Šikovné PPC nástroje, díl třetí

Digichef

Ať s PPC reklamou začínáte, nebo ji už nějakou dobu spravujete, v tomto seriálu naleznete užitečné rady včetně tipů pro práci s PPC nástroji. Minule jsme se seznámili s nástroji pro odhad výkonu reklamy, dnes se budeme věnovat nástrojům pro tvorbu klíčových slov a pro diagnostiku reklam.

Jsou dny (či segmenty), kdy můžete vymýšlet stovky kvalitních klíčových slov. Jindy jste naopak rádi, když jich vymyslíte alespoň pár. Navíc i když jste zrovna v kreativní náladě a vymyslíte spoustu relevantních slov, můžete si být jistí, že jste na některá zapomněli. Právě pro tyto případy jsou tu nástroje pro tvorbu klíčových slov.

Návrh klíčových slov pro Sklik

Po přihlášení do svého účtu Skliku naleznete pod záložkou „Nástroje“ odkaz „Návrh klíčových slov“. Po zadání klíčového slova do pole a stisknutí tlačítka „Hledej klíčová slova“ se vám zobrazí nejrůznější klíčová slova či sousloví, obsahující právě vaše klíčové slovo.

Pokud zároveň zaškrtnete políčko „Komerčně příbuzná slova“, pak se vám zobrazí slova a slovní spojení, která však vaše slovo neobsahují. To je užitečné obzvlášť při hledání nových témat či okruhů, na která se při tvorbě kampaně zaměřit. Takto můžete vytvořit klíčová slova a sestavy, která sice s hledaným slovem přímo nesouvisí, ale mohou se o ně zajímat pro vás relevantní uživatelé.

Kromě nových klíčových slov vám však nástroj nabídne i „něco navíc“. U těchto slov vám Sklik zobrazí:

  • Hledanost“ – jak často je slovo vyhledávané,
  • Roční trend“ – hledanost daného slova v jednotlivých měsících,
  • Konkurence“ – jak velký je zájem o inzerci na dané slovo,
  • Prům. cena“ – průměrná cena, kterou zaplatíte za klik na dané slovo.

image

Nástroj pro návrh klíčových slov v Skliku

Jak patrno, tento nástroj je velmi dobré kombinovat s nástrojem pro odhad pozic, který jsem popisoval v minulém díle.

Takto na jednom místě rychle zjistíte, jaký budou mít vaše nová klíčová slova dopad na kampaň – kolik za ně zaplatíte, jak bude reklama konkurenceschopná a také jaké bude podléhat sezónnosti.

Návrhy klíčových slov pro AdWords

Po přihlášení do svého účtu AdWords naleznete pod záložkou „Přehledy a Nástroje“ odkaz „Návrhy klíčových slov“. Do pole pro hledání slov můžete zadat více klíčových slov či spojení – každé na jeden řádek. Po stisknutí tlačítka „Hledat“ se vám zobrazí nejrůznější klíčová slova či sousloví, která jsou s hledanými slovy či slovními spojeními příbuzná – mohou tedy být tematicky trochu odlišná.

Pokud zaškrtnete políčko „Zobrazit pouze návrhy, které úzce souvisejí s mými vyhledávacími dotazy“, pak se vám zobrazí pouze slova a spojení, která zadaná slova přímo obsahují. Zde je tedy postup opačný než v Skliku.

Výbornou funkcí tohoto nástroje je, že můžete zadat URL adresu webu, ze kterého chcete odhadovat klíčová slova. Vřele doporučuji si to vyzkoušet. Takto totiž snadno a rychle získáte relevantní klíčová slova z dopadových stránek reklamy. Tím se zvýší skóre kvality slov i hodnocení reklamy jako celku. Více podrobností v článku Opravdu víte vše o skóre kvality Google Adwords?

image

Nastavení v návrhu klíčových slov AdWords

Výhodou Googlu jakožto mezinárodního systému je oproti Skliku to, že můžete hledat také slova v cizím jazyce i s přihlédnutím k národnosti či jazykovému nastavení uživatelů hledajících daný dotaz. Můžete tak například hledat příbuzná slova ke slovu „mortgage loans“ a výsledky hledání si upravit pomocí jazykového či geografického cílení na Američany žijící v Čechách nebo v USA.

Toto se vám bude hodit zvláště při správě kampaní v zahraničí nebo českých kampaní zaměřených na cizince.

