Jak na PPC kampaně pomocí Excelu

Digichef

Jestli existuje při správě PPC eso v rukávu, tak jednoznačně kombinování vlastností PPC systémů s možnostmi aplikace Excel. Ať už hledáte další příležitosti pro optimalizaci, případně analyzujete výkon reklam na žádost klientů, ušetří dost času a tápání. Pro PPC specialisty jsou k dispozici online utility, specializované na dílčí činnosti.

Excel je univerzální, vyřešíte s ním složité kroky, a uplatníte ho ve všech cyklech správy PPC - od návrhu kampaní, přes analýzu až po reporting. Dokonce v něm můžete třeba hrát Monopoly ;-)

image

Monopoly v Excelu Zdroj: Mashable.com

Při zakládání rozsáhlých kampaní s velkým počtem reklamních sestav, nebo při přestavbě rozsáhlejšího reklamního účtu, který vidíte poprvé, se bez Excelu neobejdete. Nejméně záživná část návrhu kampaně může přijít s nutností napsat množství inzerátů, které je třeba rozřadit do většího reklamních sestav.

Pro lepší ilustraci vyberu menší vzorek běžné kampaně eshopu s chovatelskými potřebami. Nemusí jít vždy o PPC kampaně pro eshop s velkým počtem kategorií. Někdy i ze zdánlivě méně vstupních dat můžete potřebovat získat poměrně rozdrobenou strukturu kampaně pro vylepšení její kvality. Můžete tak vylepšit zejména skóre kvality. Bez Excelu můžete snadno ztratit přehled, dělat rutinu, nebo se vystavovat riziku chyb.

Jak elegantně zmírnit PPC rutinu pomocí Excelu?

Řekněme, že se nacházíte ve fázi, kdy máte představu o reklamních sestavách a ke každé reklamní sestavě již máte promyšlenou skupinu úzce souvisejících klíčových slov. Navrhujete jedinou vyhledávací kampaň, ve které reklamní sestavy a k nim přidružená slova mohou vypadat nějak podobně jako na obrázku níže. Jde jen o modelový příklad, v reálu budete mít pravděpodobně sestavy rozdrobené ještě více a klíčových slov také podstatně víc. Tento první krok bude vycházet z vaší a klientovy zkušenosti, struktury webu a analýzy klíčových slov.

image

Názvy reklamních sestav a klíčová slova

Pomocí prostého kopírování a vložení přidáte tato klíčová slova a reklamní sestavy z Excelu do kampaně v AdWords Editoru, nastavíte rozpočet a cenovou nabídku pro kampaň a holá kostra kampaně pro AdWords je zčásti hotová. Klíčovým slovům změníte typ shody podle uvážení.

Funkce SLOOKUP a CONCATENATE

Konkrétní klient má velké množství kategorií, ke kterým může dodat data ve formě exportu z databáze ve dvou tabulkách. V jedné je sloupce ID kategorie a Název, v druhé ID kategorie a URL. Opět vzorek těchto tabulek máme ve dvou různých listech:

image

Zdrojová data pro PPC kampaň

Propojením obou tabulek přes sloupec KID pomocí funkce SLOOKUP (SVYHLEDAT) dosáhneme výsledku propojení dat. Cílové url jsme přilepili z druhého listu vedle sloupce „Název kategorie“ v prvním listu, který tvoří základ našich reklamních sestav.

image

Excel funkce SVYHLEDAT

Navíc chceme k URL doplnit rovnou UTM parametry a řekněme, že klient navíc požaduje, aby parametr utm_content obsahoval v nepovinném parametru jeho KID (nedaří se vám mu to rozmluvit). Nemůžeme tedy použít autotagging (srpna ho umožňuje i Sklik). Výsledný UTM řetězec bude vypadat takto:

?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=obecna&utm_content=k0001

Pomůžeme si funkcí CONCATENATE (spojování slov v různých buňkách do jedné) a jejím kopírováním do dalších řádků:

image

Excel funkce CONCATENATE

Rovnou připravíme náplň pro sloupec Display URL. Třeba tak, že zkopírujete sloupec URL, odmažete http:// a použijete funkci pro zvětšení prvního písmene v textovém řetězci.

