Proč přemýšlet o PPC reklamě na Facebooku?

Digichef

Jsou tomu zhruba dva roky, co se v České republice rozpoutal velký „facebookovský“ boom. Nejen jednotlivci, ale už i společnosti se začali na Facebooku více pohybovat a prezentovat. Reklamní agentury se chopily příležitosti a začaly Facebook využívat jako další médium k propagaci. Pojďme se společně podívat, jak funguje PPC reklama na Facebooku a jaké má pro nás přínosy.

Návštěvnost Facebooku v USA již několikrát překonala návštěvnost Googlu. Není to nějaký signál pro nás - inzerenty? Facebook už má na celém světě dokonce přes šest set milionů uživatelů, z toho v České republice jich jsou tři miliony! Na jednu stranu je to sice sociální síť, kde se spojujeme se známými, s přáteli či společnostmi, ale na druhou stranu před sebou máme skvěle využitelný nástroj reklamy. Přiznávám, že tento pohled je tak trochu nemoc z povolání :-). Neměli bychom se tedy zamyslet, zda ještě více nevyužít reklamní potenciál Facebooku, právě pomocí PPC reklamy?

image

Graf vývoje aktivních uživatelů Facebooku. Zdroj: Facebook.

Kdo může PPC reklamy na Facebooku využívat?

Každý ;). Nevěříte? Abyste mohli propagovat svou společnost na internetu pomocí PPC reklam na Facebooku, nemusíte mít ani svůj vlastní web. Reklamní sdělení totiž můžete cílit na fanouškovskou stránku či třeba jen na událost z fanouškovské sránky.

Kde se na Facebooku PPC reklamy zobrazují?

Reklamní sdělení na Facebooku se zobrazují společně s obrázkem, takže máme lepší možnost uživatele zaujmout na první pohled. Najdeme je vždy při zobrazení profilu, ať vlastního nebo někoho z našich přátel, dále například u aplikací. Zkrátka ať kliknete na Facebooku kam chcete, reklama vás bude provázet.

image

Takto vypadají komerční sdělení na Facebooku.

Že jste někde viděli reklamy s možností "like"? To jste viděli dobře. Určitě vás tedy zajímá, proč někde můžeme reklamu "lajknou" a někde ne! Pokud PPC reklamu tvoříme ze stejného účtu, ze kterého fanouškovskou stránku spravujeme a na kterou cílíme, paleček nahoru pro klik na "Líbí se mi" se tam vždy objeví. Podmínka pro „like“ pod reklamou tedy je fanouškovská dopadová stránka a stejný správce pro stránku i reklamu.

Jak se nastavují PPC kampaně na Facebooku?

Pokud máte zkušenost s PPC kampaněmi pro vyhledávače a kontextovou síť a chcete si zkusit i PPC na Facebooku, tak s chutí do toho! Budou vás bavit hlavně jiné možnosti cílení a nastavení. Ptáte se, co výsledky? Záleží na mnoha faktorech, ale třeba najdete odpověď níže.

Cílení dle zájmů

Tvorba FB kamapní je diametrálně odlišná od tvorby kampaní pro vyhledávače či do kontextové sítě. Při tvorbě FB kampaně cílíme pomocí zájmů naší cílové skupiny, ne pomocí klíčových slov či serverů. Cílíme na uživatele podle toho, kdo jsou, jací jsou, co dělají a co mají rádi. Ne podle toho, co hledají. Hlavním předpokladem je tedy znát perfektně svou cílovou skupinu. Musíme vědět, co dělá a má ráda, ne co hledá a aktuálně potřebuje. Je to dost podobné výběru cílení kontextové reklamy, kde určujeme servery, kde se naši uživatelé pohybují.

image

Cílení dle zájmů.

image

Cílení dle vzdělání a zaměstnání.

Pokud FB kampaň dobře cílíme, můžeme zasáhnout větší publikum než pomocí PPC reklamy ve vyhledávačích. Pokud se snažíme zasáhnout široké publikum právě pomocí reklamy ve vyhledávači, můžeme narazit na problém. Díky obecnému cílení, tedy obecným klíčovým slovům, utratíme hodně peněz, rapidně si snížíme míru prokliku a tím i skóre kvality. Cena za klik vzroste tolik, že se reklamy přestanou zobrazovat.

Demografické cílení

Na Facebooku můžeme demograficky cílit s mnohem větší přesností. Google AdWords sice také používá demografického cílení, ale toto cílení se vztahuje pouze na reklamní síť a v ČR je pouze „pár“ stránek s touto možností. O přesnosti se raději nevyjadřuji :-). Cílení na Facebooku je nesrovnatelně přesnější. Pokud se samozřejmě třeba jako muž nevydáváte za ženu nebo pokud netajíte svůj pravý věk ;).

image

Základní demografické cílení.

image

Pokročilé demografické cílení.

