V dubnu jsme v rámci cyklu Net-mix vyrazili hned třikrát na půdu Provozně ekonomické fakulty ČZU v Praze. O čem jsme se studenty hovořili? V následujících řádcích si to stručně shrneme.
Za dobu své existence cyklus přednášek Net-mix hostil již pěknou řádku zajímavých osobností a my jsme rádi, že jsme mohli již několikrát být součástí. Tentokrát jsme na Suchdol vyrazili se třemi tématy.
Postupně jsme se věnovali měření v sociálních sítích, analýze sociálních sítí a také bezpečnosti a soukromí na internetu. Nechtěli jsme, aby zůstalo pouze u teorie, a tak jsme každou z přednášek pojali spíše workshopově a seznámili studenty s reálnou prací ve vybraných nástrojích.
První dubnové úterý jsem se na svou alma mater vrátil já a Verča Brindzová. V teoretickém úvodu jsme se zaměřili na obecné možnosti měření v sociálních sítích a především na návaznost tohoto měření na stanovení cílů. Zdůraznili jsme, že vstupu na sociální sítě by mělo předcházet definování jasných KPI's, aby byla úspěšnost social media marketingu ověřitelná. Nejde zde pouze o klasický výpočet ROI, který může v prostředí sociálních sítích (snads krom e-commerce stránek) narážet na obtížnou vyjádřitelnost v penězích. Cíle, které stojí za to sledovat, mohou být vyjadřené v impresích, dosahu příspěvku, reakční době, sentimentu zmínek či obecném povědomí o brandu v rámci vybrané cílové skupiny.
V rámci nástrojů, které mohou v měření sociálních sítí pomoci, jsme se zaměřili jak na možnosti těch placených (Zoomsphere, AnalyticsPro atd.), tak i na volně dostupné (Facebook Insights, Google Analytics). Workshopovou část jsme směřovali právě k využití Google Analytics v návaznosti na vyhodnocování úspěšnosti social media kampaní.
Pro studenty jsme si připravili testovací účet GA napojený na náš blog. Po úvodním seznámení s rozhraním GA jsme přistoupili k zadání praktických úkolů. Vždy jsme nechali prostor pro vyzkoušení různých možností, pro "prohrabání" GéÁček a následně demonstrovali správný postup.
Praktické úkoly se týkaly jak úvodního manuálního značkování kampaní, použití nástroje URL builder, tak i následného vyhodnocení úspěšnosti propagace konkrétního článku na sociálních sítích (návštěvnost z různých sociálních sítí, jací blogeři na nás odkazují). Zaměřili jsme se i tvorbu pokročilých segmentů a zjišťovali například, jak si na Sunitce vede Facebook oproti vyhledávání.
Druhé dubnové úterý jsem se na ČZU vydal s kolegou ze social media oddělení, Zdeňkem. Zaměřili jsme se na analýzu využití sociálních sití jako první krok definování strategie využití sociálních sítí.
Mluvili jsme jak o analýze sociálních sítí, která má napomoci rozhodnout, jaké sociální sítě a jak využít, tak i o zhodnocení stávajícího působení na sociálních sítích. V rámci této přednášky jsme se bavili o ukazatelích, které je při analýze dobré sledovat, o monitoringu zmínek a celkově sentiment analysis jak brandu, tak celého odvětví. Naťukli jsme i možnosti, které uživatelům nabízí např. NodeXL v kombinaci se Social Network Importerem.
Hlavní pozoronost, stejně jako program workshopu, však směřovala k praktickému využití nástroje Zoomsphere. Ten umožní uživatelům jak zhodnotit působení společností na Facebooku z pohledu mnoha metrik, tak i monitorovat zmínky na vybraná klíčová slova či zůstat v obraze v rámci oboru díky sledování influencerů a aktuálního dění. Postupně jsme si představili všechny moduly jako Charts, Monitoring, Engagement Console, Social Publisher a v rámci praktického zadání nechali studenty zhodnotit aktuální působení a potenciální možnosti zlepšení u několika známých brandů.
Třetí dubnové úterý se na půdu České zemědělské univerzity vydal Ondřej Hnát s přednáškou na téma bezpečnost a soukromí na internetu.
Řeč padla na cookies, jejich typy, na sledování uživatelů napříč zařízeními, na možnosti zneužití dat a Ondřej se zamýšlel i nad monetizací dat a jejich hodnotou z hlediska byznysu.
Samozřejmostí byly i praktické tipy a ukázky, jak na ochranu soukromí v digitální době. Studenty zaujala především ukázka toho, co o nás Google vlastně ví a prakticky zaměřené rady.
Pro představu, jak pracují online marketéři s informacemi o uživatelích, Ondřej ukázal studentům remarketingová publika přímo v AdWords v reálných kampaních.
Na závěr mi nezbývá než poděkovat studentům za jejich zájem, organizátorům za pozvání a budeme se těšit na další akce na akademické půdě.