Promoted Posts: účinná nová vychytávka, nebo další facebooková bublina?

Digichef

Hned jak se nám na začátku září naskytla příležitost promovat příspěvky na stránkách, hořeli jsme nedočkavostí novou fíčuru Facebooku vyzkoušet. S opatrností k novinkám, které Facebook zavádí, jsme se rozhodli tuto podrobit testu a zjistit, jestli se nejedná pouze o nafouknutou bublinu. Výsledky nás překvapily. A teď mohou překvapit i vás.

Co jsou vlastně Promoted Posts

Promoted Posts, neboli sponzorované příspěvky, je nová funkce dostupná správcům Facebook Pages. Těm umožňuje, stručně řečeno, více zviditelnit příspěvky na svých stránkách. Novinka byla postupně zaváděna nejprve v USA, pak na dalších velkých trzích a před časem konečně dorazila i k nám.

O příchodu Promoted Posts jsme informovali již téměř před rokem v bleskovce Reklama v kanálu novinek aneb Facebook "naděluje".

Facebook si sice dal na čas, ale asi se to vyplatilo.

Jak název bleskovky napovídá, Promoted Posts se totiž zobrazují přímo v kanálu novinek a ne vpravo v reklamním bloku, jako je tomu například u Page Post Sponsored Stories.

Jak Promoted Posts fungují

Je to jednoduché: správce stránky vydá příspěvek a do 3 dnů má možnost ho zpropagovat. Příspěvky starší 3 dnů se propagovat nedají. Tyto vybrané příspěvky se pak propagují po dobu tří dnů.

Při propagování příspěvku má správce stránky na výběr z několika možností propagace, respektive z několika částek, za které bude příspěvek propagovat. Možnosti sahají běžně od 100 Kč až po 5000 Kč - může však být i víc, záleží na počtu fanoušků stránky. Čím více fanoušků (a tím větší dosah), tím větší jsou možnosti propagace.

image

Finanční možnosti propagace příspěvku. Podle výše prostředků se mění i plánovaný dosah (reach) příspěvků

První zádrhel Promoted Posts

Promoted Posts se nespustí bez platebních údajů - tedy bez zadání kreditky máte jako správce stránky s touto propagací utrum. Nezbývá tedy nic než zadat kreditní kartu pro čerpání prostředků na propagaci.

Co si však málokdo uvědomuje, je fakt, že tímto krokem si vytvoříte samostatný reklamní účet, začnete nakupovat reklamní služby ze zahraničí, a pokud budete chtít tyto náklady uznat, stáváte se automaticky plátcem DPH, jak je částečně popsáno v článku Faktury od Facebooku jsou problém… Jak ho vyřešit?

Co Promoted Posts dělají

Po zpropagování příspěvku se vytvoří nová reklamní kampaň v samostatném reklamním rozhraní Facebook. Kampaň má nastaveno časové plánování na 72 hodin od chvíle propagace příspěvku a rozpočet je nastaven takový, jaký byl zvolen při propagaci (viz screen výše).

Kampaň obsahuje 3 reklamy Sponsored Stories:

  • Page Post Story cílené na fanoušky stránky,
  • Page Post Story cílené na přátele fanoušků stránky,
  • a Page Post Like Story cílené na přátele uživatelů, kteří příspěvek lajkovali, komentovali nebo sdíleli.

image

Nastavení cílení Promoted Posts a jejich rozdělení na 3 části/reklamy

Co jsem však vůbec nepochopil (a asi nikdy nepochopím), je výběr cílených zemí, které se různí od těch smysluplnějších (na české publikum) jako Rakousko až po naprosto obskurní volby jako Indie či Jamajka.

Každá reklama je automaticky realizována v platebním modelu CPM (cena za tisíc zobrazení) s volbou, že systém sám automaticky přiřazuje "optimální" nabídku CPM. Odůvodnění Facebooku pro automatickou CPM je doslova: "Vaše nabídka bude optimalizována tak, aby vám na základě daného rozpočtu pomohla získat více hodnocení To se mi líbí pro vaši stránku."

