Klubový večer SPIR: „Odpovědnost provozovatele média za obsah (nejen na webu)"

Digichef

Není tomu dlouho, co se na Občanské Plovárně konal další z klubových večerů SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu). Téma bylo opravdu zajímavé, byla jím "odpovědnost provozovatele média za obsah (nejen na webu)". Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR, nám nejprve představila témata panelové diskuze, poté i její hosty. Bylo se opravdu na co těšit!

Mezi hosty panelové diskuze byli přítomni redaktoři, provozovatelé médií a v neposlední řadě také právníci. Jednalo se totiž o téma, které mnohdy balancuje na hraně zákona. Účastníky diskuze byli konkrétně JUDr. Vladan Rámiš z MAFRA, JUDr. Petr Tkadlec ze společnosti Ringier Print CZ a.s. a JUDr. Marek Antoš z Internet Info, Ivan Hamšík, šéfredaktor online titulů z Ringier ČR, a. s, Pavel Krbec z CET 21 a Miroslav Motejlek, provozovatel média www.motejlek.com. Velmi zajímaví hosté, že?

Probírala se témata týkající se svobody vyjadřování, ať už na blozích, v článcích, v diskuzích, na sociálních sítích nebo v jiných komunikačních kanálech. Vybrala jsem z diskuze pár zajímavých poznatků, které by se mohly líbit i vám! Na dalších řádcích najdete zajímavé otázky a ještě zajímavější odpovědi panelistů :).

Jak naložit s bloggery, kteří zveřejňují dětskou pornografii, fašistické výroky či jiná nezákonná témata?

Pavel Krbec z CET 21 uvedl na pravou míru, jak to chodí právě na jejich blozích. Pokud provozovatel blogu tuto skutečnost zjistí, předá veškerá data o blogerovi policii. Možná se ptáte, jaká data? Vždyť může mít blogger falešný profil, ne? Policie však dostane kompletní přístupová data, včetně IP adresy. Úspěšnost dohledání neposlušných pisálků je prý velmi vysoká!

Co komentáře pod články? Mít, či nemít?

Je lepší komentáře a diskuze pod články moderovat? Promazávat? Nebo nechat diskuzi samu se rozvíjet? Určitě záleží na tématu článku. Petr Tkadlec ze společnosti Ringier Print CZ a.s. nám prozradil, že u článků s kontroverzním tématem ani možnost komentářů nedávají. Mnohdy se totiž diskuze zvrhnou v rasistické útoky. Marek Antoš se svěřil, že v Internet Info nechávají diskuzím a komentářům „anarchii“. Někdy se stane, že je třeba zasáhnout, ale obecně dávají komentátorům volnou ruku. Pan Motejlek na svém webu možnost komentářů a diskuzí nikdy neměl a ani prý mít nebude. Co je lepší? Nechat čtenáře se volně vyjadřovat, nebo je „moderovat“? Jsou různá pro a proti svobodné možnosti vyjadřování. Já jsem rozhodně pro možnost komentářů. Pokud se ale jedná o záměrné útoky, které by měly vést k nekalé soutěži a snaze ničit konkurenci, to samozřejmě neuznávám. My na Sunitce také necháváme komentátorům volnou ruku ;).

Jak se postavit „kradení obsahu“?

Všichni panelisté se shodli, že dokázat „krádež obsahu“ je nelehká úloha. Pokud někdo sdílí na svých stránkách obsah, aniž by k tomu měl povolení od jeho autora, dá se to považovat za krádež. U grafického obsahu se nepovolené užití dokazuje mnohem lépe než u textu, protože pokud je text upravený a přepsaný, nikoli okopírovaný, nedá se mnohdy vymoci vůbec nic. Fotky tak lehce pozměnit nejdou. Pan Motejlek uvedl, že se mu občas stane, že jeho články z www.motejlek.com někdo publikuje bez jeho vědomí a bez uvedení zdroje, ale po domluvě většinou vše vyřeší. Jak se postavit k agregátkům, jako je Google News ? Jedná se o kradení obsahu? Pro někoho ano, jiní zase optimalizují právě pro Google News, jelikož jim to pomáhá zvyšovat provoz na stránkách.

Co by se dělo, kdyby byly zprávy na internetu zpoplatněny?

Na Slovensku se již plánuje zpoplatnění zpravodajského obsahu. Tento systém by měl fungovat tak, že by byly paušálem zpoplatněny všechny zpravodajské portály, které by si získané peníze mezi sebou poté rozdělovaly podle počtu registrovaných uživatelů a času, který stráví na stránkách. Zpoplatněn by nebyl celý obsah, ale jen jeho části. Mně osobně se toto řešení nelíbí z toho důvodu, že by na zpoplatnění opět vydělávaly vydavatelé kreditních karet jako Master Card, VISA a jiné a samozřejmě také banky. Při diskuzi se prakticky všichni shodli, že v České republice toto nehrozí, Seznam.cz by do této akce prý nešel. Na Slovensku to možná projde, u nás snad ne ;).

Nakousla jsem témata, která mi přišla z diskuze nejzajímavější. V dnešní době Facebooků, Linked Inů a Twitterů bychom si měli asi všichni dávat pozor na to, co na svých profilech píšeme a publikujeme. Kolikrát si ani neuvědomujeme, kdo všechno naše příspěvky čte a může zneužít.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.67 z 5
  • 4.67
  • 4.67
  • 4.67
  • 4.67
  • 4.67

30. září 2010