První pomoc pro PPC, sociální média, SEO a marketing na internetu od Sun Marketing

Profile

Ondra Salamon

ondrej.salamon (at) sunmarketing.cz

Články

#mktfest 2015 aneb jak Brno na 3 dny přetvořit v ohnisko mezinárodního online marketingu

Rubrika: Odborná fóra

Nedokážu se rozhodnout, zda byl letošní Marketing Festival lepší než ten loňský či předloňský. Co však vím jistě je to, že byl super.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

2. prosince 2015

Rozvoj Mergada letošní vedra rozhodně nebrzdí aneb spousta nových užitečných funkcí

Rubrika: Bleskovky

Novinek v Mergadu koncem minulého týdne přibylo mnoho. Velmi vítám možnost snadného kopírování pravidel. Obsluha rozhraní se díky tomu posunula o úroveň výš co do přívětivosti i rychlosti.

image

Ikona pro duplikaci pravidla

Další novinky jen stručně: pozastavená pravidla jsou nyní lépe odlišená; přibyla možnost exportů pro dva cenové srovnávače působící v mnoha státech; aktualizace elementů Facebooku a Google Nákupů a snadnější práce s operátorem IN.

Co mě však zaujalo nejvíce, je poslední novinka: přidání "velmi mocných početních operací nad elementy."

Také si nejste jistí, co si pod tím představit? Nechme hovořit člověka nejpovolanějšího, Michala Janíka, hlavu i tvář Mergada a jednoho z největších odborníků na cenové srovnávače u nás:

"(...) Naučili jsme pana Mergada počítat. Nově umí sčítat, odečítat, násobit a dělit číselné hodnoty. To vše za použití proměnných. Správce e-shopu tak může nově v Mergadu například vypočíst cenu včetně DPH (element PRICE_VAT), z původní ceny bez DPH (element PRICE) a sazby DPH (element VAT), aniž by zasáhl do svého technického řešení e-shopu. To se mu bude hodit například pro nový formát XML, který plánuje Zboží.cz spustit na konci léta (...)"

image

A takto vypadá Michalem popisovaný příklad v rozhraní. Ale pozor, screen výše ilustruje jen případy se základní sazbou DPH.

Myslím si, že tato nová funkce má potenciál posunout Mergado významně dopředu, a to nikoliv jen po kosmetické stránce, ale po důležitější stránce, té vnitřní. Jinými slovy, v možnostech optimalizace.

28. července 2015

Strike Sunu ve sbírání certifikací pokračuje

Rubrika: Bleskovky

Je to jen pár dní, kdy naše agentura získala další certifikaci. Tentokrát od výborného brněnského nástroje Mergado, určeného ke správě (a dnes už i analytice) cenových srovnávačů, resp. jejich XML feedů.

image

Mergado certifikovaný partner

Který další reklamní systém či pokročilý online marketingový nástroj se hlásí o naši přízeň, abychom u něj mohli získat certifikát a nepřerušit tak náš strike? :)

16. června 2015

DATA restart, konference bez obvyklých klišé

Rubrika: Odborná fóra

DATA RESTART 2015 je konference zaměřená jako (proti)reakce na zkostnatělé chápání webové analytiky. Zkostnatělé chápání čehokoliv je určitě chvályhodné popírat v jakémkoliv oboru. Povedlo se to tady? Z mého pohledu zcela jednoznačně!

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

6. května 2015

Jsme certifikovaná agentura Sklik!

Rubrika: Bleskovky

Sklik před chvílí v článku na svém blogu oznámil zařazení Sun Marketingu mezi své certifikované agentury. Jde se slavit! Ale až večer, po práci, samozřejmě:-)

image

Certifikace Sklik

8. dubna 2015

Nejrozsáhlejší update AdWords Editoru od roku 2006 je tady

Rubrika: Bleskovky

Všichni dozajista horlivě instalujeme, testujeme a porovnáváme rozdíly nového AdWords Editoru verze 11, takže není třeba banálních komentářů o nových vlastnostech (např. otevření většího množství oken naráz), o kterých se dočteme na AdWords blogu.

image

AdWords Editor 11.0

Dle prvních ohlasů - alespoň z našeho oddělení - je nový Editor rychlejší, což pokud zůstane pravda a přímá úměra délky spuštění Editoru a rychlosti jeho odezvy zůstane neměnná, bohatě nám to vynahradí zvykání si na jiné rozdělení ovládacích prvků.