Podobně jako Sklik, i AdWords vám dá „něco navíc“. Vyzdvihnout můžeme sezónnost, konkurenci i průměrnou CPC. Najdete tu i „Hledanost“, jen je přejmenovaná na „Místní objem vyhledávání“. Tento ukazatel je přímo závislý na zvoleném jazykovém a geografickém cílení.

Kromě toho zde naleznete i „Celosvětový objem vyhledávání“ – ukazatel, který vám poskytne statistiky daného slova pro celý svět nezávisle na zvoleném cílení. Pravda je, že toto v češtině nevyužijeme, ale například u anglických, francouzských či podobných kampaní se tento ukazatel může hodit pro zvážení cílení na více zemí.

image

Nástroj pro návrh klíčových slov v Adwords

Nástroj pro návrh klíčových slov AdWords nabízí i mnoho dalších zajímavých funkcí, například stažení slov do souboru či řazení dle relevance. Nebudu zde sáhodlouze popisovat všechny – pokud budete mít nějaké otázky, rád vám odpovím v diskuzi pod článkem.  

Nástroj pro diagnostiku reklamy

Poslední nástroj, který bych v tomto díle rád popsal, je nástroj pro náhled a diagnostiku vašich reklam v AdWords (tzv. Ad Preview). Jak už možná víte, v rozhraní AdWords v přehledu klíčových slov máte možnost najet kurzorem myši na ikonku u každého slova a systém vám zobrazí, zda se na ono slovo vaše reklama zobrazuje.

Tento nástroj pracuje trochu jinak. Nejprve zadáte vámi požadované klíčové slovo, poté stisknete „Hledat“. Po vyhledání tento nástroj zobrazí výsledky vyhledávání Google – tedy klasický SERP s přirozenými výsledky včetně reklamních odkazů po stranách.

Je-li vaše reklama správně vytvořena a spravována, pak se vám na této stránce zobrazí, nebo ne – v závislosti na tom, zda jste zadali dotaz, na který chcete reklamu zobrazovat, či zamýšlené vylučující klíčové slovo.

image

Nastavení nástroje pro náhled reklam

Tento nástroj zobrazuje reklamy dle jejich aktuálních nastavení a pozic v reálném čase. Ovšem pozor! Není to „pravé“ vyhledávání, ale spíše vyhledávání „nanečisto“. Vše, co do tohoto nástroje zadáte, se nezapočítá do statistik AdWords. Jakékoliv reklamy se vám zde zobrazí, nezískají za tato zobrazení ani jednu impresi v reklamním rozhraní.

Pokud tedy potřebujete zkontrolovat, zda se vaše reklama zobrazuje nebo například potřebujete udělat kontrolní screeny pro klienta, je dobré využít tento nástroj, protože si tak (ve většině případů) nezhoršíte CTR. Navíc tento nástroj ignoruje vaše předchozí hledání, tudíž pokud na svou reklamu (logicky) neklikáte, pak ji systém nevyhodnotí jako pro vás nerelevantní a bude vám ji zobrazovat neustále. Více se dočtete v článku Proč nevidím svou reklamu ve vyhledávači?

Úžasné na tomto nástroji je, že můžete s jeho pomocí zkontrolovat i své zahraniční kampaně, které se vám při správném nastavení kampaně vůbec nezobrazí. Stačí si jen v nástroji nastavit správné jazykové a geografické cílení.

Poslední věcí, kterou bych rád zdůraznil, je, že tento nástroj vám nejen ukáže či neukáže vaši reklamu, ale v případě nezobrazení vypíše, proč se nezobrazila. Ať už to je vyčerpaný rozpočet, zastavená sestava/slovo či nedostatečná nabídky CPC, AdPreview vám přesně ukáže, proč reklamu nevidíte.

image

Náhled reklamy nebo též "Ad Preview tool".

Pokud se reklama zobrazí, pak jistě oceníte fakt, že AdPreview napíše, z jaké sestavy byla reklama spuštěna. To vám pomůže v optimalizaci kampaně – můžete tak přidávat do sestav vylučující klíčová slova a tím zkvalitnit reklamu (zvýšíte její relevanci).

O těchto nástrojích by se dalo hovořit dále, ale to by vydalo na mnoho a mnoho stránek. Pokud je vám cokoli nejasné nebo chcete bližší informace, pište do komentářů, rád vám vše objasním.

Další díly tohoto seriálu

  • Celkový průměr hodnocení: 4.33 z 5
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33
  • 4.33

4. srpna 2011