Tvorba remarketingových seznamů v Google AdWords

Digichef

Pracujete s Google AdWords, ale pořád vám není jasné, jak nastavit remarketingové seznamy? Nevadí. V následujícím článku vám celou problematiku objasním.

Máte-li vytvořenou remarketingovou značku a implementovali jste ji na všech možných stránkách svého webu, můžete začít vytvářet seznamy na základě URL webových stránek.

image

Skupiny uživatelů pro remarketing

Své návštěvníky můžete rozdělit do podskupin podle toho, o které vaše stránky se zajímali. Seznamů uživatelů pro remarketing lze vytvořit v Google AdWords libovolný počet. Netvořte však publika jen tak z rozmaru, protože AdWords zatím neumožňuje vytvořená publika mazat.

Zahltíte-li se nadměrným množstvím seznamů, bude se vám s nimi pak hůře pracovat. Lehce se tak ztratíte v tom, které uživatele daný seznam sbírá.

Doporučuji nejdříve si ujasnit, jaké strategie budete chtít u remarketingových kampaní využívat (Vybrané strategie pro remarketingové kampaně) a na základě toho poté tvořit publika.

Strategie si opravdu dobře a do detailů promyslete. Může se vám totiž stát, že budete chtít oslovit uživatele, pro které jste si seznam ještě nevytvořili. V tu chvíli může nastat problém, protože pokud nedisponujete webem, který zaznamenává statisícovou denní návštěvnost, pak nemusíte nasbírat dostatečně rozsáhlý seznam dost rychle.

Postup nastavení remarketingových seznamů

Nový remarketingový seznam vytvoříte jednoduše kliknutím na odkaz Sdílená knihovna na navigačním panelu pod seznamem kampaní a potom kliknutím na odkaz Publikum a na rozbalovací nabídku Nové cílové publikum.

Zde stačí vybrat položku Seznam uživatelů remarketingu. Pokud jste již na všechny možné stránky umístili značku pro remarketing, zvolte možnost Definovat seznam návštěvníků webu na základě výběru níže a začněte vytvářet konkrétní seznam pomocí URL stránek vašeho webu.

Máte několik možností, jak URL definovat. Pojďme se na ně podívat.

image

Možnosti definování URL adresy pro remarketingové seznamy

URL obsahuje

Tato možnost vám umožňuje definovat remarketingový seznam na základě termínů, které jsou obsaženy v URL adrese.

Příklad

Máte e-shop, kde prodáváte pneumatiky a disky. Do seznamu pro remarketing chcete zahrnout pouze návštěvníky, kteří navštívili některou z webových stránek ze sekce pneumatiky. Stačí tedy vybrat možnost „URL obsahuje“ a zadat termín "pneumatiky". V daném případě se vám do seznamu budou sbírat uživatelé, kteří navštívili:

Při zadávání termínů Google AdWords nerozlišuje velká a malá písmena, je proto jedno, zda zadáte termín „Pneumatiky“ či „pneumatiky“.

Dejte si ale pozor na překlepy. Pokud zadáte slovo „pneumatika“ a ani jedna z vašich adres jej neobsahuje, žádní uživatelé se do seznamu nepřidají.

image

Nastavení podmínky URL obsahuje

URL je rovno

Umožňuje nadefinovat seznam dle konkrétní navštívené adresy. Při definici pravidla pomocí možnosti "je rovno" je třeba do textového pole zadat celou adresu URL včetně řetězce „http“ nebo „https“.

Příklad

Budete chtít sbírat pouze uživatele, kteří navštívili stránku s popisem konkrétního produktu. Vyberete možnost "URL je rovno" a zadáte celou adresu ve formátu: http://www.nasweb.cz/kategorie/konkretni-produkt

URL začíná na / končí na

Touto možností můžeme nadefinovat seznam dle konkrétně začínající nebo končící URL adresy.

Dalšími možnostmi jsou "neobsahuje", "není rovno", "nekončí na" a "nezačíná na". Jejich význam je opačný k výrazům vysvětleným výše.

Např. pokud zvolíte "URL neobsahuje termín", pak budou do seznamu zahrnuti uživatelé, kteří navštívili všechny webové stránky s URL adresou neobsahující dané slovo.

Pokročilé podmínky A/NEBO

Při definování seznamů je možné také nadefinovat specifičtější seznamy na základě více než jediného termínu v URL využitím logických podmínek A/NEBO, které se zobrazí po kliknutí na odkaz Zobrazit více možností.

image

Rozšíření na logické podmínky A/NEBO

Využití podmínky A

Při tvorbě seznamu uživatelů pro remarketing, kde chcete zahrnout návštěvníky, kteří navštívili některou z adres obsahující jeden a zároveň i druhý termín ve stejné URL adrese. Podmínku A nastavíte pomocí klinutí na odkaz Nová sada.