Nadpis a popis reklamních inzerátů

Každý PPC specialista ví, že by měl testovat minimálně 2, v lepším případě 3-4 inzeráty. Pokud jich máte vytvářet velké množství, nejspíš vytvoříte pár univerzálních textů, které obměníte vždy podle zaměření klíčových slov příslušné reklamní sestavy, případně rozumně použijete dynamické vkládání klíčových slov. Když máte hotovo, můžete ještě využít například funkci LEN(DÉLKA) pro kontrolu počtu znaků v inzerátech a provést finální úpravy. Hotovou tabulku s inzeráty označíte, vyberete a opět vložíte do AdWords Editoru, kde už máte reklamní sestavy s klíčovými slovy, ale zatím bez inzerátů:

image

Nadpis a popis inzerátů

Inzeráty pro produkty, kde se denně musí aktualizovat některá z proměnných (typicky ceny) využívají pokročilé skripty nebo AdWords API. Tuto službu dnes jednoduše a lépe zajistí kampaně typu Nákupy, díky přímého propojení na xml zdroj v Google Merchant Center.

Jak dostat kampaň lehce do Skliku?

Pro nastavení PPC sestav v Skliku, stačí použít funkce exportu celé kampaně z AdWords editoru do CSV a následný import do rozhraní PPC systému Sklik. Sklik v poslední době zapracoval na rozpoznávání kódování a vylepšil rozhraní pro nastavení importu souborů, takže teď je to opravdu hračka. Jen nezapomeňte použít funkci REPLACE pro utm parametr zdroj (utm_source), jinak se při vyhodnocování kampaní v Google Analytics objeví zmatky. I toto však můžete dnes již udělat až přímo v rozhraní importu do Skliku, díky nové funkci nahrazování textových řetězců v importním rozhraní:

image

Import kampaně do Skliku

Nejvíce energie věnujte strategii kampaní, rutiny nechte Excelu!

  • Celkový průměr hodnocení: 4.64 z 5
  • 4.64
  • 4.64
  • 4.64
  • 4.64
  • 4.64

17. září 2014

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. jan xaver boštík | 19. září 2014

    zdravím, obsah článku ok. pouze bych přibrzdil výrazy "každý ví, musí, všem pomůže, musí," atd.
    Je to trochu moc zástupné.
    ze zkušeností správy PPC (a že to je nemálo let), se domnívám, že používat excel je Ok, ale také nepoužívat excel je také OK. Někomu stačí ryze Adwords Editor, někomu vlož/kopíruj, někomu ruční práce, atd.
    Každý jsme tzv. "svůj".
    pozn.: osobně doporučuji kopírovat vše z PPC směrem Adwords to Sklik. Proč? Občas Adwords při kopírování kampaní z Skliku dělal blbosti u položek vylučujících klíčových slov, atd.
    V Skliku stačí při tvorbě KWs nabrnknout tzv. mínusem vylučující KW přímo do seznamu KWs a JE TO.

    HonzaB
    http://www.ppc-reklama-seo-blog.cz/

  2. Hanka Kernerová | 22. září 2014

    Děkuji za komentář, ano máte pravdu, v článku Excel vyloženě preferuji. Jde o mojí osobní zkušenost ze správy rozsáhlejších kampaní, u mnohých jistě může být mnohem vhodnější jiný způsob práce. Pokud to v článku vyznělo jinak, i já doporučuji směr kopírování AdWords --> Sklik. Přeji hezký den.

  3. Ľubomír Štulajter | 24. září 2014

    Ešte jednu šikovnú funkciu Excelu (resp. alternatívnych tabuľkových procesorov) ste nespomenuli: kontingenčné tabuľky. Je to veľmi užitočná pomôcka pri "globálnom" vyhodnocovaní vyhľadávacích dopytov alebo napríklad aj reklamných textov. Ktoré verzie reklamných textov lepšie fungujú, aké slovíčka vo vyhľadávacích dopytoch majú lepšiu CPA. Alebo napríklad na ktorej pozícii máte najlepší pomer počtu konverzií a CPA...

  4. Hanka Kernerová | 25. září 2014

    Děkuji za dobrou připomínku a doplnění. Přeji hezký den.