10 let Skliku v kostce

Digichef

CPC, konverzní poměr, CTR, PNO a spoustu dalších termínů umí každý ze sunních PA specialistů ovládat lépe než malou násobilku. Kampaně zoptimalizujeme na houpačce stejně dobře jako v kanceláři a AdWords, Facebook, Adform a Sklik jsou nám už pomalu bližší než vlastní rodina. Pojďme se ale podívat na to, jak se u nás v republice vyvíjel reklamní systém, díky němuž nám Google umožňuje např. inzerovat prostřednictvím Google Nákupů, na Sklik.

Je tomu přesně 10 let, kdy společnost Seznam.cz představila veřejnosti testovací verzi reklamního PPC systému s výstižným názvem Sklik. Avšak pamětníci si moc dobře vybavují slova Iva Lukačoviče o tom, že PPC systém v plánu nemá … a ejhle!

image

Krusty s tulipány

Nejzásadnější momenty ve vývoji Skliku


  • 06/2006 - Seznam.cz spouští veřejnou testovací verzi reklamního systému Sklik.cz a Ivo se nechává slyšet, že obsahové cílení zatím v plánu není.
  • 01/2007 – Sklik začíná nabízet profesionální optimalizační služby včetně založení kampaně.
  • 02/2007 – Konec veřejného testování – Sklik přechází na ostrý provoz, inzeráty se zobrazují na všech stránkách výsledků vyhledávání Seznamu, na Zboží.cz, Sbazar.cz a v Encyklopedii.
  • 8/2007 – V rozhraní můžete nově sledovat konverze.
  • 1/2008 – Sklik zavádí 2 TOP pozice pro zobrazování inzerátů nad fulltextovým vyhledáváním.
  • 2/2008 – S výběrem klíčových slov vám začíná pomáhat Návrh klíčových slov.


image

  • 6/2008 – Reklama vás už umí pronásledovat na mobilních telefonech.
  • 7/2008 – Neplánované obsahové cílení se začíná plánovaně testovat.
  • 12/2009 – Sklik vyhlašuje cenovou reformu – veškeré ceny v rozhraní jsou poníženy o DPH.
  • 1/2010 – Přichází nová verze Skliku.
  • 07/2010 – Dochází k prolomení hranic partnerské sítě Sklik (volná registrace).
  • 10/2010 – Sklik představuje Časové plánování, ale že si dali na čas.
  • 12/2010 – Konec prohibice? Ještě ne tak úplně, ale od nynějška lze inzerovat víno, piva a medovinu.
  • 6/2011 – Nejlepší a nejkvalitnější reklamní systém začíná 100% tolerovat superlativy a rozvolňuje množství dalších pravidel pro inzeráty.
  • 12/2011 – Ve dvou se to lépe táhne, ale ve třech ještě líp, a proto Sklik navyšuje počet TOP pozic.
  • 7/2012 – Grafická inzerce pro všechny aneb Sklik spouští ostrý provoz bannerové inzerce.
  • 11/2012 – Úplný konec prohibice. Inzerovat již lze na všechny druhy alkoholických nápojů.
  • 6/2013 – Zrodila se jedna z nejoblíbenějších metrik PA specialistů – vítej PNO!
  • 1/2014 – Sklik začíná pronásledovat uživatele i po odchodu ze stránky inzerenta prostřednictvím retargetingu.
  • 7/2014 – Reklamní inzeráty obsazují větší územní celek ve vyhledávači díky odkazům… SEO umírá?!
  • 8/2014 – ?source_medium_campaign už nikdy víc ručně, Sklik testuje automatické taggování.
  • 9/2014 – Otevření programu - Certifikovaná agentura Sklik.
  • 12/2014 – Zacílit reklamu tematicky už umožňuje i Sklik.
  • 2/2015 – Seznam.cz kupuje ppcHIT, aby se PA specialisté v práci nenudili.


image

  • 4/2015 – Sun Marketing se stává certifikovaným partnerem Sklik.
  • 9/2015 – Manuální práce není v kurzu, bidding přebírají automatická pravidla.
  • 10/2015 – Předvánoční překvapení od Seznamu přišlo tentokrát už v říjnu, a to v podobě produktových inzerátů, cílení na zájmy, na zájmy o koupi, na pohlaví a zpřístupnění ppcHITu pro všechny. Sezname, díky, do Vánoc máme co dělat!
  • 11/2015 – Filtrování podle sítí v porovnání s předchozím měsícem nevypadá příliš důležitě, ačkoliv je.
  • 2/2016 – Do nového roku s novým mobilem a funkcí Click2Call.
  • 4/2016 – Sklik představuje pokročilé filtry.
  • 9/2016 – Sklik konečně spustí dynamický retargeting, chybět nebudou ani slavnostní fanfáry či výstřely z kanónu. Taky už se nemůžete dočkat?

Otázka za zlatého bludišťáka: Které datum je fake?

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

1. července 2016