Stručné představené nových hlavních možností Editoru už Google nabízí i ve své české nápovědě.

11. prosince 2014

Hodiny atribučního modelování pro starší a pokročilé

Rubrika: Webová analytika

V protikladu tomu, jak by se na první pohled mohlo zdát, má Kolumbie i jiné cennosti než ten obecně a nechvalně známý vývozní artikl. Hovořím o talentovaných lidech. Jednou z nich je sympatická Sandra Camacho, momentálně žijící v Paříži, původem právě z Kolumbie. Sandra z Kolumbie není zpěvačkou, ani fotbalistkou. Místo toho umí mnohem lepší věci: a to ve francouzském Googlu dost dobře pracovat s čísly, konkrétně s čísly v Google Analytics, které se točí okolo atribučního modelování.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

11. listopadu 2014

RTB místo mediálního plánování

Rubrika: Výkonová reklama

V následujících řádcích se pokusím srovnat výhody a nevýhody dvou metod propagace pomocí bannerů. Nastíním, co každý z těchto způsobů obnáší a pokusím se najít argumenty pro a proti. Jelikož se pohybuji pouze v online prostředí, nebudu psát o obecném mediálním plánování, bude mne zajímat pouze online marketingový mix.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

23. října 2014

CPEx začíná zavádět cílení na konkrétní uživatele

Rubrika: Bleskovky

Podle aktuálního článku na Lupě začíná Czech Publisher Exchange přicházet s něčím, co je v rámci RTB na západ od nás celkem běžná záležitost, ale u nás to dosud chybělo. Projekt se jmenuje CPEx Audiences a obecně se jedná o možnost cílit RTB kampaně na inzerentem specifikované množiny uživatelů (resp. jejich cookies).

image

Cookies, obr. twindots.com

Typů cílení má být k dispozici více: muži/ženy v kombinaci s určitým počet zobrazení stránek v určité kategorii a pravděpodobně další podobné, cílení na základě chování uživatelů na internetu či v článku blíže nespecifikované "matematické modely". Tato služba nebude samozřejmě zadarmo, její zpoplatnění bude probíhat formou price floors, podobně jako to můžeme znát z private marketplaces.

Pokud odhlédnu od problematiky ochrany soukromí, vypadá to dle mého názoru velmi slibně.

21. října 2014

Už se vám v AdWords účtech objevují Rozšíření o výzvu?

Rubrika: Bleskovky

Nám ano. Zatím ne ve všech účtech, ale několik prvních vlaštovek se již objevilo. Odpovídá to tvrzení Googlu, že v následujících týdnech mají být Rozšíření o výzvu dostupná ve všech účtech.

image

Nastavování Rozšíření o výzvu v rozhraní

Jak je patrné ze screenu, přidávat Rozšíření o výzvu lze v rozhraní na stejném místě, kde jsme zvyklí přidávat jakákoliv ostatní rozšíření.

8. září 2014

Google AdWords: konec nezahrnování blízkých variant u frázové a přesné shody

Rubrika: Bleskovky

Při přečtení titulku článku Google Removing Exact Match keywords mne málem ranila mrtvice, ale naštěstí nic není tak horké, jak by se i z dalších titulků (RIP Exact Match and Phrase Match in AdWords!) mohlo zdát. V posledním příspěvku na oficiálním blogu AdWords se dočteme, že Google na konci září zcela zruší možnost zvolit "Nezahrnovat blízké varianty" u přesné a frázové shody. Klíčová slova na frázové a přesné shodě tedy budou vždy zahrnovat množná čísla, překlepy a blízké varianty. Nejjednodušeji bych to názorně vyjádřil s pomocí screenu z AdWords Editoru - toto roletkové menu zkrátka zmizí:

image

Podle Googlu má zahrnutí blízkých variant - jak jinak - přinášet samá pozitiva: u daných shod pokrytí více vyhledávaných slov, a tedy více prokliků na reklamy při zachování "srovnatelné" míry prokliku (a tudíž i oslovení více zákazníků). Dále by se reklamy snad v některých případech mohly spustit i na klíčová slova, která v účtu máte v dozajista nenáviděné kategorii "Nízký objem vyhledávání". Rovněž mají blízké varianty šetřit čas PPC specialistů tím, že nemusí vytvářet rozsáhlé seznamy klíčových slov s překlepy, množnými čísly apod. Což ale nemusí být nutně výhoda, protože, jak sám Google na konci článku zmiňuje, AdWords nakonec stejně "preferuje spouštění reklam pomocí klíčových slov, která jsou identická s vyhledávacím dotazem".

