Trápíte se se zlepšováním pozic stránek vašeho webu ve vyhledávačích, ale kýžená návštěvnost nepřichází? Zkuste se podívat, jak se váš web zobrazuje ve výsledcích vyhledávání a zapracovat na lepší proklikovosti vašich stránek.
V dnešním článku se zaměříme na vyhledávač Google, kde je prostor největší, a to díky desítkám různých podob výsledků vyhledávání. Od toho klasického, přes nespočet forem "bohatých výsledků vyhledávání" (rich snippet), po featured snippety. My se v tomto článku zaměříme pouze na první zmíněný typ.
Pro to abychom se mohli pustit do optimalizace, je nutné sesbírat data. Na základě získaných dat budeme moci identifikovat stránky s nízkou proklikovostí (CTR) a ty upravit tak, aby byly pro uživatelé atraktivnější. Aby více zaujaly a lákaly uživatele se prokliknout na vaši stránku.
Jako podklad pro optimalizaci snippetů v Googlu použijeme data nástroje Google Search Console. Pro optimalizaci klasických snippetů na Googlu nám poslouží data ze statistik Analýza vyhledávání (v sekci Návštěvnost z vyhledávání). Zde si zatrhněte metriky Kliknutí, Zobrazení, CTR a Pozice. Přepněte na statistiky Stránky a vyfiltrujte si země Česko, zařízení Počítač, typ vyhledávání Web a časové období za Posledních 90 dní.
Následně si data exportujte do souboru CSV, tlačítkem Stáhnout, které naleznete v dolní části stránky pod tabulkou. Stažený CSV soubor si otevřete například v Excelu, kde budeme s daty dále pracovat:
Hodnota o počtu zobrazení stránky je v tomto případě relativní. Vždy závisí, v jakém segmentu se pohybujete a jaká je hledanost klíčových slov relevantních pro váš web. Obecně ale platí, zaměřte se na stránky, které jsou více zobrazované ve výsledcích vyhledávání oproti ostatním stránkám.
Nyní bychom měli mít stránky, které se zobrazují vysoko ve výsledcích vyhledávání na hodně hledané dotazy a přitom na ně uživatelé neklikají.
Podobným přehledem lze vyfiltrovat stránky s potenciálem k optimalizaci (v tomto případě ke zlepšení pozice). Stačí pouze zrušit filtr na CTR a upravit filtr s průměrnou pozicí na rozmezí 10 až 15. Tímto získáme přehled stránek, které se zobrazují na velmi hledaná klíčová slova těsně za přelomem první stránky výsledků vyhledávání.
Následně bereme jednotlivá URL z naší výsledné tabulky a zadáváme je do Search Console, abychom získali seznam klíčových slov, na která je stránka vidět a uživatelé se neproklikávají. K tomu použijeme filtr. Jakmile si vyfitrujeme konkrétní stránku, přepneme na statistiky Dotazy a tabulku opět stáhneme.
Nyní bychom měli mít několik tabulek stránek s nízkou mírou prokliku a k nim klíčová slova, na která se zobrazují v Googlu. V přehledu nás mohou zarazit klíčová slova s velmi vysokým počtem zobrazení, ovšem nulovou mírou prokliku. Zde se bude velmi pravděpodobně jednat o stav, kdy se stránka zobrazila jako „sitelink“, tedy jako podstránka jiné stránky. Díky tomu získala mnoho zobrazení, nicméně ji nikdo neproklikl. Tato klíčová slova lze kontrole, že tomu tak opravdu je, ignorovat.
Nyní se zaměříme na konkrétní možnosti, jak zlepšit proklikovost u těchto stránek webu. Existuje několik možností optimalizace, které využít. Základní optimalizace je úprava meta dat, ze kterých se generuje samotný snippet, tj. meta tag title a meta tag description – popřípadě upravit textový obsah na stránce tak, aby obsahoval klíčová slova, která evidujeme v naší tabulce. Vždy se snažíme klíčová slova s největším počtem zobrazení použít v těchto prvcích.
Většina internetových obchodů nabízí dopravu zdarma od určité hodnoty produktu. Požádejte programátora vašeho webu, aby vám automaticky vygeneroval u všech produktů nad tuto částku "Doprava ZDARMA." na konec meta tagu description. Pokud sponzorujete či spolupracujete s nějakou známou osobou, lze jej zmínit v meta tagu description, např. "Mike Tyson doporučuje...".
Nyní si ukážeme další možnosti, jak stránku ve výsledcích vyhledávání ještě více vylepšit.
Pomocí strukturovaných dat, lze přeměnit klasický výsledek vyhledávaní na bohatý (rich snippet).
Strukturovaná data doporučujeme nasadit dle Googlem podporované specifikace Schema.org. Jak na to si pročtěte článek Strukturovaná data + JSON-LD = VSL.
Další možnost, jak zlepšit svůj výsledek vyhledávání je použití emotikonů. Vložením grafických symbolů, lze výrazně zvýšit míru prokliku. Emotikony podporuje jak vyhledávač Google, tak vyhledávač Seznam.cz. Google je ovšem výrazně striktnější při jejich zobrazování. Do toho, zda emotikony v titulku, drobečkové navigaci nebo popisku výsledku vyhledávání zobrazí, vstupuje pravděpodobně více faktorů, jako např. kvalita stránky, relevance emotikonu k obsahu stránky apod. Vyhledávač Seznam je většinou zobrazí vždy.
Emotikony lze použít jak v titulku stránky, tak v textu. Lze je ovšem využít i v drobečkové navigaci výsledku, díky implementaci strukturovaných dat.
Speciální znaky mohou také vylepšit snippet, např. znaky srdce ♥ hvězdička ★ nebo tlačítko play ►. Při jakékoliv změně je vhodné stránku nechat znovu projít Googlem a výsledek uvidíte prakticky hned.
Optimalizace snippetu je zpravidla dlouhodobý proces. Ne vždy se úpravou povede zvednout míra prokliku. Je to zpravidla série změn s průběžným vyhodnocováním, jak se každá dílčí změna projevila na statistikách. Správnou optimalizací tak můžete získat s minimálním úsilím mnoho nových návštěv. Hodně štěstí při optimalizaci!