S heslem „i sociální média si zaslouží svůj restart“ jsme zorganizovali další konferenci v řadě restartů. Minulý pátek 24. listopadu jsme se proto na celý den zavřeli do KC City a poslouchali přednášky o kreativě, nástrojích, kampaních a strategiích, všechno v rámci našich oblíbených „socek“.
SOCIAL restart 2017
DATA restart, SEO restart a PPC restart. Byli jsme letos na všech. Konference od Media máme prostě rádi, proto jsme se s radostí zapojili i do téhle. Jaký byl program si můžete už přečíst třeba tady nebo tady. Proto jsem vám raději po Lukášově vzoru z PPC restartu raději vyzpovídala řečníky. Všechny prezentaci si navíc už můžete prohlédnout na webu SOCIAL restart.
Měli jsme plno
Jenda Perla, Ondřej Peterka, Olga Szélesová, Tomáš Mužík, Marie Grafová, Sandra Ježková a Tomáš Pruša nám odpověděli na následující otázky:
- Je něco, co jsi zapomněl/a nebo nestihl/a zmínit během přednášky a považuješ to za důležité?
- Kdyby šlo vyzdvihnout jedno zásadní sdělení z tvé přednášky, co by to bylo?
- Na jakou novinku ze sociálních médií se nejvíc těšíš?
Jenda
Jenda Perla z DataWeps
- Spíš bych ještě jednou zdůraznil, že monitoring sociálních sítí a zmínek může mít mnoho různých cílů a je třeba si zvolit ten správný pro svoji značku či byznys a vědět, co od toho můžu čekat. Dost často se totiž setkáváme s nerealistickými očekáváními.
- Láká mě znovu zmínit ten titulek článku o naší case study: "Vliv Honzy Tuny se přeceňuje" :-) To je ale samozřejmě lehce bulvární. Spíš bych zdůraznil, že pokud monitorujete, vyhnete se zbytečným překvapením.
- Já se spíš těším na to, až se postupně v nastavování marketingu v Datawepsu dostaneme do fáze, že všechny různé vychytávky budeme schopni používat. Novinek a super nástrojů je kolem spousta, ale jako zásadní vnímám jejich zasazování do celkové komunikační strategie.
Ondřej
Ondřej Peterka ze Socialbakers
- Možná bych jen upřesnil, že jak jsem mluvil o reklamním formátu Canvas s tím, že "to je jednoduché jako newsletter", tak tím jsem myslel výhradně způsob stavby toho formátu pomocí předdefinovaných bloků, tedy něco na způsob tvorby e-mailů např. Mailchimpu. V žádném jiném ohledu to samozřejmě jako newsletter není, nevypadá, ani nefunguje. Mohlo to být trochu matoucí.
- Zaznělo to na konferenci vícekrát, nejen ode mě, ale je opravdu důležité všechno testovat a v oblasti kreativy nevěřit příliš své intuici a zkušenostem z minula. Hodně často mě A/B test překvapil svým výsledkem a nejlíp fungovalo něco, na co bych si od stolu určitě nevsadil.
- Uvolnění bariér mezi jednotlivými datovými "sily" a výhledově propojení dat z různých míst do jednoho velkého data poolu s možností pokládat dotazy napříč. Kontext je král.
Olga
Olga Szélesová z 2FRESH
- Ani ne :)
- Ověřte si s lidmi, že se řešení líbí i jim, ne pouze vašemu kreativnímu řediteli nebo brand managerovi.
- Nové funkcionality lead ads a local awareness ads.
Tomáš M.
Tomáš Mužík ze SocialSprinters
- Myslím, že bylo vše podstatné řečeno, ale jednu věc jsem přeci jen zapomněl. Chtěl jsem dát na konci prezentace účastníkům možnost vyzkoušet si v praxi jak příprava proof of conceptu/doplňku nebo hlavního prvku kampaně může probíhat pomocí SocialSprinters. Na webu si můžete aktivovat měsíční členství zdarma.
- V roli social media managera se často musíme spoléhat na další lidi v týmu, na schválení nápadu od klienta, na schválení budgetu… atd. Tyto věci naší kreativitu a flow brzdí. Pokud naší myšlence dokážeme dát jasnější obrysy, a necháme si na ní decision makera sáhnout, zvyšuje to šanci na úspěch a urychlení celého procesu.
- Dlouhodobě se těším na všechny nové možnosti, které se postupně marketerům otevřou a otevírají s pokrokem augmentované a virtuální reality. Zatím jsme ale na začátku.
Marie
Marie Grafová z Bubble
1. Řekli jsme všechno, co jsme chtěli :) Za nás tedy tl;dr:
- PR potřebuje nejen nápad, ale hlavně téma – které je blízké široké veřejnosti. Pak dokážete zarezonovat nejen v médiích, ale v celé společnosti a tím i zpětně na sociálních sítích.
