Facebook umí překvapit. Nejen tím, že sociální síť, jejíž tržby se v druhém čtvrtletí tohoto roku vyšplhaly na 1,81 miliardy dolarů, má reklamní rozhraní na úrovni studentského projektu - jak s oblibou říká kolega Hnát. Umí překvapit i mile.
Třeba značnou liberalizací pravidel pro facebookové soutěže. Ty až donedávna mohly být oficiálně pořádány pouze v rámci aplikací třetích stran. O tom, že tato změna znamenala menší facebookovou revoluci, jste se již určitě dočetli, ale přesto si shrneme, co nového v rámci soutěží v Timeline vlastně můžeme:
Povolení soutěží v Timeline byl ze strany Facebooku víceméně logický krok. Mít určitá pravidla, u kterých je kontrola jejich dodržování mírně řečeno problematická, není z dlouhodobé koncepce příliš efektivní. Proč tedy nejít naproti i menším facebookovým hráčům, kterým se možností pořádání "bezplatných" soutěží otevřou nové příležitosti v rámci online propagace své značky. A samozřejmě, že pak něco utratí za promo...
A tím se dostáváme k hlavnímu přínosu Timeline soutěží. Díky v podstatě nulovým bariérám otevírají nové možnosti i menším společnostem, které do soutěží v rámci aplikací nechtěli nebo nemohli investovat. A těm větším hráčům umožňují do konceptu (často nudné) komunikace zařadit menší, nenáročné a v podstatě z fleku připravené zpestření, které fanoušky potěší.
Timeline soutěže totiž vynikají především svým jednoduchým mechanismem, který využívá základní funkcionality Facebooku (lajkování, sdílení). Pro uživatele je tak velice jednoduché zapojit se. To podtrhuje navíc fakt, že v rámci účasti v soutěži není potřeba potvrzovat žádná dialogová okna s podmínkami Facebooku. Pokud chcete rychle reagovat na aktuální situaci soutěží, tento formát bude ideální - příprava vám zabere (oproti vývoji aplikace) minimum času. Nezanedbatelnou výhodu představuje i fakt, že soutěží na zdi můžete oslovit i stále se rozšiřující skupinu uživatelů mobilních zařízení.
I když je tedy uspořádání soutěže pouze na zdi nepoměrně levnější, než se zabývat vývojem aplikace, i tak se s tímto zdánlivě jednoduchým formátem budou pojit extra náklady. Předem počítejte s vyšší náročností správy stránky v exponovaném soutěžním čase, mobilizujte pracovní síly pro zvládnutí případné krizové komunikace, která zejména díky nemožnosti zabránit soutěžení tzv. profesionálním hráčům a problematice manuálního vyhodnocování vítězů, může nastat.
A krom obtížnosti manuální kontroly veškerých výsledků budete samozřejmě postrádat jakákoli data o soutěžících. Což je škoda.
Graficky atraktivně zpracovaná aplikace s kreativním soutěžním mechanismem je otázkou prestiže. Společnosti investující do marketingu značné prostředky chtějí, aby i prezentace na sociálních sítích působila reprezentativním dojmem. A facebooková stránka s kvalitními aplikacemi profesionálním dojmem působí.
Aplikace však nejsou pouze o tom ukázat, že nejste garážovka. Nabízejí mnoho výrazných benefitů. Získáte data o uživatelích, především e-mailové adresy se mohou pro další marketingové účely hodit. Určování vítězů je většinou záležitostí automatických mechanismů, které zabrání případným sporům (kdo měl v tolik a tolik hodin více "lajků"), které se v případě soutěží v Timeline jen velice obtížně řeší. Nehledě na fakt, že soutěžním mechanismem či kontrolou IP adres máte větší možnosti alespoň částečně eliminovat herní mafii.
A především, soutěžní aplikace naplňují virální potenciál sociálních sítí. Jelikož můžete soutěžní mechanismus postavit na sdílení či zvaní přátel, máte možnost využít sílu internetu k šíření povědomí o svých produktech/službách.
Tím, že můžete účast v soutěžní aplikaci podmínit přidáním se mezi fanoušky, bude se vaše fanouškovská základna rozšiřovat. Toho u soutěží v rámci Timeline docílíte pouze v omezené míře. Komentovat a lajkovat zde mohou uživatelé totiž, aniž by byli vašimi fanoušky.
Na druhou stranu možnost využít flexibilní soutěžní formát a nechat si připravit soutěžní aplikaci graficky i funkčně na míru se odráží v ceně tohoto řešení, které se bude pohybovat (samozřejmě dle náročnosti) v řádu desetitisíců.
Možnost zařadit soutěže do běžné komunikace a zvyšovat tak engagement rate, zatraktivnit stránku pro fanoušky, budovat jejich loajalitu, je určitě vítanou změnou pro každého správce facebookové stránky. Nicméně postavení aplikací dle mého zůstane neotřeseno. Benefity, které toto řešení nabízí, jsou totiž stále neoddiskutovatelné.
Soutěže v rámci Timeline jsou vhodným doplňkem, nikoli náhradou aplikací. Každý z těchto formátů totiž plní jiné cíle.
Jaký je váš pohled? Podělte se o názor v komentáři.
K článku již nelze přidávat další komentáře.
Dobrý den, zúčastnil jsem se soutěže na facebooku v aplikaci, ale mému soupeři přibylo během noci mnoho palců, které nemohl získat tím, že by obepisoval přátele. Mně nejde rozkliknout kdo mu palce dal, ale mám podezření, že využil nějaké zahraniční stránky na výměnu hlasů. Dozví se nějak organizátor soutěže, že podváděl, nebo můžu zvolit stejný postup?
Děkuji za odpověď
Zdravím, Martine,
pokud má organizátor soutěže dobrý nástroj pro výrobu soutěžní aplikace, může evidovat IP adresy.
Stejný postup, jako praktikuje váš konkurent, bych vám nedoporučovala, už jen kvůli vaší hrdosti. Na herní mafiány, kteří v soutěžích podvádějí, mají v pekle speciální sektor.
Krásný den přeje Lulu