Tipy pro cenové srovnávače opět pro každého

Digichef

Pojďme se podívat na některé novinky a pár věcí, které by vám mohly usnadnit práci s cenovými srovnávači. Forma článku je dostupná všem, nečekejte tedy spoustu odborných výrazů, ani regulárních, natož nějaké programování. O své zkušenosti se můžete podělit v diskusi pod článkem, budeme rádi.

Vlastně bych rád navázal na článek 6 tipů na cenové srovnávače pro každého a po nějakém čase doplnil tipy o další novinky a možnosti usnadnění práce v tomto propagačním kanálu.

Analytika produktového portfolia v XML feedu

Vždy, když dostaneme do správy kampaně na cenových srovnávačích, se zajímáme o obsah XML feedu jako takového, tedy o celé produktové portfolio, které se má ve srovnávači propagovat. Audit feedu pomocí Mergada, který je dostupný zdarma, je skvělá věc. Nejde o analýzu obsahu, složení apod., ale zaměřuje se na zásady zpracování a kvalitu obsahu z pohledu daného srovnávače. Jedná se tak o technický audit exportu.

image

XML

Možná vás někdy napadlo, jak se nejefektivněji podívat na počet položek zboží v rámci kategorií, počet kategorií a výskytů hodnot a cenové rozsahy. Zkrátka na rozpad a statistiku daného XML souboru podle elementů a atributů, které obsahuje. Uděláte si tak rychlý přehled pro další průzkum a plánování. Například rychle zjistíte odpovědi na tyto otázky:

  • Kolik mám v exportu produktových kategorií?
  • Kolik položek zboží mám v rámci dané kategorie?
  • Jaké mám cenové rozsahy?
  • Kolik je ve feedu výrobců?
  • Jak se jednotlivé exporty jednoho e-shopu liší?
  • S jakými dostupnostmi pracuji?
  • Čím vlastně začít?

To jsou časté otázky před samotnou prací na správě kampaní v cenových srovnávačích.

Ruční práce nebo nástroj

XML vlastně není nic složitého. Stačí pochopit princip, podle kterého je soubor definován, proč obsahuje dané elementy a jejich parametry. Ideální je také vědět, odkud XML „vylezlo“ a kam zase má „zalézt“. Pokud je v XML souboru pár desítek položek, tak může stačit ruční práce. Analýzu XML souboru si můžeme udělat pomocí Poznámkového bloku, XML editoru nebo v docela praktickém nástroji Code Writer dostupném přímo ve Windows 10. Feed si stáhneme na lokální disk a otevřeme ho v daném programu a můžeme se pustit do práce dělané jako pro Popelku.

image

Code Writer

Pokud ale feed obsahuje stovky položek, využijeme raději nějaký pokročilejší nástroj. Můžeme se pokusit XML soubor naimportovat do Excelu nebo jiného tabulkového procesoru. Tyto informace můžeme zjistit pomocí jeho funkcí (např. COUNTIFS) nebo využitím prosté kontingenční tabulky. Nicméně i zde může být pro někoho práce pomalá a hodilo by se něco rychlejšího. Ne vždy je totiž XML soubor v takovém stavu, aby si s ním Excel poradil. Tyto pokusy pak často končí „zamrznutím“ Excelu. Velikost importovaného souboru je také omezena. Ale u menších souborů to jde.

image

Kontingenční tabulka a COUNTIF

Power BI

Další, o několik úrovní pohodlnější řešení, je nový nástroj na analytiku dat Power BI. Zde je snadné provést import nebo napojení datového zdroje z XML souboru klidně přímo z jeho online umístění někde na serveru a následné nastavení vizualizace obsahu pomocí grafů. Power BI je velmi silný nástroj pro vizualizaci různých dat (stovky datových typů) a dokonce je zdarma. Vyzkoušejte si Power BI sami, určitě jej využijete nejen na XML.

