Soutěž Etarget, aneb šlo opravdu o Hledání nejlepšího odborníka na PPC v kontextu?

Digichef

Začátkem července obdržel Sun Marketing pozvánku do soutěže s názvem "Hledá se nejlepší odborník na PPC v kontextu". Jako stále aktivní specialista na PPC a PPM kampaně, běžně operující také v systému Etarget, jsem se rozhodl soutěže zúčastnit a dosáhnout co možná nejlepšího umístění. Nyní, po více jak měsíci, jsme jako společnost obdrželi gratulaci k výhře v soutěži, kde jsme porazili největší hráče na poli českých internetových agentur. Přečtěte si, jak soutěž probíhala a co stačilo udělat pro vítězství.

Znění zadání a strategie vedoucí k vítězství

Soutěž byla koncipována tzv. Knockout systémem, kde v každém kole postupuje jen jeden ze 3 inzerentů a zbylí 2 jsou vyřazeni. Kvalita jednotlivých inzerátů byla posuzována podle hodnoty CTR (Click Through Rate) neboli míra prokliku – poměr mezi zobrazením inzerátu a počtem kliknutí na inzerát. Mezi 3 inzerenty byl rozdělen kredit 3.000 Kč, se lhůtou na jeho vyčerpání stanovenou na 3 dny. Od odevzdání inzerátu nemohl nikdo ze soutěžících do kampaně zasahovat a měnit parametry, které byly pevně nastaveny na zobrazování se na všech serverech s nákupní cenou kliku 3 Kč. Pořadatel dále určil klíčová slova (KWs) ke každému kolu soutěže. Tato klíčová slova byla společná pro všechny soutěžící.

Ze zadání jasně vyplývá, že jediný parametr, který mohli účastníci ovlivnit a téměř libovolně upravit, je text sponzorovaného odkazu a obrázek zobrazovaný u textu.

Zrekapitulujme si tedy, co v soutěži rozhodovalo o výherci. Bylo to již zmiňované CTR, které představuje poměr počtu kliků k počtu zobrazení. Počet zobrazení je přednostně dán relevancí klíčových slov (KWs) k obsahu stránky, na které se bude sdělení zobrazovat. Protože jsou KWs pevně stanovena, stejně jako stránky, kde se inzerát bude zobrazovat, můžeme počet zobrazení pokládat rovněž za neovlivnitelnou proměnnou. Zaměříme se tudíž na počet kliků. Zda uživatel na inzerát klikne, či ne, záleží především na schopnosti inzerátu zaujmout jeho pozornost. Dále pak na relevanci k potřebám návštěvníka stránek, což ovšem u inzerátů, kde se často hraje o vteřiny na rozhodnutí, nehraje zase takovou roli. Z naší strategie tedy vyplývá míra zaujetí inzerátem jako hlavní parametr, ostatní jsou jenom neovlivnitelné proměnné, kterými je míra zaujetí násobena nebo dělena. Jak si ukážeme dále, tato úvaha hravě stačila k vítězství.

Inzerát I. kola soutěže

Reklamní text, který jsem poslal do soutěže, naprosto vystihoval strategii, kterou jsme si stanovili:

image


V jakékoli knížce o reklamních textech nebo copywritingu jistě narazíte na základní poučku, znějící zhruba takto: „Lidé jsou líní, nenuťte je zbytečně přemýšlet, pracovat, ba ani číst“. Je tomu opravdu tak, sám jsem si vyzkoušel pár testů inzerátů se složitými texty, obrázky a jednoduchými frázemi. Pomocí obrázku zaujmete lépe než sebepoutavějším textem, protože vnímat obrázek je zkrátka jednodušší. Zvolili jsme proto obrázek pohledné slečny umístěné do prostředí produktů, kterými byly: hrnce, nádobí, příbory a kuchyňské příslušenství. (Záměrně jsem Vám produkt pro první kolo uvedl až teď, protože to v soutěži nehrálo příliš velkou roli). Poté už stačilo jen vytvořit reklamní text, který by reprezentoval jak zvolený obrázek, tak inzerovaný produkt. Výsledek můžete posoudit sami.

Jak si inzerát vedl?

V prvním kole jsme s následujícími výsledky drtivě smetli konkurenci a hravě postoupili do dalšího kola.

image

Výsledky finálního kola soutěže inzerát A – Sun Marketing, s.r.o.


II. kolo soutěže, aneb nečekané finále

Zhruba týden po skončení prvního kola jsme dostali zadání kola druhého. Tentokrát byl předmětem propagace elektronický vysavač, který zvládne sám vyluxovat Váš byt. Naše strategie, kterou jsme úspěšně uplatnili v prvním kole, nám poskytla jistotu, že soutěž se dá vyhrát pomocí poutavého obrázku a rafinovaného textu. Neváhali jsme a opět zaútočili na pozornost pomocí pohledné slečny, kterou jsme do konceptu vysávání vnesli tím, že jsme ji v krásných černých šatech posadili na perfektně vyčištěnou podlahu.

image


Jelikož se jednalo o II. kolo, bylo jasné, že konkurence nebude tak snadno porazitelná, jako tomu bylo v kole předchozím. S dost odvážným inzerátem přišel inzerent zastupující společnost Retail Info, s.r.o. :
image


Pokus nahnat počet kliků na svou stranu pomocí slova "sex" a provokativně stojící mladou slečnou nebyl bohužel příliš šťastný a inzerát skončil až na 3. místě.
image

Výsledky finálního kola soutěže inzerát B – Sun Marketing, s.r.o.


Celková koncepce soutěže

S ohledem na průběh soutěže je zřejmé, že nešlo ani tak o nalezení nejlepšího odborníka na PPC v kontextu, jako spíše o hledání zkušeného copywritera se smyslem pro empatii k uživatelům českého internetu. Přesto oceňuji snahu organizátorů uspořádat soutěž, která ukázala některé více či méně užitečné vlastnosti kontextové sítě Etarget. Osobně se budu těšit na další pokračování soutěže a děkuji za poukázku do Ambiente.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.0 z 5
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0
  • 4.0

6. srpna 2010