Minulý týden probíhala velká facebooková konference F8. Do San Francisca se sjeli developeři a marketéři z celého světa s touhou být první u toho, až největší sociální síť prozradí svou vizi na následujících deset let. Co nás to čeká a nemine?
Během posledních let se komunikace na sociálních mediích posunula o několik úrovní výš. Zásadní roli v tom má právě Facebook, který přináší neustále novinky, jak pro firmy, tak samotné uživatele.
Na konferenci F8 byly představeny nové produkty a funkce, Mark Zuckerberg zároveň odhalil ambiciózní strategii, kam se sociální síť za 10 let posune. Dané období rozdělil na tři základní etapy. První trvá tři roky a má být zaměřena na ekosystém a reklamu, do pěti let chce společnost vylepšit své stávající produkty a v horizontu deseti let se zaměří na konektivitu a umělou inteligenci. Klíčovou myšlenkou celé konference bylo dát každému možnost sdílet cokoliv s kýmkoliv.
V prvních třech letech se společnost chce zaměřit na prohloubení facebookového ekosystému. Ten spojuje po celém světě lidi, firmy a vývojáře aplikací třetích stran. Facebooku se na své platformě daří vytvářet prosperující ekosystém podniků a developerů, jejichž počet vzrostl meziročně až o 40 %. Více než 50 milionů podniků má svou firemní stránku na Facebooku s cílem komunikovat se svými zákazníky. Největším zdrojem příjmů společnosti jsou tak peníze z reklamy, v loňském roce reklamní příjmy dosáhly téměř 18 miliard dolarů. Není tedy divu, že se Facebook snaží neustále rozšiřovat svou partnerskou síť, přinášet jim nové nástroje a vylepšení. Mezi nové funkce patří i služba Instant Articles, díky níž mohou uživatelé číst články přímo na Facebooku, aniž by sociální síť opustili.
Během pěti let se chce firma plně soustředit na své současné produkty a využít jejich rostoucí potenciál. Samotný Facebook čítá již 1,6 miliardy uživatelů, z čehož 900 milionů se jich přihlašuje každý den. Dle posledních statistik se Facebook stává méně populární pro mladší věkovou skupinu, proto se společnost zaměřuje na vylepšení svých aplikací, jejichž počet uživatelů neustále roste.
• WhatsApp – 1 miliarda • Messenger – 900 milionů • Instagram – 400 milionů
Když Facebooku nevyšel nákup Snapchatu, tak zakoupil aplikaci Masquerade, která umožňuje měnit tváře snímané mobilními telefony a přidávat různé masky. Podobnou technologii využívá právě Snapchat, který je velmi populární a upravené fotografie zaplavují internet. Sociální síť si od nákupu aplikace slibuje oživení news feedu a zvýšení interakcí uživatelů, které v poslední době neustále klesají.
Významné oznámení se týkalo vylepšení Messengeru o funkce založené na umělé inteligenci. Aplikace doposud sloužila uživatelům pouze ke komunikaci s přáteli. Nově poskytne rozšířené možnosti rovněž firmám, ty díky nové platformě budou moci komunikovat lépe a rychleji se svými zákazníky. Přibudou "chatboti" jako automatizovaní zástupci firem. Umělá inteligence bude s lidmi komunikovat a informovat je o počasí, zprávách, nabídne také pomoc při výběru produktů či rezervaci stolu v restauraci. Aplikace by měla v budoucnosti nahradit plnohodnotnou zákaznickou podporu firmy. Každá společnost získá možnost naprogramovat si svého odpovídajícího bota a zefektivnit tak komunikaci se svými zákazníky. Dalo se očekávat, že se Messenger nevyhne ani reklamám, společnosti dostanou možnost zasílat sponzorované zprávy lidem. Facebook ovšem uvedl, že si uživatelé můžou tento typ zpráv zablokovat či vypnout.
Jednou z dalších oznámených novinek je zjednodušení přihlášení na Facebook a do ostatních aplikací. Řada uživatelů byla pro vstup do aplikace odrazena zdlouhavým vyplňováním hesla/jména a následným zapamatováním si hesla. Nově se budete moct přihlásit pouze s pomocí telefonního čísla nebo emailu, na který se vám přijde šestimístné číslo k potvrzení vstupu. Dle Facebooku se platforma otevírá pro více uživatelů.
O tom, že Facebook klade velký důraz na videa, jsme již psali v několika předchozích článcích. Tým okolo Marka Zuckerberga oznámil řadu novinek i v této oblasti. Není tajemstvím, že se Facebook snaží značně konkurovat Youtube a stát se jedničkou na trhu. Přidal možnost živého vysílání pro všechny, také představil Live API, která umožní živý přenos i z jiných zařízení, než je pouze mobilní telefon. V plánu je rovněž vytvoření vlastní záložky, na které budou všechny živé přenosy přehledně seřazeny. Uživatelé se pak přihlásí k odběrům streamů podle témat, které je zajímají (vaření, věda, sport). Facebook rovněž připravil návrh na speciální kameru pro natáčení 360° videí a chystá řadu dalších možností pro sdílení videí.
V desetiletém horizontu se chce společnost zaměřit na vývoj konektivity, virtuální reality a umělé inteligence. Jedním z hlavních cílů firmy je propojení a otevřenost celého světa. Proto se oddělení Connectivity Lab zaměřilo na vývoj nových technologií a možností, které umožní zdokonalení rychlosti, výkonnosti a kvality internetového připojení napříč celým světem. Testovány jsou metody rozšíření internetu do rozvojových zemí prostřednictvím komunikačních dronů.
Ve výzkumu umělé inteligence se chce Facebook zaměřit na zpracování textu a obrazu. Nové technologie by měly pomoci v komunikaci mezi lidmi s různými jazyky. Lidem, kteří mají problémy se zrakem, pak umožní rozeznávat objekty a osoby na fotkách.
Dalším bodem byla virtuální realita, která je aktuálně velmi probíraným tématem. Jedná se o technologii umožňující uživateli interagovat se simulovaným prostředím. Virtuální realita na sociální síti by měla zprostředkovat komunikaci dvou vzdálených lidí ve virtuální místnosti, kde spolu lidé můžou hrát různé hry či sportovat. Ne náhodou proto v březnu Zuckerberg oznámil, že koupil společnost Oculus Rift, která je tvůrcem headsetu Oculus Rift pro zcela novou úroveň virtuální reality. Dle vyjádření nejde pouze o novou generaci hraní her, ale vyzdvihuje zejména možnost posunout komunikační platformu, kdy se budete moct setkat s jinými osobami, ačkoliv jste tisíce kilometrů od sebe.
Konference F8 odhalila ambiciózní směr, kterým se chce Facebook následujících 10 let vydat. Myslíte, že se mu podaří splnit cíle a vytvoří jeden velký modrý svět?