Díky demografickému cílení na Facebooku můžeme například otestovat stejnou reklamu pro různé věkové skupiny a zjistit, jak se bude vyvíjet míra prokliku, a tím i cena za klik. Někdy mohou být rozdíly až neuvěřitelné!

Geo cílení

Samozřejmě nesmíme opomenout nastavení geo cílení. Facebook sice nemá na rozdíl od systémů jako AdWords nebo Sklik „lasové cílení“, ale oproti tomu má schopnost zaměřit se na státy a dokonce i na konkrétní města.

image

Lokální cílení.

Statistiky

Z Facebooku získáme data o výkonu jednotlivých kampaní a reklam. Výkonem myslím zobrazení, kliky, cenu, ale i konverze. Pro měření konverzí je třeba ještě nasadit na cílový web kus kódu ;). Výstupy z kampaní jsou na první pohled jasné a pohyb ve statistikách je dost intuitivní. Nelekejte se výše míry prokliku, je normální, že ji reklamy mají v řádech desetin, někdy dokonce setin procent.

image

Zobrazení statistiky reklamy na Facebooku.

A co cena, kterou zaplatíte?

PPC reklama na Facebooku má stejný vztah mezi mírou prokliku a cenou za klik jako PPC reklama ve vyhledávačích, ale obecně se cena kliku na Facebooku v některých segmentech pohybuje o dost níž, někdy až o polovinu! Ale jak říkám, záleží na segmentu. A nejen na něm. Roli hrají také ukazatele, jako je sezóna, geo cílení, uživatelské cílení a další. Obecně se cena za klik pohybuje od 0,4 Kč do 15 Kč. V České republice je průměrná cena za klik cca 7,6 Kč. Pokud je kampaň dobře zacílená a má vhodnou kreativu, tak se původně nastavená cena může postupně snižovat.

Ptáte se, jaký je hlavní přínos PPC reklamy na Facebooku?

Facebook se ukazuje jako finančně nenáročný zdroj zvýšení provozu webových stránek, zvýšení povědomí a získání nových potenciálních uživatelů. Ti jsou poměrně detailně zacílení, ale samozřejmě nejedná se o přímou nabídku poptávce, ale spíš o vyvolávání poptávky. Reklamou na Facebooku dokážeme na sebe upozornit, uživatele zaujmout a vyvolat v nich touhu po našem produktu. Tedy přivedeme na své stránky nové lidi, kteří náš produkt zprvu vlastně ani nemuseli chtít. Co ale „akce“? Dokážeme také uživatele donutit k akci? Ať už je to koupě nebo třeba registrace? Někdy ano, ale jak jsem zmínila výše, uživatelé z reklamy na Facebooku jsou cílení dle toho, co dělají a mají rádi, ne podle toho, co hledají. Takže je jasné, že PPC reklama z vyhledávačů mívá zpravidla vyšší konverzní poměr. Divili byste se však, jak v některých segmentech strčí kampaně na Facebooku kampaně z vyhledávačů do kapsy! Že by výjimka potvrzující pravidlo ;)? Případ, kdy je kampaň na Facebooku více přínosná z hlediska konverzí než kampaň z vyhledávačů, se vyskytuje málokdy. Já mám vypozorováno, že pokud se objeví, cílová skupina, která více konvertuje přes Facebook, jedná se zejména o mladé lidi ve věku 15 - 25 let. Stále nemáte chuť pustit se do reklam na Facebooku? Třeba vás přesvědčí navazující článek, ve kterém si ukážeme i pár čísel.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.44 z 5
  • 4.44
  • 4.44
  • 4.44
  • 4.44
  • 4.44

2. února 2011

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. JaroslavUrban | 7. února 2011

    Dobrý den,
    většinou vaše články shledávám skvělými, ale nyní musím v jedné věci nesouhlasit. Nemyslím si, že "dobrým /kvalitním/ cílením" můžeme zasáhnout větší publikum než na vyhledávačích. Spíše naopak. Právě přesnější cílení na zájmy a skupiny by nám mělo publikum zmenšit, ale na druhou stranu zkvalitnit.
    Ovšem až na tento drobný prohřešek je ten článek dobrý ;-)

  2. Markéta Kolerusová | 7. února 2011

    Díky moc za váš komentář, Jaroslave. Předpokládám, že narážíte na větu:

    Pokud FB kampaň dobře cílíme, můžeme zasáhnout větší publikum než pomocí PPC reklamy ve vyhledávačích.

    Dobrým cílením na Facebooku myslím výběr relevantních uživatelů dle zájmů, vzhledem k inzerovanému produktu. A jak mohu uživatelů zasáhnout více než ve vyhledávači?

    Ve vyhledávači zasáhnu jen uživatele, kteří inzerovaný produkt přímo hledají, kdežto na Facebooku zasáhnu ty, kteří je nehledají, ale mohl by být pro ně atraktivní, proto publikum na FB může být větší.

