Na tuhle konferenci jsem se obzvlášť těšil. Přeci jen první česká konference věnovaná výkonnostní reklamě na Facebooku – to jsem si nemohl nechat ujít. Na programu zajímaví speakři. Specialisté z agentur, ředitelé marketingu a nechyběli ani zástupci přímo z Facebooku a ROI Hunteru. Pojďte si přečíst, o čem celý #nfday2018 byl.
Sérii prezentací odstartoval Karel Tlusťák, šéf společností Business Factory a ROI Hunter, který označil Facebook jako největší CRM na světě. Ne však proto, aby poukázal na právě probíhající debaty o úniku dat, ale aby vyzdvihnul, jak mocný nástroj máme k nalezení nového zákazníka. Řekl, že: „Facebook sleduje u každého uživatele až 2 miliony signálů chování. Někteří spekulují, že i více.“ To využijeme zejména při vytváření lookalike publik nebo při nastavení optimalizace na oCPM, kde Facebook využívá tyto signály pro učící se algoritmy, které následně pomáhají inzerentům dosáhnout lepších výsledků…
Podle Karla budoucnost FB reklamy je v propojení online a offline světa (Store visits) a dynamických a personalizovaných reklamách. Měli jsme možnost vidět ukázku inzerátu, kde i jednotlivé prvky ve vizuálu mohou být dynamické.
Jako druhý vystoupil na pódiu Pavel Tekel z Facebooku, který má na starosti agentury v CEE regionu. Hovořil o kreativě – základním pilíři kampaní. Vztah mezi atraktivitou kreativy a úspěšností kampaně je jednoznačný - přímo úměrný. Obsah však musí být této platformě šitý na míru, nelze jen „překlopit“ televizní spot na FB. Specifika facebookové reklamy jsou dány i používáním chytrých telefonů. 90 % stráveného času na Facebooku plyne právě z mobilů, proto čím dál více pracujeme se čtvercovou a vertikální kreativou, která lépe sedí displejům na mobilech.
V prezentaci Pavla nechybělo opáčko základních pravidel pro tvorbu videí: a) zaujmi pozornost rychle, b) video musí fungovat i bez zvuku, c) více si hraj, d) chytře umísti hlavní sdělení/značku… Podle Pavla se bude v roce 2018 hodně mluvit o Stories, které stále ještě nevyužívá tolik inzerentů, ale potenciál je zde obrovský.
Daniel Shepherd popisoval své zkušenosti s budováním brandu, vnímáním značky a možnostmi měření. Dlouhodobým úsilím dokázal Daniel (s agenturou Goodstuff) zvýšit vybavení si reklamy a oblíbenost značky Colgate. Výsledek si ověřil pomocí Brand Lift Study. Daniel kladl veliký důraz na využití Brand awareness kampaní, které pomáhají doručit nejen vysoký zásah, ale i pozornost. Chceme přeci, aby se u naší reklamy lidé i pozastavili :-). Pokud nutně potřebujete zvýšit dokoukanost vašeho videa, brand awareness vám může pomoci.
Nechyběla ani zmínka o nutnosti vytváření brandových kampaní pro úspěšnost konverzních kampaní. „Nikdo si přeci nekoupí váš produkt, aniž by znal váš brand, příběh, nebo měl vztah k vaší společnosti.“
Zajímavou prezentaci měl David Vopelka z České spořitelny. Odhalil, jak přemýšlejí nad svým marketingovým funnelem. Reklama v mobilních telefonech nyní hraje významnou roli ve všech fázích nákupního cyklu (S-T-D-C).
David potvrdil slova Pavla, že nestačí mít dobré billboardy a použít ty samé vizuály i na Facebooku. „Dříve, než se na FB reklamu vrhnete, je potřeba vymyslet vše na míru. V opačném případě je to díra na peníze. Facebook vás bude penalizovat formou dražší inzerce, pokud reklama nebude dostatečně hezká a relevantní. To se vám v televizi nebo printu nestane.“
Důležitá byla také zmínka o délce nákupního procesu – například u hypotéky. Takový proces může trvat i dlouhé měsíce. Při sledování konverzí se však můžeme dívat ve FB jen 28 dní zpátky od kliknutí či zhlédnutí (atribuční okno). To je v tomto případě málo. Proto si ČS musela určit mikro konverze – indikace v online i offline světě, které stojí na cestě k hlavní konverzi.
