Až 60 % kliknutí na mobilní reklamu je omyl, tvrdí studie. Co na to Google?

Digichef

Pokud se vám někdy stalo, že jste klikli na mobilní reklamu omylem, věřte, že v tom rozhodně nejste sami.

image

Do nedávna se všeobecně mělo za to, že zhruba 40 % prokliků na mobilní bannery je omyl nebo podvod, a to díky výzkumu společnosti eMarketer z roku 2012. Česky například zde: 40 % kliků na mobilní reklamu je omyl nebo podvod.

Začátkem letošního roku však vyvolala menší poprask studie, kterou si ve Spojených státech nechal zpracovat provozovatel služby Retale, ta sdružuje výhodné akce (slevové letáky, kupony, apod.) na jednom místě. Díky ní se čísla z roku 2012 zdají ještě poměrně optimistická. V této studii přiznalo 60 % respondentů, že pokud kliknou na mobilní reklamu, jedná se obvykle o omyl. Hlavní důvody, které byly uváděny, byly malý displej, ukliknutí, případně obojí.

image

Příklad nerelevantního kliknutí na reklamu - Rychlé kliknutí (Fast Clicks)

Co je však ještě víc alarmující, že pouze 13 % kliklo na reklamu díky tomu, že je reklama zaujala, a dalších 16 % kliklo na reklamu z důvodu, že mají rádi danou značku či produkt nebo službu, kterou propaguje. Sluší se však zmínit, že průzkum byl prováděn na relativně malém vzorku 500 náhodně vybraných uživatelů starších 18 let.

image

Příklad nerelevantního kliknutí na reklamu - Kliknutí na okraj (Edge clicks)

Pokud jste někdy spravovali reklamní kampaň v obsahové síti, tak jste si určitě všimli, že mobilní bannerová reklama často vykazuje spíše podprůměrné výsledky, a to ať už je cíl kampaně jakýkoliv. Cena za konverzi, konverzní poměr, bounce rate, doba strávená na webu a další, to jsou všechno metriky, ve kterých návštěvnost získaná z mobilních bannerů obvykle výrazně zaostává. A nepomůže ani to, že cena za proklik u tohoto reklamního formátů bývá obvykle nižší díky lepšímu CTR a tím i lepšímu skóre kvality. Optimalizátoři reklamních kampaní tak často sahají k radikálním krokům, jako je negativní nabídka "-100 %" pro mobilní zařízení nebo nastavením URL adsenseformobileapps.com do vyloučených umístění.

 

Google jakožto provozovatel reklamního systému AdWords si je těchto problémů dobře vědom, a proto neustále pracuje na způsobech, jak tuto nerelevantní návštěvnost odfiltrovat tak, aby snížil riziko nechtěného prokliku.

image

Co AdWords nepočítá jako proklik

  1. Rychlé kliknutí – Google vyčetl z výsledků kampaní, že prokliky provedené příliš rychle po načtení reklamy nejsou pro inzerenty nijak přínosné. Proto tyto prokliky nezapočítává.
  2. Kliknutí na okraj – stejně tak jim vyšlo, že prokliky uskutečněné ze středu reklamního banneru vykazují lepší výsledky než ty z okraje, a proto kliknutí na okraj reklamu nespustí. Tento neprokliknutelný okraj je také v okolí tlačítka Zavřít.

Google tvrdí, že díky těmto opatřením vzrostl konverzní poměr o 10 %, aniž by se to jakkoliv negativně podepsalo na ziscích publisherů. Zároveň tak zachrání miliony nechtěných prokliků za den a uživatelům ušetří desítky tisíc hodin času. A co teprve kolik Gigabajtů dat ušetříte při načítání stránek. Vzhledem k tomu, jak rychle roste podíl mobilní reklamy, je jasné, že před sebou nejen Google, ale i další reklamní systémy mají jednu z největších výzev online reklamy současnosti. Dá se tedy očekávat, že na sebe další novinky v této oblasti nenechají příliš dlouho čekat.

A abych nebyl jenom negativní, podívejte se na případovou studii úspěšné mobilní kampaně, kterou jsme realizovali ve spolupráci s Tapitem.

Jak se reklamní systémy vyrovnají s jednou z největších výzev PPC reklamy dneška?

  • Celkový průměr hodnocení: 3.0 z 5
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0

17. května 2016