    Dává to smysl? Doufám, že jsem to vysvětlila dobře :-). Moc díky za podnět k zamyšlení.

  3. Martin Fišer | 7. února 2011

    Dobrý den,
    můžete prosím uvést zdroje, ze kterých jste čerpala čísla? Dle socialbakers je totiž současná průměrná CPC na českém Facebooku 6,7 a ne 7,6 CZK.
    děkuji

  4. Markéta Kolerusová | 8. února 2011

    Martine, díky vaši poznámku. Zdroj průměrné ceny za klik je právě Socialbakers.com. Nicméně možná jsem měla zůstat u dolaru. V době přípravy článku byl dolar o dost vyšší než je dnes. Když se podíváte na jeho vývoj, tak koncem ledna rapidně klesl. Proto ten rozdíl mezi "vaší" a "mojí" průměrnou cenou za klik. Abych to uvedla na pravou míru, tak průměrná cena za klik PPC reklamy na Facebooku v České republice je 0,38 $. Souhlasí?

  5. JaroslavUrban | 8. února 2011

    Ano, teď to chápu a takto samozřejmě máte pravdu.
    Nicméně se domnívám, že jste to ve článku mohla vysvětlit lépe ;-)

  6. Markéta Kolerusová | 9. února 2011

    Tak snad jsem vysvětlila dodatečně. Díky za upozornění.

  7. Petra V. | 7. dubna 2011

    Dobrý den,
    jako laik mám několik otázek :)Nemám s tím zkušenosti, ale potřebuji o tom zjistit nějaké informace.
    1.Kde přesně najdu "formulář" k vyplnění výše uvedených cílení?
    2.Jak se reklama platí - zda v určitých intervalech měsíčně nebo za určitý počet kliknutí?
    3.Jak často se reklamy zobrazují?
    4.A nevím jestli jsem správně pochopila, že se cena za kliknutí počítá z průměru uvedeného na stránkách socialbakers.com

  8. Markéta Kolerusová | 7. dubna 2011

    Dobrý den Petro,
    doufám, že vám mé odpovědi pomohou :-).

    1.Kde přesně najdu "formulář" k vyplnění výše uvedených cílení?
    Po založení "reklamního účtu" na Facebooku, při tvorbě nového reklamního sdělení zadáváte toto cílení. Nejprve je tedy nutné založit si reklamní účet na Facebooku.

    2.Jak se reklama platí - zda v určitých intervalech měsíčně nebo za určitý počet kliknutí?
    Reklama se platí z kreditní karty, kterou tam zadáte. Jiná možnost není, jen srhávání peněz z karty. Jakmile utracená částka dosáhne 25 $, částka se vám strhne. Tím nemyslím, že každých 25 $ se srthne. Platby se strhávají denně, takže pokud jeden den nedosáhnete 25$, tak se částka strhne až v ten den, kdy utracený kredit tuto částku překročí. Pozor na to, když chcete faktury uvádět do daní. Je nutné vyplnit v reklamním účtu své fakturační údaje. A jak jsem psala, Facebook strhává platby denně, tudíž za každé strhnutí budete mít fakturu. Doporučuji tisknout pravidelně, pokud dáváte do daní. Jinak se před podáním daňového přiznání "zblázníte" :-).

    3.Jak často se reklamy zobrazují?
    Četnost zobrazení záleží na výši ceny za klik, na výši denního rozpočtu a na cílení. Čím užší cílení, tím méně zobrazení. Čím vyšší rozpočet a cena za klik, tím více zobrazení.

    4.A nevím jestli jsem správně pochopila, že se cena za kliknutí počítá z průměru uvedeného na stránkách socialbakers.com
    Cena za klik se počítá dle cílení, dle proklikávanosti. Cenu za klik určuje Facebook. Nenechte se ale na poprvé zmást jeho odhady, ceny navrhuje někdy až nesmyslně vysoké. Záleží na segmentu ve kterém se pohybujete a na kreativě, kterou zvolíte. Kreativou myslím text a obrázek.