Příklad

Pro remarketing vás budou zajímat pouze návštěvníci, kteří v e-shopu s pneumatikami navštívili detail produktu v sekci zimní pneumatiky. Vaše URL vypadají následovně:

V případě těchto adres nemůžete zadat pouze podmínku "URL obsahuje detail-produktu", protože byste tím mohli do seznamu zahrnout i uživatele, kteří navštívili letní pneumatiky.

Nemůžete zadat ani "URL obsahuje zimni", protože byste měli v seznamu i ty, co si prohlíželi přehled všech pneumatik od určitého výrobce, ale vůbec nemuseli kliknout na detail produktu.

Vyberete proto logickou podmínku A a nastavíte jako první termín "URL obsahuje zimni" a jako druhý termín "URL obsahuje detail-produktu“ (viz obr. Nastavení logické podmínky A). Pak budete mít zajištěno, že pokud uživatel navštívil adresu www.nasweb.cz/pneumatiky/zimni/barum/detail-produktu-X (nebo www.nasweb.cz/pneumatiky/zimni/continental/detail-produktu-X), bude do seznamu zahrnut.

image

Nastavení logické podmínky A

Využití podmínky NEBO

Podmínka NEBO zahrne do remarketingového seznamu všechny návštěvníky, kteří navštívili adresu URL, která v sobě obsahovala buď „jeden termín“ nebo „druhý termín“. Podmínku NEBO nastavíte pomocí kliknutí na odkaz Nová podmínka.

Příklad

Opět budeme předpokládat e-shop s pneumatikami. Tentokrát budete chtít do remarketingového seznamu zahrnout uživatele, kteří navštívili sekci s pneumatikami nebo disky.

Nastavíte tedy podmínky „URL obsahuje pneumatiky“ NEBO „URL obsahuje disky“. Do seznamu budou zahrnuti všichni návštěvníci, kteří byli na webové stránce:

image

Nastavení logické podmínky NEBO

Při tvorbě remarketingových seznamů není možné vytvořit pravidlo zahrnující všechny návštěvníky, kteří navštívili stránku s jednou URL a zároveň stránku odlišnou URL. Ke kombinování stránek s různou URL je třeba použít vlastní kombinace.

Snad to bylo srozumitelné

Doufám, že vám můj návod na nastavení remarketigových seznamů pomohl. Pokud by vám něco nebylo jasné, napište mi do komentáře.

Zdroj: Nápověda Google AdWords.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

8. ledna 2013

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Tomáš Hanáček | 9. ledna 2013

    Děkuji za výborný článek. Jen bych doplnil některé poznatky:

    AdWords, jak píšete, bohužel neumožňuje publika mazat. Vhodné je ale nepoužívaná (nefunkční) publika zavřít a udělat si v přehledu publik filtr jen na otevřená publika.

    Dále píšete "Může se vám totiž stát, že budete chtít oslovit uživatele, pro které jste si seznam ještě nevytvořili" - nyní už naštěstí je při definici publik možné zaškrtnout přepínač "Zahrnout minulé návštěvníky, kteří odpovídají definici seznamu"

  2. Vladimír Výborný | 10. ledna 2013

    K předchozímu komentáři - nevíte, zda zahrnutí minulých návštěvníků je možné také pro seznamy na základě GA? Zatím mám pocit, že spíše ne. Případně, zda se s tím počítá do budoucna.

  3. Veronika Brindzová | 10. ledna 2013

    Dobrý den, pane Výborný,

    v Google Analytics je také možné zahrnout minulé návštěvníky, ale pouze v horizontu 30 dní na zpět(stejně tak i v Google AdWords, jak poznamenal pan Hanáček), a to pouze za předpokladu, že po tu dobu již byl na webových stránkách umístěný upravený GA kód.

  4. Veronica Crozier | 13. června 2014

    Dobrý den,

    mám dotaz. Pokud mám v účtu adwords dva odlišné weby, na které cílím, mohu použít remarketingovou značku do obou webů? nebo kvůli tomu musím mít dva účty adwords?

    Děkuji za odpověď.

  5. Veronika Brindzová | 16. června 2014

    Dobrý den,

    je několik možností, jak to vyřešit. Všechny, ale mají nějaké pro a proti. První možností je využívat jednu remarketingovou značku v jednom účtu. Výhoda je, že nemusíte zakládat nový účet. Publika tvoříte na základě toho, co obsahuje vaše URL (nebo URI). Nevýhoda je, že např. do publika "všichni návštěvníci" se vám budou načítat cookie z obou webů dohromady a pokud by se vám někde shodovaly názvy v URI, tak by se vám opět počítaly cookie dohromady, pokud byste tedy neuvedla, že URL zároveň obsahuje název té domény webu, pro který publikum tvoříte.

    Za druhé můžete ve stávajícím účtu vytvořit druhou značku a tu nasadit na druhý web. Zde je ale velká nevýhoda v tom, že pak nemůžete segmentovat na tomto webu uživatele, dle navštívené URL.

    Za třetí je tam možnost vytvořit nový účet s novou jedinečnou značkou.

    Veronika