Uvažujete o povolání obchodníka? Řekněte si, co vás motivuje

Digichef

Každý obchodník vám potvrdí, že jeho práce je náročná. Ale také vám řekne, že má svou práci rád. Tohle povolání si totiž člověk nevybere proto, že by neměl jinou možnost. Obchodníkem člověk prostě chce být! Jen chtít ale nestačí, klíčovou roli hraje správná motivace. A právě o ní budeme mluvit.

Money, money, money?

Tvrzení, že obchodníka motivují pouze peníze, je tristní. Pokud je naditá peněženka jediným důvodem, proč o této práci uvažujete, rovnou na ni zapomeňte. S takovým přístupem nemůžete uspět.

Obchodník nachází motivaci ve všem, co dělá. Je to hrdý člověk, který se chce seberealizovat, hledá nové výzvy. Své jméno bere jako obchodní značku a tak se i chová. Zakládá si na dobré pověsti.

 

Chce být pánem svého času, nenávidí stereotyp a je ochoten kvůli klientovi pracovat dlouho do noci nebo o víkendech. Práce ho musí maximálně naplňovat, nemůže ji dělat jen kvůli penězům.

 

Na obchodníka musí pozitivně působit kolektiv, ve kterém působí a který ho vždy podrží. Velkou roli hraje šéf, který by měl umět správně vést a motivovat, dodat sílu, když jí ubývá a podpořit v těžkých chvílích. Podporuje ho v osobnostním i pracovním rozvoji. Někdy je nutné, aby i rodina ukázala, že ve „svého obchodníka“ věří, a přizpůsobila se mu. Tyto vnější podněty jsou velice důležité, ale nemohou nahradit osobní motivaci obchodníka.

Obchodník se cítí nejlépe, když je v terénu a v kontaktu se svými klienty. Právě jejich potřeby motivují obchodníka k hledání řešení. Zajímá se o dění v klientově oboru, aby mu mohl co nejlépe poradit a pomoci a našel možnost, jak služby své společnosti využít ku prospěchu klienta.

 

Aby byl dobrým rádcem, potřebuje a chce být obchodník profesionálem ve svém oboru. Naslouchá a učí se od specialistů, sám se více vzdělává, sbírá podněty nejen od klientů, ale i ve svém okolí. Nabyté informace spolu se specialisty analyzuje a hledá například nové možnosti vylepšení svých služeb.

Mít svůj sen

Mluvíme-li o motivaci obchodníků, musíme mluvit o snech. Jistě budete souhlasit s tvrzením, že mít v životě sny je skvělé a možná i trochu povznášející. Obchodníci mi teď rozumí. Každý sen totiž můžete přetvořit na svůj malý životní cíl. Takové cíle lidi odjakživa nejvíce motivují k heroickým výkonům.

 

Udělejte si seznam snů, které si chcete splnit. Z nich odvoďte seznam cílů, kterých musíte dosáhnout, aby se sny splnily. Použijte při tom metodu SMART. A za každé splnění jednotlivého úkolu se odměňte. Vždyť jste zase o krok blíže ke splnění svého snu.

Proč jsem si vybrala práci obchodníka já?

Na mateřské dovolené jsem pomáhala v jednom tištěném médiu vymáhat pohledávky. Nikdo tu práci nechtěl dělat, ale mě to bavilo. Vždyť o nic nešlo, jen se pobavit s lidmi na druhém konci aparátu a vyřešit situaci ke spokojenosti všech. Po pár týdnech byl seznam o téměř 90 % kratší.

 

Další týden si mě šéf obchodního oddělení Pedja Djakovič zavolal a řekl: „Máš talent, ale máš i kuráž stát se jednou z nás?“. A já se vlastně ani moc nerozmýšlela, něco ve mně řvalo, že tohle je šance konečně ukázat, co ve mně je. Dodnes toho rozhodnutí nelituji, změnilo mi život.

 

A co na své práci nejvíc miluju? Když klient řekne: „Jano, dobrá práce Vás i kolegů. Co mi poradíte tentokrát? “. To je ta nejsilnější motivace k další práci, jakou mohu dostat!

  • Celkový průměr hodnocení: 3.67 z 5
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67
  • 3.67

30. září 2011

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Martin | 2. října 2011

    Krásně napsané. Sama pravda :-)

  2. Vratislav Boch | 19. dubna 2012

    Já mám sen letět do vesmíru - aspoň na hranici vesmíru. Stojí to asi 4mega takže zase tak nereálné to není. :-)