    Markéta

  9. Martina | 4. června 2011

    Dobrý den,
    náhodou jsem narazila na váš článek při hledání obecných informací o reklamě na facebooku - většinou na mě přednostně vyskakují na googlu nabídky firem, ať si u nich služby reklamy na fcb zaplatím, což nechci, mám zájem si reklamy řešit sama.
    Chtěla jsem se vás zeptat na váš názor:
    1. jak moc je užitečné cílit na uživatele dle zájmů? Nevím, jak moc jsou uživatelé na facebooku ochotni cíleně uvádět tyto informace ve svém profilu...
    2. tentýž dotaz související s věkem, rodinným stavem apod., což u mnou nabízených produktů hraje při cílení velkou roli
    3. pokud úspěšnost reklamy souvisí se stanoveným rozpočtem, má smysl na začátek dát třeba rovnou 50 USD, nebo zkusit 10 USD a průběžně přidávat? Sehraje rozdílný přístup nějakou roli?
    4. je reálné, že čím víc prokliků z reklamy, tím se cena za proklik více zlevňuje? Zatím jsem to takto vysledovala a nevím, jestli je to náhoda, nebo logický dopad.
    5. Jak často má smysl měnit foto u reklamy, respektive může pomoci k novým proklikům, nebo je spíše kontraproduktivní?
    Pokud poradíte, budu velmi vděčná.
    Martina

  10. Markéta Kolerusová | 6. června 2011

    Dobrý den, Martino. Vaše první dva dotazy shrnu jednou odpovědí :). Každý segment a jeho produkty jsou velmi specifické. Na první dvě otázky, dostanete nejlépe odpověď tak, že to sama otestujete. Vytvoříte stejná reklamní sdělení, která různě zacílíte. Tedy zkuste si vytvořit rekamní sdělení s cílením dle zájmů, s cílením na všechny, s demografickým cílením. Reklamy postupně spouštějte, testujte a vyhodnocujte. Je pravda, že ne každý uvádí všechny své zájmy a pravdivý rodinný stav ;), ale proč to nezkusit, třeba právě úzce cílené kampaně budou, ve vašem případě, "přinášet ovoce". Tak nejlépe poznáte, jak se vaše cílová skupina chová na Facebooku.
    Co se týká rozpočtu, tak máme zkušenost, že pokud je produkt a reklamní sdělení zajímavé a cílení je široké, vyčerpá se téměř vždy nastavený denní rozpočet. Je pak na vás, jakou intenzitu kampaní zvolíte.
    Co se týká ceny za proklik, tak tato cena se snižuje se zvyšujícím se CTR (mírou prokliku). Vaše zkušenost je stejná, jako ta naše, a to, že na začátku je průměrná cena kliků vždy vyšší, něž po nějaké době, kdy se začne zvedat CTR.
    Na poslední dotaz bych doporučila zase testovat. Otestovat třeba stejná sdělení s různými obrázky a zjistit, co vám přivádí nejvíce uživatelů. Výměna obrázku záleží na počtu získaných zobrazení a prokliků. Nevím, jak rychle poznáte ve vašem byznysu, že právě tato kreativa vám přinesla nejen návštěvníky, ale hlavně zákazníky.
    Vím, že moje odpovědi jsou hodně obecné, ale každý produkt a jeho cílová skupina jsou velmi specifické a nedá se jednoznačně říct, že "to či ono" platí pro všechny. Nebojte se testovat, zkoušet různé verze, obrázky či intenzitu.

  11. Evženie | 7. července 2011

    Dobrý den,

    existuje nějaká statistika, jaká je průměrná výše CTR u Facebookové inzerce? Mé inzeráty mají CTR kolem 0,08 - 0,1%. Je to dobré nebo špatné.

    Děkuji za odpověď

    Evženie

  12. Markéta Kolerusová | 11. července 2011

    Dobrý den, Evženie. Statistiky Facebooku najdete na www.socialbakers.com. Každopádně PPC kampaně na Facebooku obecně mají velmi nízké CTR, takže jakmile se míra prokliku pohybuje v desetinách, můžeme mluvit o "dobrém" CTR. Jako vždy ale záleží na kreativě, segmentu a cílení.

  13. Sylvie | 29. února 2012

    Hezký den, Markéto. Pročítám si Vaše typy a rady, děkuji, je to přínosné. Zrovna realizuji reklamnu na facebooku, vytvořila jsem si banner, zacílila ho na vhodné uživatele a vyjela mi cena za proklik. Ta cena je okolo 17Kč za proklik, což mi přijde hodně vysoké. Můžu se zeptat, proč tomu tak je, za co to vlastně facebook spočítal? Děkuji moc a přeji hezký den, Sylvie Fridrichová

  14. Filip Škaloud | 1. března 2012

    Dobrý den Sylvie, co nevidět se Vám ozveme s radou;)

  15. Sylvie | 1. března 2012

    Ještě mám jeden dotaz :) A ten se týká faktury, píšete, že je možné si vytvořit reklamní účet, ale zatím jsem to taky neobjevila na facebooku, můžete mě trošku navést?? :) Nebo se k tomu dostanu, až když odkliknu možnost objednat?
    Děkuji a přeji hezký den
    Sylvie

  16. Reni | 12. března 2012

    Zabývám se nyní reklamou na internetu a vytvořila jsem dotazník o internetové reklamě. Byla bych ráda, kdybyste i vy sdělili váš názor v tomto dotazníkovém šetření:
    http://www.vyplnto.cz/databaze-dotazniku/21044/

    Díky!