Snapchat je pro puberťáky. Jeho UX vůbec nerozumím. To jsem si říkala celý minulý rok, kdy se tato aplikace dostávala do popředí. Rostoucí čísla uživatelů mě ale přesvědčila k tomu si Snapchat stáhnout a vyzkoušet ho v reálu. Jako správný marketér musím přeci vědět, jak aplikace funguje, že jo! Pojďte se se mnou ponořit do tajů snapchatového světa i vy.
O čem že je aplikace? Zachytí kouzlo okamžiku, který zmizí během několika sekund. Pořídíte fotku či video, jinak řečeno "snap", zašlete svým přátelům, daný obsah se na chvíli zobrazí a poté nenávratně zmizí. Fotky / video navíc můžete zábavným způsobem upravovat, přidávat filtry, text či emotikony.
Není tajemstvím, že aplikace patří v posledních letech mezi nejrychleji rostoucí sociální síť zejména mezi mladou cílovou skupinu, která je Facebookem již znuděná. Mezi přáteli mají rodiče i prarodiče, čísla z USA mluví o průměrném věku na Facebooku kolem 50 let, zatímco na Snapchatu je to 24 let.
"Facebook je nuda, ale nutnost, abyste nevypadli z kolektivu."
Ale podobná čísla měl dříve i Facebook. Aktuální statistiky o Snapchatu v USA upozorňují na postupný nárůst skupiny uživatelů ve věku 35+ a 25-34 let. Mezi nejvlivnější uživatele patří Michelle Obama (52 let), Gwen Stefani (46 let) nebo Hillary Clinton (68 let). Dámy pochopily potenciál této sociální síťě a možnost oslovit i mladší cílovou skupinu.
Nárůst uživatelů napříč věkovými skupinami se samozřejmě aplikaci velmi hodí pro její další marketingové využití. I proto přidala funkci Stories či nejnověji Memories.
Pro Snapchat hovoří i tato čísla:
Mobilní aplikace nabízí řadu zábavných a originálních funkcí, díky kterým nehrozí v komunikaci s přáteli nuda. Součástí je mnoho zábavných efektů, filtrů, nálepek, textů, kterými obohatíte svou fotku. Některé filtry se každý den obměňují.
Filtry a efekty
Oproti Instagramu, kde je hlavní dominantou pěkná fotografie, Snapchat je více hravý, jde především o zábavu. Při focení zaměřte na objekt a vyjedou vám různé zábavné efekty. Po vyfocení můžete přidat svou kresbu, text, emotikony či barevný filtr. Pro nabídku filtrů či lokačních samolepek stačí přejet prstem do stran.
Vlastní filtry a geofiltry
Vytvořit si můžete také svůj vlastní barevný filtr a přechod pomocí samolepek. Vyberte si barvu ikony, kterou chcete mít, zvětšete samolepku a následně přesuňte na stranu, dolu či nahoru. Tím vytvoříte svůj originální přechod na fotografii.
K dispozici jsou také takzvané geofiltry, které se v různých oblastech liší. Jste zrovna v Paříži? Můžete si na fotku přidat Eiffelovku, v Praze zase Pražský hrad. Snapchat následně začal nabízet možnost vytvořit si vlastní geofiltr také pro firmy nebo soukromé akce. Samozřejmě za úplatu, cena konkrétního geofiltru na určitém místě je kolem 5 dolarů za 1.858 metrů čtverečních za hodinu.
Bitmoji, vytvořte si vlastního avatara
V březnu oznámil Snapchat zakoupení společnosti Bitstrips, jejíž aplikace Bitmoji umožňuje vytvořit si vám podobného avatara. Nově přichází Bitmoji také do Snapchatu. Stáhnete si aplikaci Bitmoji, vytvoříte osobní emoji a následně v nastavení Snapchatu propojíte účet s Bitmoji. Vlastní emoji můžete použít v soukromém chatu nebo vložit přímo na snímek.
Mezi prvními šiřiteli Snapmoji byla Miranda Kerr, která pomocí Snapchatu oznámila své zasnoubení.
Memories
Aplikace přišla s další novinkou, vedle sekce Stories, kde zůstanou fotografie a videa 24 hodin, přibyla funkce Memories. Ta vám umožní uložit si pořízené snapy přímo v aplikaci a použít je kdykoliv později.
Jak využít stále populárnější sociální síť v marketingové komunikaci? Pro firmy se otevírá výborná příležitost oslovit unikátní cílovou skupinu, poskytnout jim pohled do zákulisí, přiblížit se mladší generaci. Komunikaci na Snapchatu využívá i pro politický marketing Hillary Clinton, která posílá na své Live Story fotky a videa z probíhající kampaně. Právě fotografie ze zákulisí jsou výbornou možností přiblížit se dané cílové skupině.
Úspěšnou reklamní kampaň měla například polská pobočka značky H&M, která v Polsku pořádala hudební show a prostřednictvím Snapchatu společnost rozesílala fotografie svých obchodů, ve kterých byly schované lístky na zmiňovanou akci. Nabídka odměn a kupónů je velmi populární pro obchodní využití Snapchatu. Další možností je spolupráce s influencery, kteří mají na sociálních sítích tisíce sledovatelů. Pro značku to je velká příležitost, jak rozšířit svůj brand. Příkladem takové komunikace je společnost Coca-cola, která zve významné influencery na různé události, ti to následně sdílí s ostatními.
Snapchat v současné chvíli nabízí tři reklamní formáty, které mají firmy k dispozici. Bohužel v Čechách zatím není placená inzerce k dispozici, nicméně i tyto možnosti by měly být brzy k dostání. Společnost oznámila, že buduje atraktivnější platformu pro inzerenty, přibude více reklamních spotů a reklama bude levnější.
Geofiltry. Firmy mohou označit své pobočky na mapě a zacílit na uživatele poblíž reklamy speciálním filtrem. Je to výborný způsob, jak zvýšit povědomí o své značce. Pokud vás zajímá, jak si vytvořit geofiltr a jaký je jeho význa, přečtěte si článek od Garyho Vaynerchuka.
Snapchat Live Story. Do této sekce můžete přidat obsah, který zůstane fanouškům k dispozici 24 hodin, skvělá možnost poskytnout fanouškům pohled do zákulisí.
Snapchat Discover. Potenciál funkce Discover je spíše pro mediální domy, své informace v široké škále možností zde publikuje National Geographic nebo MTV.
Reklamní využití na Snapchatu má také své stinné stránky, obsah nemůže být sdílen a prozatím chybí jakákoliv analytika a metriky měření, což je pro marketéry jedna z největších nevýhod.
Abychom trochu zvýšili věkový průměr Snapchatu, začali jsme v Sunu pro interní komunikaci používat aplikaci dříve známou jako sociální síť pro teenagery.
Snapchat už není jenom pro děti, vytváří zajímavý prostor pro osobní komunikaci, ale i pro marketingové využití. Jaký je váš názor na aplikaci?