image

Graf kategorií z XML feedu v Power BI č. 1

image

Graf kategorií z XML feedu v Power BI č. 2

Mergado

Využít můžeme také velmi praktické funkcionality přímo v Mergadu. Po nahrání feedu jako exportu do e-shopu založeného v Mergadu přejdeme do nové sekce Elementy. Zde si vybereme řádek s elementem, jehož hodnoty chceme zobrazit. Např. CATEGORYTEXT a klikneme na ikonu „hamburgeru“ – Vypsat hodnoty.

image

Výběr elementu pro přehled hodnot a výskytů o jeho hodnotách v Mergadu

Nyní přejdeme do přehledného souhrnu jednotlivých kategorií a počtu položek v nich. Takto si můžete udělat rychlý vhled do obsahu feedu i pro jiné elementy dle otázek zmíněných výše a dokonce si jej vyexportovat. Pro každý výskyt ve vybraném elementu si rovnou můžete vytvořit filtr. Opět přes ikonku „hamburgeru“ a uložit jej do rozhraní Mergada pro další práci.

image

Přehledný seznam hodnot elementu CATEGORYTEXT a počet výskytů v Mergadu

Určitě můžeme tuto funkcionalitu využít naplno i pro jiné elementy v XML souboru. Přehledně tedy zjistíme, co je přesně obsahem v daném exportu XML feedu.

Když už jsme u Mergada, zmiňme se o nových funkcích v tomto systému. Hromadná změna kategorií. V souvislosti s informacemi o Zboží.cz v tomto článku bych rád upozornil, že je možné v Mergadu hromadně přepsat kategorie pomocí pravidla dle stromu kategorií pro daný cenový srovnávač. Což určitě ušetří spoustu času.

image

Hromadný přepis pravidel v Mergadu

Dále je přibližně měsíc dostupná funkce Import pravidel mezi jednotlivými exporty feedů i mezi e-shopy, ke kterým má daný účet přístup.

image

Import pravidel v Mergadu

Je ale třeba si dát pozor na přítomnost elementů importovaných pravidel v cílovém exportu, aby se vám nestalo to, co Randallovi, kterému se po importu element CATEGORYTEXT vyplnil hodnotami elementu HEUREKA_CPC.

Kategorie produktů na Zboží.cz

Velkou novinkou roku 2016 bylo rozšíření a zavedení kategorií ve srovnávači Zboží.cz do párovacího procesu. Přibližně v polovině roku na Nekonferenci ukázal Milan Šmíd (manažer služby) novinky Zboží.cz. Kromě nového XML feedu představil záměr rozšířit strom kategorií Zboží.cz o tisíce nových. Pobídl samotné uživatele, aby iniciovali vznik nových kategorií. Během několika měsíců dosáhli počtu přes 4000 položek kategorií z původního počtu cca 2900. Dříve kategorie ve Zboží.cz neměly takový význam jako například na Heurece. Sloužily hlavně pro indexaci klíčových slov. Nově slouží CATEGORYTEXT pro zařazení do nabídky Kategorie přímo na portálu (např. MMA rukavice).

image

Řazení kategorií na Zboží.cz

Dále v této souvislosti byla zavedena podpora parametrů PARAM, které se využívají pro další filtrování v rámci kategorií. Pokud si tedy správně zařadíte produkty do kategorie a vybavíte je správnými parametry, může to vést k navýšení viditelnosti inzerce. Což znamená i vyšší návštěvnost vašeho e-shopu. Nezapomeňte, že i Zboží.cz má ale daný strom kategorií, který se rozšiřuje. Uvádějte tedy kategorie položek přesně podle této definice. Prohlédněte si nápovědu na Zboží.cz. Dalšími novinkami ve Zboží.cz jsou:

  • sekce Slevy,
  • přechod na HTTPS,
  • nové statistiky v administraci,
  • zobrazení produktů ze Zboží.cz v SERPu Seznam.cz.

Skvělý seznam novinek posledního roku v cenových srovnávačích najdete v článku pana Mergada.