S velkou pravděpodobností platí, že většina PPCčkařů dnes už nechává "blízké varianty" zapnuté (je to takto standardně při vytvoření kampaně nastaveno). Na druhou stranu, dokáži si představit nejednu specifickou situaci, kdy by se zrušení blízkých variant stále mohlo hodit. Nevidím tedy důvod (a nejsem sám), proč tam tuto možnost nezachovat (i když by třeba byla využívaná jen minimálně).

Dále by mého vnitřního skeptika zajímalo, jak spolehlivé jsou algoritmy Googlu například při rozpoznávání překlepů (a jejich přiřazování k nastaveným klíčovým slovům). Dle Googlem uváděných příkladů se při zapnutých blízkých variantách například na dotaz "waterpoof sunblock" spustí reklama s nastaveným klíčovým slovem "waterproof sunblock". Funguje to však stejně dobře i v češtině? Vždyť i v anglickém jazyce je spousta příkladů, které musí být pro algoritmy nutně problematické: Glass / Glasses (další příklady viz první odkazovaný článek).

Domnívám se, že daný krok je zcela v intencích snah Googlu do budoucna vše, co půjde, automatizovat. Bohužel to zároveň vede ke snižování inzerentské kontroly nad reklamními účty.

17. srpna 2014

Nárůst tržeb a zvýšení konverzního poměru e-shopu s barvami a laky

Rubrika: Případovky

1. Nejlevnější Barvy.CZ s.r.o. je jeden z největších online prodejců barev a laků na našem trhu. Původní PPC kampaně v AdWords a Skliku jsme nejprve rozsáhle restrukturalizovali, v reklamních účtech spustili pokročilejší funkce a vyladili měření. Jakmile jsme díky tomu získali potřebná data, kampaně jsme optimalizovali tak, abychom klientovi navýšili konverzní poměr, snížili cenu za konverzi a celkově zvýšili objem tržeb. Jakých výsledků jsme dosáhli? Podívejte se na případovou studii.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

26. června 2014

Google Performance & Branding Summit 2014

Rubrika: Odborná fóra

Ani tento rok nechyběl Sun Marketing na Google Performance & Branding Summitu. Pár svých postřehů z této akce vám představím v následujícím článku.

  • Celkový průměr hodnocení: 3.0 z 5
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0
  • 3.0

10. června 2014

Aplikací best practices k vyššímu výkonu PPC kampaně

Rubrika: Případovky

Pro našeho klienta společnost Primakomín s.r.o., která se zabývá prodejem komínů, jsme realizovali PPC kampaň ve vyhledávání v reklamním systému Sklik. Úkolem bylo snížit příliš velkou cenu za proklik, a tím navýšit počet prokliků a návštěvnost webu. K jakým výsledkům naše správa vedla, se podívejte v následující případové studii.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

10. února 2014

O odhadech v PPC

Rubrika: Výkonová reklama

Vždy mě zajímalo, zda nám mohou být přesné vědy, matematika a statistika, nějak platné při našem spravování PPC kampaní. V následujícím článku se tomu zlehka podívám na zoubek.

  • Celkový průměr hodnocení: 4.2 z 5
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2
  • 4.2

16. dubna 2014

Nové, větší a designově více konzistentní reklamy na Facebooku

Rubrika: Bleskovky

S celkovým novým vzhledem Facebook stránek se brzy bude měnit i vzhled reklam v pravém sloupci. Řekl bych, že už bylo na čase. Facebook slibuje až 3krát větší lákavost nového vzhledu reklam pro uživatele a také jejich menší počet.

image

Popis

14. dubna 2014

Co lze čekat v oblasti PPC a vyhledávání na internetu v roce 2014?

Rubrika: Výkonová reklama

Předjímat budoucnost je značně nejisté snad ve všech oborech. O tak dynamickém oboru, jako je PPC reklama v internetovém vyhledávání, to platí dvojnásob. Nicméně, nic nám nebrání krátce se zamysled nad tím, co se pravděpodobně bude v novém roce u důležitých hráčů našeho odvětví dít.

