Persona – duch Marketing Festivalu 2013

Digichef

Mnoho přednášejících se na Marketing Festivalu 2013 v Brně dotklo ve své přednášce tématu person a toho, jak je důležité pochopit chování svých návštěvníků, zákazníků. Většina z vás si možná řekne, že se jedná o otřepanou frázi. Každý přeci ví, kdo je jeho návštěvník nebo zákazník. Přesto se však tohoto tématu dotkl téměř každý přednášející a my si ho nyní připomeneme.

Michael King nám ve své přednášce na Marketing Festivalu 2013 pomohl objasnit, jak se vypořádat s not provided v Google Analytics. Kdo by očekával konkrétní návod, bude zřejmě zklamán, neboť hlavní myšlenkou bylo porozumět potřebám svých návštěvníků a především si umět definovat, kdo moji návštěvníci vlastně jsou. Podobně se i Kate Morris nebo Neil Patel drželi myšlenky, že kvalitní obsah můžete začít tvořit až poté, co budete přesně znát své návštěvníky.

Pomocí person vytváříme fiktivní profily typických uživatelů či zákazníků na základě známých charakteristik naší cílové skupiny. Mají jméno, demografické zařazení, relevantní zájmy, návyky, nástin životopisu, scénáře pro interakci s webovými stránkami.

Marek Prokop ve své přednášce „Persony a uživatelské scénáře v SEO“ nastínil, jak by definice persony (ne)měla vypadat. Dovolím si zde uvést jeho příklad správně a nesprávně definované persony:

image

Nesprávně definovaná persona dle Marka Prokopa

image

Správně definovaná persona dle Marka Prokopa

Definovat správně personu vyžaduje pochopení publika a produktu, který nabízíte. Bryan Eisenberg poskytuje řadu otázek, které mohou být velmi užitečné k tvorbě persony. Níže jsou uvedeny některé z nich:

  • Co daná osoba denně provádí?
  • Jaké jsou její koníčky, čím se baví ve volných chvílích, jaké má oblíbené televizní pořady?
  • Co očekává od vašeho produktu?
  • Jaké informace potřebuje, aby se dokázala rozhodnout ve váš prospěch?
  • Jaké otázky mohou vyvstat ohledně vašeho produktu?

Tvorba person by měla být běžnou součástí tvorby stránek. Bohužel i přesto, že to „každý“ ví a většinou se i na začátku tvorby webu opravdu persony definují, poměrně často se stává, že postupem času, kdy se již zajímáme spíše o zkoumání účinnosti svých webových stránek a efektivity kampaní, zapomeneme na běžného uživatele a jeho typické chování. Začneme se zabývat pouze čísly, grafy.

To nás dovede do fáze, kdy máme dle našich výpočtů perfektní obsah, skvělý objednávkový formulář a přehlednou navigaci, ale i přes to nám to nepřináší kýžený efekt. Jak je to možné? Zřejmě proto, že jsme zapomněli na to nejdůležitějšínašeho uživatele, který se postupem času rozvíjel a měnil.

Důležité je tedy hlavně nezapomínat v průběhu času své jasně definované persony aktualizovat a s přibývajícími znalostmi zpřesňovat. Stavit je na reálných datech. Pomůže vám to posunout se od klasické webové analytiky k té zákaznické analytice. Využívat můžete jak data z Google Analytics, tak provádět vlastní průzkumy.

Závěrem bych jen chtěla říci, že pochopíte-li své zákazníky, pak vám bude, stejně jako Michaelu Kingovi, jedno, zda máte možnost odkrýt vyhledávací dotazy uživatelů.

image

Reakce Michaela Kinga na (Not Provided) je "No a co?"

.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

30. prosince 2013

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Michal Manak | 30. prosince 2013

    Jednoduche shrnuti. O personach, jejich definici a uplatneni bych ale vzdy doporucil radeji nacist nejakou literaturu nebo vyuzit jine odborne zdroje. Je to docela komplexni tema :).

    A take bych si dovolil dodat, ze je potreba rozlisovat, jestli je to zakaznik nebo uzivatel. Casto totiz muze byt uzivatelem nekdo jiny, nez kdo produkt nakupuje (i u webovek). Pokud se tym zameri pouze na nakupujici, pro uzivatele je produkt casto problematicky :].

  2. Alexander Doktor | 7. ledna 2014

    Vytváření person, stejně jako třeba A/B testování, by možná mělo být běžnou součástí vývoje stránek, ale na druhou stranu ne vždy to má smysl vzhledem k přuhlédnutí k poměru náklady/výnosy.

    Navíc je potřeba to srozumitelně vyvětlit zákazníkovi - jaký to má pro něj smysl. Jinak to prostě nezaplatí a vzhledem k relativní časové náročnosti těchto postupů je to pak nerentabilní. Takže je to mimochodem i o proškolení accountů a obchodníků, aby to uměli zákazníkům prodat.