V mobilním vyhledávání je budoucnost. Mobilní internet změní naše chování. Už jste podobné věty také slyšeli? O mobilech byly napsány tuny článků. I já sám jsem k tomu několika myšlenkami přispěl. Dlouho to však vypadalo jako pořádně nafouknutá bublina. Jenže časy se mění. Schválně se zkuste podívat do svých Analytics, kolik máte přístupů z mobilu. Budete překvapeni.
To, že mobilní internet už není jen budoucnost, ale každodenní realita, ostatně zjistíte sami letmým pohledem kolem sebe. A pokud jste zrovna v MHD nebo někde v čekárně, marně budete hledat člověka, co do telefonu nekouká. S narůstající dobou strávenou na mobilu roste i poptávka ze stran inzerentů tyto lidi monetizovat. Jenže jak? To je pro mnohé záhadou. Proto jsme se rozhodli ve spolupráci s Googlem uspořádat pro naše klienty event zaměřený právě na mobilní marketing.
Událost se odehrála 6. října 2015 v pražské centrále Google. Úvodního slova se chopila naše Sany a David Špinar z Google a po klasickém představovacím kolečku „Ahoj, já jsem Honza a jsem alkoholik“ se akce rozjela naplno.
Ke slovu se dostal Juraj Felix (Google), který si odskočil z Dublinu, aby nás seznámil s nejnovějšími čísly z mobilního světa. Moje tvrzení z úvodu, že mobilní internet je dnešní realita, nemohlo být přesnější. Ještě tento rok totiž globálně nastane „mobile moment“. Tedy chvíle, od kdy bude víc vyhledávání na internetu z mobilů a tabletů než z desktopu.
Čísla z ČR hrají mobilům taky do karet. Penetrace smartphonů je již 55 % a důležitá je především její dynamika. Téměř každý nový mobil je “chytrý”. A jak to tedy vypadá s velikostí m-commerce trhu? Již nyní se skrze mobily ročně nakoupí za cca 6 mld. Kč, což je 10 % celého e-commerce trhu. Do čtyř let to bude dokonce dvojnásobek.
Když jsou ty mobily tak super, tak proč mám naprostou většinu konverzí z desktopu? To je častá otázka klientů a taky častý důvod, proč vlastně do mobilního marketingu zatím moc neinvestují. Abychom na tuto otázku odpověděli, musíme se vrátit zpět v uvažování, opustit dnes již překonanou metriku vyhodnocení podle posledního kliku a sledovat celou cestu uživatele. Ano, modří už vědí, i zde použijeme náš oblíbený framework od Avinashe Kaushika: SEE-THINK-DO-CARE. Jeho správnou aplikaci všem zúčastněným vysvětlil David Špinar. Ona totiž cesta k tomu, že zákazík nakoupí, je dnes velmi klikatá a složitá.
Vstupuje do ní spousta faktorů a mobil je silným hráčem, ale jen v určitých fázích nákupního procesu. Zpravidla jde o fázi THINK, tedy rozhodování, hledání informací a porovnávání nabídek. Bez této fáze by však většina lidí do fáze DO (nákup) nedošla.
V první řadě si zkuste malé cvičení, stejně jako si zkusili všichni zúčastnění. Zamyslete se nad tím, kdo je vaše cílová skupina, jak se tito lidé chovají v které fázi nákupního procesu a jakým způsobem s nimi v jednotlivých fázích komunikujete? Vyprávíte jim opravdu ty relevantní příběhy, které chtějí slyšet?
Poté popřemýšlejte o tom, co od mobilu vlastně očekáváte. Jsou to leady, stažené aplikace, nákupy, telefonáty nebo něco jiného?
Až budete znát odpovědi na tyto otázky, můžete se pustit do hledání těch správných marketingových nástrojů a kanálů pro jednotlivé rozhodovací fáze, zkoumat možnosti cílení, využívání dat atp. Zorientovat se v dnešní nabídce online nástrojů není vůbec jednoduché a vydalo by to minimálně na další článek. Rád se proto o tom s vámi podělím v komentářích nebo osobně.
O tom, že to všechno není jen vzdálená teorie, ale může to fungovat i v praxi, přesvědčila svou závěrečnou případovkou Sany s naším klientem Tapito (Tomáš Malíř). Je to trošku pohádkový příběh o tom, jak je možné dostat novou aplikaci, kterou nikdo nezná, za pár měsíců mezi nejoblíbenější novinové appky v Google Play. Více najdete v případovce.
No, a že po pořádné práci je potřeba se hezky odměnit, vědí v Google stejně dobře, jako víme my. Nechali jsme proto na závěr odpočinout našim mozkovým závitům a zakončili celou akci sklenkou vína a pochutnali si na sushi, řízečkách, cupcakes, ovoci a dalších dobrotách. Fotodokumentace bohužel chybí, protože jsme měli plné ruce práce ;)