Už pár neděl využívají naši klienti a specialisté automatizovaný reporting, který staví na systémech Keboola a GoodData. V základním nasazení nejde o nějaké velké BI, přesto se nám podařilo naplnit stanovené cíle.
Chtěli jsme nabídnout klientům integrovaná a denně aktualizovaná data. Data o výkonu kampaní, které pro klienty spravujeme (s možností rozlišit systémy, ale také s možností agregovaného pohledu). A nechtěli jsme trápit specialisty ruční prací při tvorbě reportů, aby získaný čas mohli specialisté věnovat jednak komunikaci s klientem, ale i samotným kampaním.
Nad jednou nasazenou Keboolou s GoodDatou se již pro konkrétní klienty snadno staví pokročilejší BI řešení.
Klienti i specialisté mají k dispozici dashboardy, které na jediné stránce zobrazují vše podstatné ze všech systémů využívaných klientem. K prezentaci používáme jak prostá čísla, tak i tabulky a grafy. Zatímco u klientů je forma dashboardů agregovanější, u specialistů lze dashboardy drillovat až do slušných podrobností.
Postupně jsme do GoodDaty začali importovat data z námi používaných reklamních systémů pomocí Kebooly (Ahoj Padáku). Keboola slouží pro získání a zpracování dat, které (nejen) jednotlivé reklamní systémy sbírají a poskytují.
Po systémech jako Google Analytics, Google AdWords, Seznam Sklik nebo Facebook Ads začalo být potřeba sledovat také statistiky a výsledky cenových srovnávačů, tedy alespoň těch dvou největších v Česku - Heureky a Zboží. Napojení pro tyto dva systémy ale nebylo v Keboole k dispozici.
A není těžké uhodnout proč. Bohužel jak Heureka, tak Zboží.cz neposkytují API. Nebo o něm nikdo neví. Dotazovali jsme se přímo u poskytovatelů obou služeb, ale bez kladné odpovědi. Konzultace s týmem Mergada, který se na cenové srovnávače specializuje, naše obavy potvrdila. API je přitom základním předpokladem pro komfortní propojení dvou systémů. Přesto jsem se rozhodli, že si extraktory pro tyto dva cenové srovnávače napíšeme sami.
Museli jsme se tedy spokojit s méně elegantním řešením - napsat skript, který se přihlásí do Heureky a do Zboží a data stáhne přímo ze stránek. Skript se chová jako uživatel, který se jde podívat na statistiky do administrace, pouze si je navíc zapamatuje a uloží do Kebooly. Tedy žádná raketová věda, spíše takové menší polazení. Není to řešení kdovíjak elegantní, ale bez API se nenabízí lepší alternativa. Věřme, že API k oběma systémům bude v blízké budoucnosti dostupné.
Pro získávání dat v Keboole se používají takzvané "extraktory", což je označení pro konektor, který stáhne data z určitého systému do Kebooly, kde pak s daty lze dále pracovat. Vývoj byl poměrně rychlý a příjemný a zejména díky otevřenosti Kebooly jsme se mohli inspirovat řadou jiných implementovaných extraktorů. Dokumentace k problematice extraktorů je poměrně rozsáhlá a celým procesem nám implementace obou extraktorů umožnila projít snadno a rychle, jako kladivo tvarohem.
Protože sami těžíme z činnosti komunity kolem Data Driven Marketingu (zdravíme Petra Šimečka z Kebooly a Vojtu Ročka a Hynka Walnera z Trologicu), rozhodli jsme s dát naše extraktory volně k dispozici. Pokud používáte Keboolu, mezi extraktory najdete i ty naše. Oba doplňky obsahují odkaz na dokumentaci a nastavení na GitLab pro Heureku a GitLab pro Zboží.cz.
Použití našich extraktorů není nějak zpoplatněno, ale budeme rádi za zpětnou vazbu a nápady na vylepšení.