Dojmy z RTB po roce na trhu

Digichef

RTB už máme nějakou dobu „na stole“. Měli jsme tak příležitost se s ním seznámit, inzerovat v něm a udělat si na něj názor. Teď se bude k RTB přidávat několik velkých českých publisherů a toto téma se na nějaký čas stává opět aktuálním. Poptal jsem se několika kolegů, co si o RTB myslí a co si od něj slibují do budoucna. Jak to dopadlo?

Již dříve jsme psali, jak vidí RTB PPC specialista. To bylo v době, kdy se o RTB začalo hodně mluvit i mimo odborné kruhy.

Od té doby ta velká bublina splaskla. Vše se zase vrátilo do normálu. O RTB se vědělo, inzerovalo se v něm, ale už nebylo předmětem vášnivých debat v anarchistických kroužcích.

image

Kuba, Jirka, Verča a Michal

V uplynulých dnech se spojilo pět českých publisherů a založilo společnou RTB platformu nazvanou Czech Publisher Exchange (CPEx). Jsou to: Centrum Holdings, Mafra, Mladá fronta, Ringier Axel Springer a Sanoma Media Praha.

CPEx má podle provozovatelů měsíčně oslovit přes 70 % české online populace.

Založení CPEx přiživilo po delší době naši diskusi o využitelnosti a efektivitě RTB. Abych vám přiblížil odlišnost názorů na tuto problematiku, položil jsem vybraným kolegům pár otázek týkajících se RTB.

Zeptal jsem se kolegů z oddělení výkonové reklamy (Verči Brindzové a našeho milého Ondřeje), a protože nás zajímá i názor klientů a kolegů z obchodního oddělení, otázky zodpovídala i Verča Kotková, Kubík Turner a Jirka Jakl.

A co si tedy o RTB myslí?

Jak jsi reagoval, když ses poprvé dozvěděl o RTB?

Michal: To, že ten systém umožňuje v milisekundách přizpůsobit nabízený banner na míru návštěvníkovi. V tu dobu mi to přišlo dost husté, jako něco naprosto převratného.

Verča B.: V podstatě jsem zprvu moc nevěděla, co od toho očekávat a neuměla si představit, co to bude pro trh internetové reklamy znamenat. Zda to výrazně ovlivní PPC nebo ne.

Jirka: Seznámil jsem se s ním při zaškolování, když už RTB frčelo. Zaujalo mě, protože slibovalo dobré výsledky v kampaních založených na velkých objemech impresí.

Ondra: Říkal jsem si, že jde o další z řady buzzwordů. Možná, že to je tím, že RTB je v ČR zatím v plenkách, ale nakonec jsem od něj dostal přesně to, co jsem od něj očekával – předraženou verzi AdWords/Sklik bannerovky; tedy nic nového či převratného.

Kuba: Byl jsem zvědavý, co to přinese a jak by to mohli využít naši klienti.

Verča K.: Slyšela jsem, že nemá výkon takový, jak by se dalo očekávat.

Myslíš, že RTB má potenciál nahradit PPC bannery v sítích Google AdSense a Sklik?

Michal: Tomu asi nikdy neuvěřím. PPC systémy v Čechách mají obrovský náskok, dost dobré optimalizační nástroje a taky se pořád vyvíjejí. Navíc, přijde mi to jako srovnávat jablka a hrušky, obojí je na něco trochu jiného.

Verča B.: To si upřímně nemyslím, nebo určitě ne v nejbližších letech.

Jirka: Pokud chcete dosáhnout většího počtu impresí za jen o malinko vyšší náklady, je systém RTB asi nejlepší alternativa. Podle mě záleží na cílech kampaně.

Ondra: Možná časem. Až začnou čeští publisheři nabízet zajímavější pozice formou aukce, určitě to bude zajímavá alternativa k tradičním reklamním sítím Skliku či AdWords. Tím samozřejmě nemyslím, že by centrum mělo nabízet plochy na homepage v aukci, ale v současnosti dostupné plochy bych ještě za lákavé nepovažoval.

Kuba: Do budoucna určitě, nyní je to vhodný doplněk ke kombinaci s kontextem od Google.

V září přibude k Centrum Holdings pár dalších publisherů, budeme mít možnost komunikovat například na webech jako Blesk.cz, Lidovky.cz, Aktuálně.cz. - Co si od toho slibuješ? Oživí to poptávku po RTB?

Michal: Podle mě byla otázka času, kdy se přidají další hráči. Určitě to oživí poptávku, najdou se lidi, kteří to budou chtít zkusit, stejně jako to chtěli zkusit předtím, když RTB na začátku zažívalo velký boom.