Co jste možná nevěděli o Heurece

Měl jsem tu možnost se na školení přímo zástupců Heureky zeptat na několik věcí, tak se s vámi o ně rád podělím.

Sekce Slevy

Zajímal jsem se o možnost vyloučení položek, kategorií i celého e-shopu ze sekce Slevy. Ne u všech klientů jsem totiž zaznamenal přínos kliků z této sekce. Bohužel to nejde. Lakonická odpověď “ne“ přímo od Petry Mikoláškové asi mluví za vše.

Ceny na Heurece

V placeném režimu Heureky je každý proklik z fulltextu do eshopu zpoplatněn 2 Kč bez DPH jednotně. Je tedy určitě dobré si vyhodnotit, zda se mi placený režim vyplatí, když z FREE režimu jsou tyto prokliky zdarma. Ceny za proklik z karty produktu v placeném režimu jsou od minimálně 0,5 Kč bez DPH. Zpoplatněny jsou ale jen produkty s cenou od 21 Kč včetně DPH. Určitě vhodné informace pro rozhodování, zda chceme placený režim nebo ne.

Obrázek produktu

Pro někoho může být zajímavá informace, že pokud měníte obrázky produktů bez změny URL v elementu IMGURL, na Heurece může zůstat původní obrázek. Je dobré na to myslet. Také vodoznak na obrázku, který je aktivní v Heureka košíku, není úplně šťastné řešení, neboť nabídka e-shopu pak bude blokována na horní TOP pozici.

Novinky

Také Heureka přišla s několika novinkami v posledním roce. Namátkou rozšíření boxu doporučovaných obchodů (tedy placených výsledků na produktové kartě) ze tří e-shopů na čtyři. Dále například propojení zákaznických recenzí Heureky do Google Nákupů apod.

Relevance a kvalita informací na produktové kartě a právo výrobce či vlastníka značky

Dozvěděli jsme se také, že výrobce či vlastník značky může navázat kontakt s podporou Heureky. Má totiž právo zasáhnout do popisů, tedy iniciovat změny v již založené produktové kartě jeho vlastního produktu.

Jsme zvědaví na novinky cenových srovnávačů v roce 2017

  • Celkový průměr hodnocení: 4.78 z 5
  • 4.78
  • 4.78
  • 4.78
  • 4.78
  • 4.78

10. března 2017

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Petr | 12. března 2017

    Zaujal mě nástroj Power BI, uvítal bych nějaký podrobnější návod :) Nepodařilo se mi naimportovat xml.

  2. Ondra Panuška | 13. března 2017

    Dobrý den, Petře, posílám stručný návod, jak dostat XML do Power BI. Pokud máte URL XML feedu, který je validní, postupujte takto:
    1) V hlavním menu Power Bi Soubor - > Nový.

    2) V nabídce vybrat položku Získat data.

    3) Zde vybrat položku Další níže.

    4) V dalším kroku vybrat nabídku Web

    5) Do pole uveďte URL XML feedu - potvrďte tlačítkem OK

    6) Na dalším kroku vybrat nadřazenou položku SHOPITEM

    7) Kliknout na tlačítko Načíst

    8) Na panelu Vizualizace vybrat typ grafu.

    9) Pro účely zjištění počtu výskytu jednotlivých kategorií z panelu Pole přetáhnout CATEGORYTEXT do části Legenda v panelu Vizaulizace

    10) Z panelu Pole přetáhnout PRODUCTNAME do části Hodnoty v panelu Vizualizace a zde přes pravé tlačítko vybrat Počet

    Pokud máte stažený export XML feedu na lokální disk, stačí jej vybrat v nabídce pod tlačítkem Získat data.

    V případě, že se Vám to povedlo, tak heureka (bez cz), v případě že se stále nedaří, budeme potřebovat více informací o vašem postupu. Klidně mi napiště na ondrej.panuska@sunmarketing.cz a rád Vám poradím více.