- Pro data ke svému tématu si můžete sáhnout právě do sociálních sítí a jít se zeptat lidí, jak to cítí oni (příklad: Philips Male Grooming, data ze sociálních sítí → média → obsah na sociálních sítích).
- Často vám lidé řeknou sami, co jim v komunikaci firmy chybí, a můžete přímo na sociálních sítích vyjasnit nedorozumění; důležité je udělat to s lehkostí a třeba i s vtipem (příklad: komunikace McDonald’s, Sazka).
- Pokud máte tvář, kterou využíváte v PR s nějakým tématem, nebojte se ji převést i do další social media komunikace (příklad: Veronika Kašáková + nová řasenka Oriflame)
- Influenceři jsou noví novináři a média zároveň. Stejně jako PR buduje vztah s novináři, „IR“ ho buduje s nimi. Velká výhoda: víte přesně, co mají rádi, sami vám to na sebe řeknou právě v sociálních sítích.
2. Začněte se kamarádit s lidmi z PR, zjistěte, v čem se vaše práce na značce potkává, a zkuste vymyslet něco společného.
3. Bude super, až budeme moct platit PayPalem přímo v Messengeru, a taky až Facebook přestane rozbíjet GIFy nahrané na stránku. :-)
Sandra
Sandra Ježková z Elite Bloggers
- O Instagramu by se dalo mluvit hodiny a hodiny, ale doufáme, že jsme řekly v těch 20 minutách to nejnutnější. Případně se na nás neváhejte obrátit. Rády všechny otázky zodpovíme e-mailem nebo osobně.
- Instagram jako takový je poměrně široké téma. Nicméně vyzdvihly bychom tři hlavní body - SNAŽTE SE POROZUMĚT VAŠEMU PUBLIKU, KOMUNIKUJTE a BUĎTE ORIGINÁLNÍ. Vždy je potřeba přizpůsobit profil danému klientovi / firmě / influencerovi. Co funguje u jednoho, nemusí fungovat u toho druhého. Snažte se co nejvíc porozumět vašemu publiku, komunikujte s ním, vytvořte komunitu a zkuste je zaujmout. Vždycky se snažte vžít do role člověka, který objeví váš profil a položí si otázku: "Proč bych měl tento profil sledovat?"
- Transparentnost je pro nás velice důležité, proto se v Elite Bloggers určitě nejvíc těšíme na to, až bude povinnost na Instagramu označovat reklamu i u nás v Čechách. V tuto chvíli tahle funkce funguje jen v zahraničí, případně některým influencerům nad určitý počet sledujících.
Tomáš P.
Tomáš Pruša z Masarykovy univerzity
1. Nemohu říct, že bych na něco zapomněl, tak shrnu to nej.
- Celý projekt byl vyžádán vedením ČUS, což bylo primárním předpokladem úspěchu celého projektu (lépe se prosadí sociální médium jako integrální součást interní komunikace, pokud bude mít podporu vedení profesní organizace).
- Jelikož se jedná o velmi specifickou oblast, byl kladen důraz na prvotní analýzu, porozumění potřebám ČUS a zajištění požadované kvality při realizaci konkrétních kroků (formální - např. terminologie, hashtagy, aj. i obsahové).
- Z těchto důvodů bylo třeba respektovat jednotlivé fáze designu zaměřeného na člověka (HCD). V tomto bodě odkazuji na vynikající přednášku Olgy Szélesové.
- Zároveň ke specifikám cílové skupiny, bylo nutné vhodně zvolit aktivizační metody, kde významnou úlohu sehrál seminář konaný v Praze před samotnou konferencí (cílem bylo vysvětlení základních funkcionalit Twitteru a domluva k zajištění live-tweetingu na připravované konferenci).
- Na samotné konferenci pak mimo vlastní vytvořenou webovou aplikaci pro live-tweeting nebo Twitter Wall s analogovými fotografiemi, byla hlavním motivačním prvkem soutěž o iPhone, iPad či powerbanky. Těmito aktivitami jsme chtěli zajistit vyšší míru nových registrací s afiliací k ČUS.
- Další úspěch využití Twitteru v profesní organizaci je závislý na follow-upu a jeho podpoře vedení ČUS. V našem případě tato podpora následovala a v současné době se řeší konkrétní podoba dalších aktivit.
2. Provádějte systematický a pečlivý výzkum cílové skupiny (nejlépe dle pravidel HCD), zbavte se stereotypů, které si s sebou nesete v podobě zkušeností či je máte z odlišných cílových skupin (nechci přímo použít floskuli "Myslete out of box"), a snažte se zajistit podporu vedení profesních organizací, čímž zajistíte úspěch projektu.
Ještě jednou díky všem, kteří se na organizaci SOCIAL restartu podíleli, řečníkům za jejich přednášky i odpovědi a hlavně všem účastníkům. Vidíme se za rok!