  • Celkový průměr hodnocení: 5.0 z 5
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0
  • 5.0

15. ledna 2014

Tlačítko "vrátit zpět" v Google AdWords

Rubrika: Bleskovky

Nové vylepšení rozhraní AdWords, které Google ohlásil před měsícem, je dostupné už i nás. Funkce umožňuje mnohem pohodlněji než donedávna vracet změny v účtu, a to přímo z Historie změn v účtu. Vrátit změny lze za posledních 30 dnů.

image

Popis

13. ledna 2014

Google Shopping campaigns

Rubrika: Bleskovky

Google Nákupy a související reklamy s produktovými informacemi (Product Listing Ads) byly pro Google pravděpodobně krok správným (tj. výnosným) směrem. Jednou z obtíží těchto formátů bylo pro inzerenty po technické stránce nepříliš snadné nastavování i správa. Úkolem nového typu kampaně, který Google v těchto dnech spouští, je tyto obtíže řešit.

image

Google Shopping campaigns umožní přímo v rozhraní AdWords přehledně řadit zboží z Merchant feedu do kategorií (nejen podle Google product category, ale i do kategorií zcela dle libovůle inzerenta, např. nízká/vysoká marže apod.). Kromě snadného procházení a organizace produktů novinka umožní také strukturovanou volbu nabídkové ceny, pokročilý reporting výkonu s možností filtrovat jednotlivé produkty, atributy či kategorie a dokonce konkurenční údaje o výkonech, včetně odhadů míry prokliku nebo nabízené ceny za proklik jiných inzerentů.

Google zpřístupnil Shopping campaigns zatím pouze vybraným inzerentům ve Spojených státech, celosvětově by měla novinky být dostupná na začátku příštího roku.

Zdroj: Google Inside AdWords

23. října 2013

Nový vzhled výsledků vyhledávání na Seznamu

Rubrika: Bleskovky

Další z novinek, které Seznam.cz tento podzim přináší, překvapuje svou rázností. Seznam.cz se rozhodl radikálně změnit podobu výsledků vyhledávání. Opouští tradiční řádkový seznam a přináší maticové responzivní poskládání výsledných stránek. V tomto novém formátu bude více kladen důraz na náhledy stránek. Větší náhledy mají být dle Seznamu lepším vodítkem při vyhledávání na internetu.

Nové výsledky vyhledávání jsou primárně určeny pro mobilní zařízení, na kterých beží už dnes. Co se týče počítačů, je Seznam.cz obezřetnější. Nový formát začíná počínaje dnešním dnem testovat na vylosovaných uživatelích. Pokud nepatříte mezi vylosované "šťastlivce", můžete si nové zobrazení vyzkoušet ve slovenském hledání na Seznam.sk.

image

Nový vzhled vyhledávání Seznamu

Dle screenu v článku to vypadá, že v novém vzhledu se budou reklamy zobrazovat na prvních třech pozicích. Tady v Sunu jsme všichni velmi zvědaví, jak to bude s reklamami na dalších pozicích, resp. s pravým reklamním sloupkem.

Zdroj: PR blog portálu Seznam.cz

17. října 2013

Novinka z dílny Facebooku: výzvy k akci pro "nevěrné" uživatele mobilních aplikací

Rubrika: Bleskovky

Všeobecný zájem o mobilní aplikace v poslední době rozhodně neklesá a nejinak tomu je u Facebooku. Společnost čerstvě oznámila rozšíření svých Mobile App Ads. Tento reklamní formát je určen pro šíření a propagaci aplikací.

Dle slov Facebooku si díky Mobile App Ads nějakou aplikaci nainstalovalo již 145 milionů lidí. Větší výzvou však je to, aby se zároveň stali pravidelnými uživateli těchto aplikací. A právě to má řešit nová funkce: mobilním inzerentům nabízí 7 různých "výzev k akci", které jsou zacíleny přímo na ty lidi, kteří si inzerentovu aplikaci již stáhli. Cílem je dovést tyto uživatele zpátky do aplikace, přičemž inzerent přesně specifikuje místo v rámci aplikace, kam se uživatel dostane (např. na last minute zájezdy v případě cestovní aplikace nebo na slevy v případě prodejní aplikace).

Zdroj: Facebook for business News

3. října 2013