproti loňskému roku a vede jen díky filtrům. Tomu jak předpokládáme, udělá Facebook brzy také přítrž. Naopak Instagram začal s počtem uživatelů růst mnohem rychleji.
Další fakta:
Martin Paukert z agentury Peppermint Digital představil případovku o kampani Jägermeisteru na Snapchatu a Instagramu. Se značkou nejdříve začali tvořit kampaně na Snapchatu, po přidání Stories na Instagram vytvořili kampaň i tam. Nejdříve pouze jako teasing na Snapchat, poté duplicitní obsah a od února 2017 už připravují obsah pouze pro Instagram Stories. Proč?
V dalším přednáškovém bloku Adam Zbiejczuk hovořil o Influencerech, na kterých si docela smlsnul. Známým faktem je, že dnes chce s influencery spolupracovat každý. Ještě aby ne, obsah tvořený skutečnými lidmi je totiž oblíbenější, lidé nechtějí koukat na značky, ale na reálné lidi. Problém je, že řada marketérů s nimi doopravdy pracovat neumí. Obtížné bývá vyhodnocování a získávání dat. Nicméně bych ráda dodala, jaké si to uděláte, takové to máte, zas tak černě bych to neviděla.
„Youtubeři se chovají jako rozmazlené popové hvězdičky, nebo hůř prodávají se pod cenou komukoliv.“
Adam pak představil marketplace jménem Indahash, který je zaměřen na micro-influencery z celého světa. Aplikace zjednodušuje spuštění kampaně s influencery, kdy odpadá individuální oslovování jednotlivých osob. Napíše se zde brief, udá rozpočet a poté se připojí influenceři, kteří mají zájem o spolupráci. Zapojení menších influencerů je dle Adama efektivnější než profláknutějších celebrit.
Se zajímavou přednáškou o tom, jak využít na Instagramu fakta o vnímání obrazu mozkem, přišel Bohumil Pokštefl, chief operations officer nástroje pro správu sociálních sítích Kontentino. Instagram je především vizuální platforma, založena na pěkných a inspirativních fotografiích, tomu by se také firmy měly přizpůsobit.
Lidé se rozhodují na základě vizuálu, pokud máme příklad obrázku hezké a ošklivé slepice, ta ošklivější je bio, lepší a zdravější, lidé si na základě vizuálu vyberou k večeři tu hezkou.
S další případovkou přišel Daniel Krásný, zdůraznil důležitost autentičnosti, upřednostnění lokálního obsahu před tím globálním, vlastní tvorbu fotografií, vyhodnocování jednotlivých fotek a použití videí zejména pro brandový zásah.
Třetí blok mě zaujal méně než ty předchozí a proto už jen stručněji. Peter Mižík z agentury Zaraguza mluvil o kampani Škoda auto a reklamě na Instagramu:
Další tipy k reklamě na Instagramu přinesl Vojtěch Lambert, šéf agentury LCG New Media.
Den plný Instagramu se nesl v pohodovém duchu, byl plný zajímavých informací, čísel a vtipných hlášek moderátora Lukáše Dobrovolného z Mediáře. Akce se účastnila i Zorka Hejdová a Patricie Solaříková, které se bavily o jejich zkušenostech s placenými spoluprácemi.
„Udělejme Becherovku cool again.“
V závěru přišlo na řadu hodnocení přihlášených firemních účtů, porota hodnotila tyto účty:
O vítězi rozhodlo hlasování v sále i na internetu, nakonec vyhrála absolutvodka_sk, kterou porota celkem zkritizovala za monotónnost, na druhém místě se umístila Becherovka, která to zase schytala za staromódnější působení. Třetí místo pak shodně obsadily profily Mattoni_cz a T-mobile.
Jaký profil na Instagramu se líbí nejvíce vám? Dejte nám vědět do komentářů.