Verča B.: Poptávku by to oživit jistě mohlo, ale bude to stále záviset na vývoji DSP. Pokud ty nebudou dobře ovladatelné, tak se trh s RTB nikam neposune. Když nebude možné dobře optimalizovat kampaně, tak to můžou klient vnímat jako vyhazování peněz.

Jirka: Myslím si, že alespoň z části určitě, protože si klienti budou moci vybrat z větší nabídky kvalitních z známých webů.

Ondra: Slibuji si od toho slibný start. Vše záleží na tom, jaké plochy pustí do otevřené RTB aukce, jaké do private Exchange a jaké si raději dále prodají napřímo.

Verča K.: Je možné, že chytří od nákupu na imprese opustí, nákup některých bannerů to ale totálně nezabije. Vždycky bude otázka prestiže si některé výkladní skříně koupit.

Kuba: RTB dá konečně možnost efektivně využít rozpočet firem na display reklamu - náklad na zobrazení bude mnohem menší a zacílenější/konečně se bude platit za poměr cena/výkon.

Je na RTB něco, co ti vyloženě nevyhovuje?

Michal: Nemám bohužel příležitost hrabat se v RTB každý den, proto v některých věcech vycházím z omezené zkušenosti. Určitě bych koukal, kdybych viděl při práci nějakého RTB guru. :) Co mi subjektivně nevyhovuje je fakt, že správa není tak intuitivní jako v PPC systémech. Pro mě to je jako bych každý den chodil plavat a najednou po mě někdo chtěl lézt po horolezecké stěně. Zvládnu to, ale je to pro mě něco jiného, na co nejsem zvyklý.

Verča B.: Nemůžu úplně soudit celé RTB, ale vadí mi práce s AdForm.

Jirka: Negativní postoj od všeobecné i části odborné veřejnosti a zároveň malá informovanost o RTB.

Ondra: Na RTB mi nejvíce vadí ten hype, který kolem toho je. Na to jaká to má být „bomba“ zatím v ČR moc nového nenabízí. Ohledně měření a nasazování bych podotkl, že vždy záleží na tom, jak si člověk sám dokáže poradit a jaké využije DSP.

Verča K.: Mít možnost být na portálech typu Blesk.cz apod. a přitom platit pouze za proklik je atraktivní. Nákup na imprese není.

Kuba: V současné době málo atraktivních serverů velkých jmen a limit 100K Kč pro vstup na DoubleClick.

Co si tví klienti od RTB slibují nebo pochvalují nejvíce?

Michal: Určitě je to právě to „gró“ celého RTB, ta základní myšlenka, že banner se zobrazuje, až když víme, že tomu, komu se zobrazí, by se mohl líbit. Že je pro něj relevantní.

Verča B.: Řekla bych, že si slubují to, že jim to přinese více možností v propagaci než AdWords nebo Sklik. A také, že nebudou muset platit vysoké sumy za imprese na předních českých webech, které jim nic nemusejí přinést.

Jirka: Při využití k brandovým kampaním menší náklady na imprese a možnost eventuálního cílení na fanouška + široké spektrum umístění napříč webem.

Ondra: Spoustu impresí a skvělý pocit „levného brandingu“.

Kuba: Klienti již nemusí platit za to, že jim někdo pomůže vybrat dobré servery. Navíc se sníží náklad na brand awerness v online komunikaci klientů, takže půjde budget využít smysluplněji a efektivněji. Některé plochy nejsou dostupné v AdSense, takže je to zase možnost být na jiných místech. Klienti si taky pochvalují platbu za výkon a v současné době je minimální počet inzerentů také určitě výhodou.

Jak vidíte, co člověk, to názor.

Děkuji kolegům za jejich čas a určitě budu rád, když se dozvíme i váš pohled na RTB. Budeme rádi i za názory lidí z českých RTB systémů :).

  • Celkový průměr hodnocení: 2.73 z 5
  • 2.73
  • 2.73
  • 2.73
  • 2.73
  • 2.73

12. září 2013

K článku již nelze přidávat další komentáře.

  1. Petra | 13. září 2013

    Buzzword určite - dnes už si každý kto kedy videl rozhranie nejakého DSP hovorí "RTB Manager", či "RTB specialista":) Vznik CPEX-u je v mojich očiach obrovský krok dopredu, win-win situácia pre publisherov, ktorí možu "dopredať" impresie, ktoré inak pomocou priameho predaja nepredali (doplnkový predaj), jednak pre inzerentov, ktorým sa otvárajú dvere pre ich performance kampane -> nové inventory -> nové audience. Dávam RTB palec nahoru a budem sa tešiť na ďalší článok, kde budete za rok hodnotiť RTB rok po vzniku CPEx-u, som zvedavá kam sa posunie.