Jaký mají Promoted Posts výkon

Neodolali jsme pokušení Promoted Posts podrobit testu. Rozhodli jsme se tedy stejné příspěvky propagovat zároveň jak pomocí Promoted Posts, tak pomocí Page Post Stories. U nastavení Page Post Stories jsme nastavili stejné podmínky jako u Promoted Posts - rozpočet, časové plánování, cílení... vše jsme zachovali stejné, jen jsme tentokrát zvolili platební model CPC (cena za proklik).

Nebudu vás dlouho napínat - tvrzení "Vaše nabídka bude optimalizována tak, aby vám na základě daného rozpočtu pomohla získat více hodnocení To se mi líbí pro vaši stránku." se neshoduje s realitou. Kampaně nastavené na CPC měly rozhodně větší potenciál v získávání nových fanoušků.

Zatímco ceny za proklik u kampaní s CPC byly 2,5krát větší než reálné ceny za proklik u kampaní s CPM, tak konverzní poměr na získání fanouška se u CPC pohyboval mezi 8-10 %, zatímco u CPM to bylo stěží procento. Za stejné ceny propagace tak Page Post Stories přiváděly v průměru 3,5krát více nových fanoušků než Promoted Posts.

Velmi zajímavé je i srovnání dosahu (Reach). Nepochopil jsem, kde Facebook dělá rozdíly. Zatímco Promoted Posts dosahovaly původně slíbeného dosahu, Page Post Stories měly dosah i 3krát vyšší. Je ovšem možné, že je to způsobeno logikou na pozadí Promoted Posts a faktem, že reklamy po straně se budou zobrazovat spíše než reklamy v kanálu novinek.

Z pohledu získávání fanoušků se tak i přes výrazně vyšší CTR (4 % vs. 0,23 %) a výrazně nižší cenu za proklik (1,26 Kč vs 0,49 Kč) Promoted Posts staly značně nevýhodnými proti Page Post Stories (cena za fanouška je u Promoted Posts průměrně 3,5krát vyšší).

Světlá strana Promoted Posts

I přes chabý výkon v získávání fanoušků se Promoted Posts osvědčily pro interakce se stránkami - pro lajkování, sdílení a komentování příspěvků neboli "Akce". Počet akcí byl u Promoted Posts v průměru 2,5krát vyšší a tím byla cena za akci mnohem nižší.

Resumé testování? Jestli chcete stránku rozhýbat ve smyslu, aby uživatelé více interagovali, využijte Promoted Posts. Potřebujete nahnat nové fanoušky? Využijte Sponsored Stories.

Pokud jste náhodou správce stránky nebo pracujete s reklamami na Facebooku, byl bych velmi rád, kdybyste se podělili se svými zkušenostmi do diskuze. Stejně tak pokud máte otázky, můžete pro ně využít diskuzi níže :).

Co jsou Promoted Posts? Fungují? Není to jen další bublina z dílny Facebooku? Uvidíme...

  • Celkový průměr hodnocení: 4.2 z 5
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2

16. listopadu 2012

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Petr Jeník | 16. listopadu 2012

    Nedávno jsem psal článek, kde se dělím o zkušenosti s propagovanými příspěvky a musím říci, že moje zkušenosti jsou opravdu diamentrálně odlišné, o čemž napovídá i titulek toho mého článku "Propagovaný příspěvek na FB – levnější než bannery, PPC a vše další"
    Článek je tady: http://owww.cz/propagovany-prispevek-na-fb-levnejsi-nez-bannery-ppc-a-vse-dalsi/

  2. Dave | 26. listopadu 2012

    Ahoj, reklamy na FB používáme již dlouho - zaměření na cestovatelský blog cestujlevne.com

    Zprvu jsme jen nesmyslně naháněli fanoušky pomocí postranního panelu a po kliku automatický LIKE - naprosto k ničemu, drastický nárůst nezaujatých fandů, kteří nepřinášejí zisk.

    Dalším krokem byla propagace příspěvků, no - otočení o 360°, jak píšete - akce akce akce - komenty, like, like webu, share atd. Facebook rank jde nahoru, viralita také

    Bohužel poslední dobou jsem se setkal s faktem, že viralita je značně omezena a již se nedostává takových výsledků.

    Obecně jsem problém vyřešil propagací fotografií a text / link k nim.

    AD na závěr - vykašlete se na získávání fanoušků - opravdu užitečný fanoušek se musí přidat sám, proto promujte web, kde bude like panel ;)

    S pozdravem, Dave