Následoval agenturní blok. Celkem tři přednášky od zástupců ze Socialsharks, 2FRESH a Business Factory. Danel Šilha ze Žraloků ukázal povedenou kampaň pro Kinder Bueno za použití Stories a Messenger Bota. Věřím, že pěknými výsledky se bude agentura pyšnit i sama :-), mně se však líbilo samotné uvažování nad využitím bota. Bot má mít přidanou hodnotu; konverzaci s botem si mají lidé pamatovat; bot může posloužit, když váš community manager právě spí; můžete jej využít pro newsletter, akce, potvrzení objednávek, FAQ apod. Je-li bot určen jen pro jednu kampaň, vymyslete včas, jak bude bot komunikovat po skončení kampaně.
Různé a protichůdné cíle jsou u agenturních klientů celkem obvyklé. Například: „Chceme veliký zásah a taky konverze.“ Olga Szélesová z 2FRESH mluvila o realizovaných kampaních pro Globus, kde bylo nutné nejprve stanovit primární a sekundární cíl, k tomu vybrat hlavní metriky a následně se poprat s kreativou.
Agenturní blok zakončil Michal Filípek z Business Factory, který hovořil o automatizaci reportingu, aneb Reporty „na pána“. To znamená: míň klikat, automatizovat, vizualizovat a víc vědět. Naučte se používat Supermetrics, Google Sheets a Google Data Studio. Ušetří vám to spoustu času, který můžete věnovat třeba důkladnější správě kampaní :-). Na newsfeed.cz najdete odkazy na užitečné návody a šablony pro skvělé automatizované reporty.
V další prezentaci se Zdeněk Linc ze Slevomatu nebál odhalit čísla vlastních kampaní a popsal změny, které přispěly růstu počtu konverzí a obratu. Řeč byla o automatice – dynamickém remarketingu a prospectingu.
První praktický tip: „U prospectingu vyberte maximálně 15 až 20 produktů na ad-set, které budete dynamicky nabízet. Na inzerovaný produkt budete potřebovat alespoň 20 konverzí za posledních 14 dní. Potom bude správně fungovat optimalizace na konverze.“
Druhý tip – nebo spíše ukázka, jak to dělá Slevomat, se týkal práce s daty a výběru produktů pro ad-sety. Slevomat si určuje provizi na jednu návštěvu každého produktu (nabídky). Výsledkem je, že přesně vědí, kolik jsou ochotni utratit za jednu návštěvu, aby se reklama vyplatila a také na které nabídky se zaměřit. Produkty s podobnou úrovní provize za návštěvu jsou umístěny do jednoho ad-setu. Správce reklamy pak vlastně optimalizuje na kliky. Ne však tak, aby získal klik za nejnižší cenu, ale aby získal max. kliků na nabídkách, kde je největší provize.
Předposlední přednáška se týkala travel businessu. Danilo Campisi z Kiwi.com povídal o multichannel marketingu a problematice atribucí. „Než se člověk rozhodne, že někam odcestuje a následně i tak učiní (nakoupí letenku), může to trvat 1 až 2 měsíce a v průměru uživatel udělá 56 interakcí.“ To je velké množství touch pointů. Takže rozklíčovat, který kanál či banner napomohl konverzi, není vůbec jednoduché.
V Kiwi hodně testovali. V případě FB reklamy provedli studii, kde tzv. control group obsahovala všechny kanály kromě FB a exposed group zahrnovala vše. Ukázalo se, že exponovaná skupina zajistila o 20 % více konverzí. Následovaly další testy, které výkonnost FB reklamy potvrdily. Takže testujte, jen tak poznáte, co vám přináší výsledky.
Celou konferenci zakončil Roman Gavuliak z Operamu, kde dělají reklamu hollywoodským filmům. Kampaně startují již dlouhé měsíce před premiérou filmu a velkým háčkem je právě vhodné zacílení.
Operam má vlastní učící se technologie a řadu data scientistů, kteří pečlivě zkoumají sentiment ze všech komentářů a zmínek. Na základě toho si hrají se sdělením, kreativou, cílením… Jediné zklamání – pokud je váš film fakt béčko, tak ani kluci z Operamu vás nezachrání.
Velké poděkování na závěr patří Pavlíně Louženské, která nás provázela celou konferencí, byla skvěle připravena a každého řečníka bravurně uvedla. Díky! Sečteno a podtrženo, moc povedená konference, skvělý výběr řečníků, zajímavé a užitečné tipy. Newsfeed.cz, tleskáme!
Přečtěte si také, jak probíhal letošní DATA restart, kde slovo atribuce zaznělo ještě vícekrát!