Začínáte s prací obchodníka? Vytrvejte a uspějete.

Digichef

Určitě jste už někdy v životě udělali zásadní změnu a začali od začátku. V mém případě se změna týkala pracovního života a udála se před půl rokem, kdy jsem nastoupila na pozici obchodníka. V začátcích mi hodně pomohly rady zkušenějších kolegů, proto bych teď ráda pomohla i já vám. Univerzální recept na úspěch vám nedám, ale snad se mi podaří vás inspirovat k činům, které k němu vedou. Pojďme na to!

Nový zaměstnavatel, nová pravidla

Po nástupu do nového zaměstnání byste měli projít vstupním školením. Seznámíte se se všemi službami, které váš chlebodárce nabízí, zjistíte, jak společnost funguje a jak jsou v ní provázány jednotlivé procesy. Ačkoli vám toto zasvěcení do chodu společnosti může připadat nepodstatné, z vlastní zkušenosti doporučuju využít ho na maximum. Čím víc budete vědět o fungování jednotlivých oddělení společnosti, tím rychleji s nimi budete v budoucnu komunikovat a řešit požadavky klientů.

Pokud stejně jako já přijdete do úplně nového oboru, věnujte dostatek času a energie na získání odborných znalostí. Kupte si knížky, nechte si od kolegů doporučit tematické blogy, sledujte na internetu diskuze. Já jsem začala čtením knížek a nastavila si osobní limit dva týdny na každou. Zkuste to také a uvidíte, jak se vaše orientace v oboru po několika měsících dostane na úplně novou úroveň!

Oslovení prvního klienta

Po prvních pár dnech, kdy se sžíváte s novou prací, byste měli být připravení oslovit prvního potenciálního klienta. Osobně jsem měla trochu problém odpoutat se od ostatních aktivit a pustit se do domlouvání schůzek. Kolegové mi však poradili, že čím dřív překonám ostych z volání, tím lépe. To samé dnes mohu doporučit já vám. Prostě vezměte do ruky telefon a vytočte číslo. Pokud jste doposud všechno zvládli, uvidíte, že domluvit si schůzku půjde snadněji, než byste čekali.

Setkáte se samozřejmě i s odmítnutím, ale nevěšte hlavu. S každým dalším osloveným člověkem se zlepšujete, nevzdávejte to a výsledky se brzy dostaví. Pozorovala jsem to i sama na sobě - přes počáteční neúspěchy se po pár týdnech stalo domluvení schůzky rutinní záležitostí.

Skvěle, už máte klienty! Co dál?

Jakmile si vybudujete dostatečně silnou klientskou základnu, záleží jen na vás a vašich schopnostech, jak se bude vztah s každým klientem vyvíjet. Osobně se snažím nepůsobit při plánování kampaní pouze jako obchodník, ale zapojit i kreativní myšlení a navrhnout nejen efektivní, ale i originální řešení. Zkuste to také. Uvidíte, že klient vaši snahu ocení.

Často si budete připadat jako "vyždímaný hadr". Klientů je hodně, každou chvíli je potřeba něco udělat, vy sedíte za stolem a snažíte se přijít na to, co má největší prioritu. Hlava je prázdná, úkoly se kupí... Přece se z toho ale nezblázníte! Abyste se mohli v klidu soustředit na práci, připravte si vždy večer úkoly na následující den a seřaďte si je podle priorit. Ráno sedněte ke stolu a začněte konat. Nedovedete si představit, kolik času vám tohle jednoduché plánování ušetří!

Stojí obchodnické řemeslo za to?

Jako obchodník se dnes a denně ocitáte mezi dvěma mlýny. Z jedné strany na vás tlačí sales director, z druhé strany klient... Musíte se obrnit trpělivostí a naučit se umění argumentace, ale věřte, že to za to stojí.

Doufám, že jsem vám alespoň trochu pomohla a že i vy své začátky v povolání obchodníka zvládnete. Máte-li jakékoli dotazy, neostýchejte se a pište do diskuze!

  • Celkový průměr hodnocení: 4.2 z 5
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2

8. prosince 2011

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. MIROSLAVA HAIKEROVÁ | 10. prosince 2011

    MIRI MOOOOC TI BLAHOPŘEJU A DOUFÁM ŽE BUDEŠ POKRAČOVAT

  2. monule | 25. července 2014

    Já obchodníka dříve nikdy nedělala a teď už jsem v oboru dva roky. Zaujala jsem na pohovoru i bez předchozích zkušeností a prakticky všechno jsem se naučila během začátků. Ve firmě jsem podstoupila takové základní školení a zbytek jsem se učila za pochodu. Chodila jsem na schůzky s jinými obchodníky a postupem času jsem s klienty začala jednat sama. K tomu mi firma zaplatila asi tři kurzy u Smarteru a tam jsem si našla ještě další, které mě zaujaly a něco mi ještě hradila firma a něco já sama. Dalo mi to hodně, hlavně třeba kurz prezentačních dovedností - v tom jsem byla horší

  3. Míša | 1. srpna 2014

    Naprosto souhlasím, že v začátcích je hrozně důležitá trpělivost, protože zákazníci se nezačnou hrnout ze dne na den, je potřeba si nějakým způsobem vybudovat klientelu a to chce hodně trpělivosti, nehroutit se při prvním neúspěchu, na druhou stranu mi stejně tak důležité přijde dostatečné vzdělání, protože bez správných poznatků se ne vždy podaří nějaké zákazníky vůbec oslovit. Sama jsem v rámci seberealizace při začátcích absolvovala kurz obchodních dovedností u Smarteru a dost mi to pomohlo.